Przekaż 1,5% na media Strefy Wolnego Słowa. Dziękujemy! Przekaż TERAZ » x

Smartfony z Chin podbijają polski rynek

Dodano: 06/06/2016 - numer 1437 - 06.06.2016
NOWE TECHNOLOGIE \ W ubiegłym roku statystycznie co czwarty dorosły Polak nabył nowego smartfona. Najwięcej urządzeń sprzedał Samsung, drugi jest chiński Huawei. Ogółem Chińczycy opanowali już trzecią część polskiego rynku tego typu urządzeń – wynika z najnowszego raportu filmy analitycznej IDC. Do tej pory IDC nie publikowało szczegółowych danych na temat rynku smartfonów w Polsce. Wreszcie publicznie udostępniono raport za pierwszy kwartał br. Okazuje się, że Polacy kupili w tym okresie 1,88 mln smartfonów i jest to o 7 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2015 r., kiedy zakupiono 1,75 mln sztuk. Łącznie w ub.r. sprzedano w Polsce 7,5 mln smartfonów, czyli 73 proc. wszystkich sprzedanych telefonów komórkowych. Dla porównania, w Europie Zachodniej wskaźnik ten wyniósł 88 proc., jednak można zauważyć, że pod tym względem Polska sukcesywnie dogania bogatsze kraje. W pierwszych trzech miesiącach tego roku Polacy najchętniej kupowali urządzenia firmy Samsung. Południowokoreański gigant sprzedał w naszym kraju 545 tys. sztuk, co stanowi 29 proc. rynku. Drugie miejsce przypadło chińskiemu producentowi Huawei ze sprzedażą na poziomie 432 tys. egzemplarzy i 23-proc. udziałem w rynku. Apple z kolei sprzedał w Polsce 207 tys. iPhonów. Dało to firmie z Cupertino trzecie miejsce (11 proc. udziału w rynku). W Polsce rośnie też udział w rynku innych chińskich producentów (wyłączając Huawei), którzy łącznie zagarnęli w I kwartale 2016 r. 10 proc. całkowitej sprzedaży. – Przyczyną tak dobrego wyniku chińskich producentów jest dostosowanie portfolio produktów do wymagań polskich konsumentów – mówi Marek Kujda, analityk IDC Polska. Polacy kupują smartfony, ponieważ ich ceny szybko spadają. Jedną z przyczyn jest oczywiście spadek cen tego typu technologii, a drugą pojawienie się na rynku nowych producentów, zwłaszcza tych z Chin. Średnia cena telefonu z Androidem w ciągu roku spadła o blisko 30 proc. W pierwszym kwartale tego roku wyniosła 159 euro. Dla porównania, w tym samym okresie poprzedniego roku było to 225 euro. O niskich cenach chińskich telefonów najlepiej świadczy fakt, że w 2015 r. pod względem wartości wszystkich sprzedanych egzemplarzy, Apple zajęło drugie miejsce, za Samsungiem, pomimo sprzedaży ponad dwukrotnie mniejszego wolumenu od Huawei. Dariusz Marnic, szef marketingu Huawei Polska przekonuje, że chińskie telefony, mimo że są tańsze, wcale nie odstają jakością od tych produkowanych w innych częściach świata. – Chińscy producenci w ciągu ostatnich 2–3 lat podbili serca konsumentów na świecie. Klienci przekonują się, że chińskie smartfony topowych producentów sprawdzają się nie tylko, jeśli chodzi o parametry, ale i przykuwają uwagę ciekawą, wystudiowaną stylistyką i precyzyjnym wykonaniem – podkreśla Marnic. Zauważa również, że największym wyzwaniem było zwiększenie rozpoznawalności marki, „odczarowanie” produktów z Chin oraz pokazanie ich doskonałej jakości i innowacyjnej technologii.
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze