fot. Zbyszek Kaczmarek/Gazeta Polska

​Jak współpracować, by pomagać?

numer 1682 - 24.03.2017Publicystyka

Kolejna z cyklu debat organizowanych przez Gazetę Polską, „Jak współpracować, by pomagać?”, poświęcona była problemom, z którymi borykają się na co dzień fundacje, czy szerzej, organizacje pozarządowe (NGO), które wraz z biznesem działają w ramach CSR, tj. społecznej odpowiedzialności biznesu.

Na przykładzie Caritas Polska, Fundacji PKN ORLEN „Dar Serca” czy Fundacji „Dorastaj z nami” uczestnicy dyskusji pokazywali, w jaki sposób fundacje współpracują z biznesem, jakie są ich problemy, jak można skutecznie współpracować, by efektywnie pomagać. Występujący w debacie GP podkreślali, że inicjatywy przedsiębiorstw z zakresu CSR, zwłaszcza na rzecz społeczności lokalnych, coraz częściej podejmowane są nie tylko przez wielkie korporacje (jak np. Fundacja PKN ORLEN), ale i przez przedsiębiorstwa średniej wielkości.

Wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Krzysztof Michałkiewicz podkreślił, że siła państwa opiera się na aktywności obywateli. – W PRL-u trudno było mówić o jakichkolwiek niezależnych organizacjach pozarządowych. Obecnie działa w naszym kraju ponad 150 tys. NGO. Wyręczają one państwo w różnych obszarach społecznych – mówił Michałkiewicz. Przekonywał, że państwo ma różne instrumenty wspierające NGO, np. klauzule społeczne w przetargach publicznych. Dzięki klauzulom podmioty podejmujące działania na rzecz społeczności lokalnych zyskują dodatkowe punkty w przetargach. Państwo wspiera także firmy dające zatrudnienie niepełnosprawnym na tzw. chronionym rynku pracy.

Wiceminister rozwoju Paweł Chorąży dodał, że nasze państwo promuje te przedsiębiorstwa, które działają nie tylko dla zysku, ale także na rzecz otoczenia społecznego, w którym funkcjonują.

Prezes Fundacji ORLEN „Dar Serca” Iwona Tandecka podkreślała, jak ważna jest stabilność finansowa dla funkcjonowania organizacji charytatywnych. – Regularne darowizny z PKN ORLEN pozwalają nam już od ponad 15 lat z powodzeniem realizować wiele różnorodnych projektów. Dzięki podejmowanej działalności społecznej nasz partner biznesowy jest postrzegany jako odpowiedzialna firma, a to w dłuższej perspektywie przekłada się także na podwyższanie jego wartości rynkowej.

Prezes Fundacji „Dorastaj z Nami” Magdalena Pawlak zauważyła, że problemy społeczne są coraz bardziej złożone, dlatego stawienie im czoła wymaga współpracy biznesu, państwa i organizacji. – Fundacja pomaga obecnie prawie dwustu podopiecznym – dzieci żołnierzy i funkcjonariuszy służb mundurowych, którzy zginęli lub zostali ranni w czasie pełnienia służby. Dzięki współpracy firm, ale i indywidualnych darczyńców od 7 lat możemy wspierać edukację naszych podopiecznych.

Według danych przedstawionych przez o. dr. Huberta Matusiewicza, wicedyrektora Caritas Polska, jedynie ok. 10 proc. kwot od darczyńców przekazywanych Caritasowi pochodzi od przedsiębiorstw, reszta od osób indywidualnych. – Podejmujemy szereg działań na rzecz ludzi potrzebujących pomocy. Współdziałamy także z innymi organizacjami pozarządowymi, np. wspólnie z nimi oraz biznesem wspieramy działania na rzecz niepełnosprawnych, a także wychodzących z bezdomności, poszukujących pracy – dodał.



PARTNER DEBATY