fot. PCO SA

Społeczne oblicze firmy sektora obronnego

numer 1704 - 20.04.2017Gospodarka

Aktywne wspieranie nauki i przedsiębiorczości oraz licznych inicjatyw patriotycznych, społecznych i charytatywnych, budowanie więzi oraz relacji międzyludzkich, a także promowanie wartości prorodzinnych. To działania, jakie podejmuje PCO SA w ramach projektów z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).

Spółka, która stanowi część Polskiej Grupy Zbrojeniowej SA, jest kluczowym producentem wyrobów optoelektronicznych z zastosowaniem techniki laserowej na potrzeby wojska i służb mundurowych. Prezes przedsiębiorstwa Ryszard Kardasz podkreśla, że działania z dziedziny CSR nie są już tylko domeną korporacji, ale również polskich zakładów funkcjonujących w tak specjalistycznej branży, jak przemysł obronny.

– Naszym priorytetem jest prowadzenie firmy w sposób odpowiedzialny. Dla nas sukces to zaangażowani pracownicy, zrównoważone partnerstwo w biznesie oraz odpowiedzialna współpraca z klientami i dostawcami – tłumaczy Ryszard Kardasz.

Dla nauki i biznesu

Pytany o szczegóły prezes PCO SA informuje, że spółka, którą kieruje, ściśle współpracuje z uczelniami i instytutami naukowymi. Są wśród nich m.in. Instytut Optoelektroniki Wojskowej Akademii Technicznej, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia oraz Instytuty Politechniki Warszawskiej. Dzięki tej współpracy rodzą się nowatorskie pomysły i projekty. PCO SA wspiera również młodych, zdolnych ludzi, organizując dni otwarte, a także program praktyk i staży dla studentów oraz absolwentów uczelni technicznych.

Pod koniec zeszłego roku, w ramach obchodów 40-lecia firmy, spółka zaprosiła do swojej siedziby, która mieści się przy ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Warszawie, młodzież i studentów uczelni wyższych na warsztaty edukacyjne.

W trakcie spotkania uczniowie zainteresowani nowoczesnymi technologiami mogli zobaczyć wyroby optoelektroniczne oraz zwiedzić kilka wydziałów zakładu. Zapoznali się też z technologiami produkcji i montażu urządzeń, jak również stacją prób, gdzie testuje się gotowe wyroby. Dodatkowo w tunelu optoelektronicznym, w którym testowane są produkty spółki, zorganizowano dla nich specjalny pokaz działania urządzeń noktowizyjnych i termowizyjnych.

Uczestnicy Dnia Otwartego zostali poinformowani o możliwości odbycia praktyk i staży w firmie PCO SA. Spółka przygotowała również specjalny Dzień Otwarty dla rodzin pracowników. Dla młodszych dzieci urządzono kreatywny kącik zabaw, a starsze pod opieką rodziców i pracowników PCO SA mogły zwiedzić wybrane wydziały przedsiębiorstwa.

– Z przyjemnością zorganizowaliśmy w PCO SA warsztaty edukacyjne dla uczniów i studentów oraz rodzin pracowników. Takie spotkania promują wiedzę, naukę, jak również inspirują do kreatywnych rozmów z dziećmi i budowania relacji społecznych – mówi Ryszard Kardasz.

Patriotycznie i prorodzinnie

Ze względu na charakter prowadzonej działalności, zgodnie z hasłem „Innowacje dla bezpieczeństwa ludzi”, PCO SA wspiera także inicjatywy patriotyczne, np. bierze udział w obchodach Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych i pomaga żołnierzom poszkodowanym w trakcie misji wojskowych.

Spółka promuje wartości prorodzinne, uczestnicząc m.in. w akcji „2 godziny dla Rodziny”. Jest ona elementem obchodów Międzynarodowego Dnia Rodziny. Tego dnia pracownicy kończą pracę dwie godziny wcześniej. Jak tłumaczą przedstawiciele firmy, chodzi o to, by umożliwić załodze spędzenie dodatkowego czasu z bliskimi. Udział w akcji ma również na celu wzmocnienie poczucia więzi pracowników ze spółką.

– PCO chce podkreślić, że człowiek istnieje w firmie nie tylko jako pracownik, ale niesie ze sobą także zaplecze i wsparcie w postaci swojej rodziny, pasji, zwyczajów i tradycji – przekonuje prezes Kardasz.

Corocznie akcja przebiega pod patronatem Pierwszej Damy. W ubiegłym roku honorowy patronat nad akcją objęła Małżonka Prezydenta RP Agata Kornhauser-Duda.

Ponadto co roku firma organizuje pikniki dla pracowników i ich rodzin, które są doskonałą okazją do tego, by poprzez wspólne spędzanie wolnego czasu i zabawę zacieśniać wzajemne relacje.

Dla potrzebujących wsparcia

Zarząd spółki i jej załoga od kilku lat włączają się w akcję „Szlachetna Paczka”. W ostatniej edycji akcji PCO SA pomagało rodzinie wychowującej dwoje dzieci: 6-letniego Alana i 11-letnią Wiktorię. Chłopiec choruje na autyzm i wymaga całodobowej opieki. W rodzinie brakuje niemal wszystkiego, a każde zaoszczędzone pieniądze przeznaczane są na leczenie Alana. Spółka zadbała też o dalszą rehabilitację chorego chłopca, wykupując dla niego pakiet indywidualnie dobranej terapii rehabilitacyjnej.

– Coroczny udział w akcji „Szlachetna Paczka” integruje pracowników spółki, zwłaszcza że widzą, jak ich pomoc pozwala choćby w małym stopniu wpłynąć na los obdarowanej rodziny – podkreśla Ryszard Kardasz.

Pracownicy PCO SA wsparli również dzieci z Domu Dziecka w Brodnicy. Pomoc została przeprowadzona w ramach akcji „Słodka Paczka”.

Prezes spółki Ryszard Kardasz przypomina, że każdy, kto wchodzi do przedsiębiorstwa, może zobaczyć kamień węgielny, na którym widnieje szczególny napis. Jest to cytat z księdza Józefa Tischnera, polskiego filozofa, często nazywanego „filozofem dialogu”: „Praca jest najpiękniejszym dialogiem człowieka z człowiekiem”.

– To bardzo ważne przesłanie, o którym trzeba stale pamiętać. My staramy się to czynić, budując relacje wewnątrz naszej firmy – podkreśla prezes PCO SA.

 

Artykuł przygotowany przez redakcję przy współpracy z PGZ SA



Autor: Jerzy Mostowski




CYBERBEZPIECZEŃSTWO