Przekaż 1,5% na media Strefy Wolnego Słowa. Dziękujemy! Przekaż TERAZ » x

Nowoczesna oświata powinna być także innowacyjna

Dodano: 16/05/2017 - numer 1724 - 16.05.2017
fot. M. Pegaz/Gazeta Polska
fot. M. Pegaz/Gazeta Polska
Podczas panelu dyskutowano na temat projektów łączących proces kształcenia w szkole wyższej z zaspokajaniem potrzeb przedsiębiorców .

Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego dyskutowano także na temat nowoczesnego szkolnictwa, które ma kształcić kreatywnych specjalistów, potrafiących dostosowywać kwalifikacje do zmieniających się wymogów pracodawców.
Uczestniczący w debacie oświatowej Grzegorz Sikorski, szef Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach, podkreślił, że takie urzędy jak ten przez niego kierowany nie stanowią dla pracodawców istotnego źródła naboru pracowników. Zarejestrowani w urzędach pracy bezrobotni często nie mają kwalifikacji poszukiwanych obecnie na rynku. Część z nich to jednocześnie klienci ośrodków pomocy społecznej. – Obecnie najbardziej poszukiwani przez pracodawców są rzemieślnicy, np. cukiernicy. Ostatnio do grupy zawodów najbardziej deficytowych dołączyli lekarze – dodał Sikorski.
Na temat projektów łączących proces kształcenia w szkole wyższej z zaspokajaniem potrzeb przedsiębiorców chcących zatrudniać pracowników z konkretnymi kwalifikacjami mówiła Zdzisława Dacko-Pikiewicz, rektor Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej. Np. pracodawcy pokrywają część kosztów kształcenia na uczelni wybranych studentów bądź fundują dla nich stypendia. – Dzięki temu wyposażani są oni w wiedzę praktyczną, ale też teoretyczną, by mogli odnajdywać się na rynku pracy w razie konieczności jej zmiany w ciągu swojego całego życia zawodowego – podkreślała rektor.
Paweł Vogtt, dyrektor Wydziału Bilansowania i Zarządzania Efektywnością Energetyki PKN ORLEN, informował o ścisłej współpracy jego firmy z Wydziałem Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. – Nie ma innowacyjnej oświaty bez biznesu – stwierdził. – Trudno znaleźć dobrych fachowców w urzędach pracy, dlatego pracodawcy sami muszą o nich zadbać. Zaprosiliśmy wytypowanych wcześniej studentów III roku MEL PW do praktyk w PKN ORLEN, by mogli sprawdzać swoją wiedzę i umiejętności praktyczne w zderzeniu z realnymi problemami firmy. To było także wyzwanie dla nas. Zależało nam na tym, aby wyznaczone „naszym” studentom zadania pogodzić zarówno z potrzebami ORLEN-u, jak i z teorią nabywaną przez nich w trakcie studiów.
– Nie oczekujemy, że uczelnie dostarczą studentom konkretnych kompetencji – podkreślił Vogtt. – Potrzebujemy raczej ludzi z otwartymi umysłami, łatwo dostosowujących się do zmieniających się potrzeb firmy – np. z doradcy inwestycyjnego będą mogli przekwalifikować się w tradera prądu, a więc osoby potrafiącej zawierać kontrakty na dostawę energii elektrycznej – dodał. – Poszukujemy również najbardziej utalentowanych, młodych ludzi, którzy w unikalny sposób łączą dwa zawody, np. inżyniera i prawnika czy doradcy inwestycyjnego – podkreślił Vogtt.
– Nie da się dobrze wykształcić młodego człowieka raz na całe życie – zgodziła się z dyrektorem Zdzisława Dacko-Pikiewicz. – Zmieniają się przecież warunki na rynku pracy i przydatne na nim w danej chwili zawody.
Relacja powstała we współpracy z PKN ORLEN
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze