Dla państwa, klientów, pracowników

numer 1719 - 10.05.2017Gospodarka

Najbliższe lata przyniosą poważne zmiany w strukturze przychodowej Poczty Polskiej. Spółka oczekuje, że realizacja nowej strategii doprowadzi w ciągu pięciu lat do podwojenia przychodów spółki z KEP i pięciokrotnego wzrostu przychodów z działalności logistycznej.



Poczta Polska (PP) – jedno z najstarszych przedsiębiorstw w naszym kraju, którego początki sięgają 1558 r. – przez ponad 450 lat miała niepodważalną pozycję. Rewolucja technologiczna, dzięki której główny ciężar komunikacji przejął internet, pokazała jednak, że spółka wyczerpała swoje dotychczasowe źródła rozwoju. Dziś Poczta znalazła się w punkcie zwrotnym, z którego wiodą tylko dwie drogi. Jedna zmierza ku trwałemu wzrostowi, dzięki zaangażowaniu się w budowę świata komunikacji cyfrowej oraz handlu internetowego i transgranicznego; druga polega na zachowaniu status quo. Nie ma wątpliwości, że kontynuowanie dotychczasowych sposobów funkcjonowania to jednak strategia krótkowzroczna.



Nowa droga



Remedium ma być realizacja przez zarząd PP założeń nowej koncepcji rozwoju. – Nasza strategia jest wynikiem diagnozy otoczenia biznesowego i sytuacji wewnętrznej. Silna Poczta jest w interesie państwa i wszystkich obywateli. W innych krajach Europy nowoczesne usługi logistyczno-

-pocztowe stają się dziś tak samo ważne, jak choćby sektor paliwowy. Mądre państwo chce mieć własną pocztę, która zapewnia rzetelną obsługę korespondencji, dostarcza usługi cyfrowe, a w czasie potencjalnego ataku cybernetycznego może okazać się jedyną działającą strukturą  –  mówi Przemysław Sypniewski, prezes zarządu Poczty Polskiej.

Strategia Grupy Poczty Polskiej na lata 2017–2021 identyfikuje główne bariery i zagrożenia (zarówno wewnątrz organizacji, jak i te rynkowe) i wyznacza kierunki niezbędnej transformacji, dającej szanse na realne wykorzystanie potencjału Grupy. Celem jest zbudowanie Poczty Polskiej jako największego, zaufanego integratora usług komunikacyjnych, paczkowych oraz logistycznych, zapewniającego klientom szeroki dostęp w oparciu o sieć placówek, listonoszy i platformę cyfrową.

Zarząd jako filar realizacji tych planów wskazuje pracowników spółki. Priorytetem stała się więc poprawa warunków ekonomicznych pracy i odbudowa ich zaufania do pracodawcy. To klucz do poprawy jakości usług, wzrostu satysfakcji klienta i w konsekwencji lepszych wyników sprzedażowych. Pozycja PP ma być budowana również w oparciu o realizację zobowiązań wobec państwa i obywateli.



Trzy osie wzrostu



Operator zamierza rozwijać się w swoistym trójkącie obszarów biznesowych. Pierwszy to rynek paczkowy, który ma imponujący potencjał wzrostu, będący w głównej mierze pochodną dynamicznego rozwoju sektora e-commerce, oraz logistyka pocztowa, domena PP. Potencjał operatora, przy strategicznej współpracy z kluczowymi spółkami skarbu państwa, pozwalają, by Poczta stała się największym polskim operatorem logistycznym z ofertą pełnego łańcucha dostaw, czyli również klasyczną ofertą usług logistycznych.

Drugą osią wzrostu PP ma być szeroko rozumiany rozwój obszaru międzynarodowego. Motorem ma być tzw. cross-border i wykorzystanie korzystnego usytuowania Polski na szlaku handlowym Azja

–Europa. Poczta chce być ważnym elementem budowy w naszym kraju hubu logistycznego dla e-commerce, znajdującego się właśnie na nowym Jedwabnym Szlaku. W tym obszarze szczególnie ważne będą współpraca z partnerami z Chin, ale także z krajami Grupy Wyszehradzkiej oraz partnerstwa z kluczowymi spółkami infrastrukturalnymi skarbu państwa. W efekcie PP ma stać się wiodącym podmiotem rynku e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej.

Trzecia oś wzrostu to rozwój obszaru usług na rzecz administracji publicznej. Unikatowy dostęp do wszystkich obywateli i firm, rozwijana infrastruktura oraz zaufanie do Poczty Polskiej jako instytucji decydują o możliwości wykorzystania synergii na rzecz budowy jakości usług administracji. PP ma niezbędne ku temu narzędzia – jako Narodowy Operator Pocztowy jest istotnym elementem strategicznej infrastruktury państwa (realizuje usługi powszechne, obsługuje również administrację publiczną i spółki skarbu państwa), aktywnie uczestniczy w procesie cyfryzacji Polski, a do tego jest operatorem strategicznych programów rządowych (abonament RTV, program Rodzina 500+, czy Mieszkanie Plus). Ponad wszystko PP aspiruje do wiodącej roli w budowie e-komunikacji państwo–obywatel, z uwagi na fakt posiadania z jednej strony największej sieci placówek oraz listonoszy i kurierów, a z drugiej – nowatorskiej platformy cyfrowej Envelo, dzięki której już  dziś każdy obywatel może aktywować Profil Zaufany (eGO), który pozwala na załatwienie wielu życiowych spraw urzędowych bez konieczności wychodzenia z domu. Poczta jest w tym momencie pierwszym niebankowym podmiotem, który umożliwia aktywację Profilu Zaufanego.



Cyfryzacja, tradycja i inwestycje



Najbliższe lata przyniosą poważne zmiany w strukturze przychodowej Poczty Polskiej. Spółka oczekuje, że realizacja nowej strategii – w oparciu o wspomniane trzy obszary biznesowe – doprowadzi w ciągu pięciu lat do podwojenia przychodów spółki z KEP i pięciokrotnego wzrostu przychodów z działalności logistycznej. W tym czasie łączne przychody z segmentów paczkowo-kurierskiego, logistyki oraz e-commerce mają przekroczyć poziom przychodów z korespondencji tradycyjnej. W 2015 r. stanowiły one zaledwie 19 proc. wpływów ze sprzedaży Grupy (podczas gdy listy 58 proc.), w 2021 r. mają jednak generować już 39 proc. (listy 37 proc.). Mimo to PP utrzyma pozycję lidera na rynku tradycyjnej korespondencji. Dzięki rozwojowi nowych usług znacząco poprawi natomiast wyniki w kolejnych obszarach, w tym m.in. obszarze usług dla administracji publicznej (e-administracja). To będzie ważna nowa noga biznesowa Poczty. Według założeń do strategii wpływy z tego tytułu do 2021 r. mają stanowić w strukturze przychodów grupy nawet 7 proc.

Ale aspiracje operatora do 2021 r. idą jeszcze dalej. Poczta zakłada 2,5-krotny wzrost przychodów z usług międzynarodowych, a także wzrost satysfakcji klientów i pracowników (powyżej poziomu 80 pkt.). Operator szacuje, że w konsekwencji realizacji strategii uda się trwale odwrócić spadkowy trend przychodowy i ustabilizować rentowność spółki i całej Grupy. Cele są imponujące – strategia zakłada bowiem, że prognozowana sprzedaż wzrośnie o 25 proc. z 5,5 mld zł w 2015 r. do blisko 6,9 mld zł w 2021 r.

–  Przed Pocztą otwierają się nowe perspektywy. Przestaje być ciężarem, a staje się partnerem dla państwa w świadczeniu cyfrowych usług publicznych. Pojawiają się też możliwości związane z obsługą handlu zagranicznego, m.in. Jedwabny Szlak. Rok 2017 będzie rokiem przełomowym, w którym zmienimy kurs, w jakim zmierza Poczta, i wejdziemy na ścieżkę wzrostu przychodów. Wypracowanym zyskiem chcemy dzielić się z pracownikami. Drugim obszarem, na który przeznaczymy zarobione pieniądze, będą inwestycje w nowe technologie – mówi Wiesław Włodek, prezes Poczty Polskiej.



Artykuł sponsorowany



 

Silna Poczta jest w interesie państwa i wszystkich obywateli. Mądre państwo chce mieć własną pocztę, która zapewnia rzetelną obsługę korespondencji, dostarcza usługi cyfrowe, a w czasie potencjalnego ataku cybernetycznego może okazać się jedyną działającą strukturą – mówi Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej |fot. Poczta Polska