Bez stresu i portfela?

numer 1774 - 14.07.2017Gospodarka

W poprzednim odcinku zajmowaliśmy się płatnościami za pomocą kart bankowych. Dziś – spróbujmy obyć się bez karty… Jak? Z pomocą przyjdzie nam – rzecz jasna – smartfon. Poza funkcją telefonu urządzenie to dzięki dedykowanym aplikacjom jest naszą stacją pogody, gazetą, aparatem fotograficznym. Warto do listy ulubionych dołączyć aplikację mobilną IKO i zarządzać w telefonie również swoimi codziennymi finansami. 

Aplikacja – oprócz np. sprawdzenia stanu konta, mapy oddziałów i wykonania przelewu – umożliwia przede wszystkim dokonywanie płatności na kilka sposobów.

Zbliżeniowo i BLIK-iem

Korzystanie z mobilnych płatności zbliżeniowych w technologii HCE (Host Card Emulation) jest proste. Potrzebny jest telefon wyposażony w moduł NFC z systemem operacyjnym Android w wersji co najmniej 4.4. Warto też uaktualnić wersję aplikacji IKO. Ostatni krok to wskazanie w IKO, z której karty debetowej lub kredytowej VISA realizowane będą płatności zbliżeniowe. Od tej chwili możemy szybko i bezpiecznie dokonywać płatności przy użyciu smartfona. 

Transakcje do 50 zł nie wymagają potwierdzania kodem PIN w terminalu płatniczym – wystarczy przyłożenie telefonu do terminala płatniczego. Przy płatności powyżej 50 zł konieczne jest potwierdzenie transakcji w IKO z wykorzystaniem PIN-u do aplikacji mobilnej. Do realizacji płatności nie jest wymagany dostęp do internetu w telefonie.

Kolejnym sposobem jest użycie kodu BLIK. Jak to działa? Informujemy sprzedawcę, że chcemy zapłacić w ten sposób i logujemy się do aplikacji IKO. Pod przyciskiem – a jakże – „Kod BLIK” będzie na nas czekał sześciocyfrowy kod, który należy wprowadzić – tak jak PIN do karty – na klawiaturze terminala. Transakcję musimy potwierdzić w aplikacji IKO przyciskiem „Akceptuj” lub kodem PIN do aplikacji (w zależności od kwoty zakupów oraz indywidualnych ustawień bezpieczeństwa) – i płatność jest dokonana. Kod BLIK może być dostępny również na ekranie przed zalogowaniem – można włączyć tę funkcję w ustawieniach aplikacji.

BLIK i już

Pozostańmy przy ­BLIK-u. Dzięki tej technologii możemy też wypłacić gotówkę z bankomatu w sytuacji, gdy nie mamy przy sobie karty. Na ekranie bankomatu – w zależności od typu – należy wybrać opcję „wypłata BLIK” lub „wypłata bez karty”, język, kwotę transakcji oraz polecenie wydruku potwierdzenia. Bankomat wyświetli formularz do wpisania sześciocyfrowego kodu BLIK. Uruchamiamy aplikację IKO, aby wyświetlić kod BLIK. Podobnie jak w wypadku płatności za zakupy – jeśli włączymy taką opcję, kod będzie widoczny od razu, przed zalogowaniem. Jeśli korzystamy z ustawień domyślnych – przycisk „Kod BLIK” i kod będą dostępne po naciśnięciu/rozwinięciu odpowiedniej belki. Kod pozostaje ważny przez dwie minuty. Po wprowadzeniu kodu z aplikacji na ekranie bankomatu akceptujemy transakcję w bankomacie, a następnie – jak w wypadku płatności – w aplikacji IKO.

Kod BLIK umożliwia wypłaty z ponad 15 tys. bankomatów oraz zakupy w ok. 10 tys. sklepów internetowych i wielu dużych sieciach, m.in. restauracji, kawiarni, drogerii, supermarketów, kin, sklepów odzieżowych czy ze sprzętem RTV AGD – każdy z nich można rozpoznać po zamieszczonej w widocznym miejscu naklejce z logo systemu BLIK. 

Bankomaty i sklepy w najbliższej okolicy znajdziemy korzystając z funkcji geolokalizacji w aplikacji IKO pod przyciskiem „Bankomaty i oddziały”, dostępnym przed zalogowaniem lub w menu po wciśnięciu ikonki z trzema poziomymi kreskami (tzw. Hamburger menu).

IKO – niezbędnik podczas wakacji

Kiedy musimy zrealizować płatność przekraczającą limit na karcie płatniczej, wówczas z pomocą przychodzi telefon z aplikacją IKO, która umożliwia wypłatę pieniędzy z najbliższego bankomatu lub płatność w punkcie akceptującym kod BLIK. Za pomocą IKO możesz również zmienić limity kart płatniczych w menu kontekstowym na ekranie ze szczegółami kart debetowych.

Gdy zgubimy lub zostawimy naszą kartę płatniczą w nieznanym miejscu i nie mamy pewności, czy uda się nam ją odzyskać, możemy natychmiast czasowo zablokować kartę w IKO – dyspozycję tę można w każdej chwili odwołać. Jeśli jesteśmy pewni, że karta do nas nie wróci, wtedy możemy ją zastrzec, kontaktując się z Bankiem lub uruchamiając aplikację IKO, gdzie (bez potrzeby logowania się) w zakładce „Kontakt” znajdziemy przycisk „Zastrzeż kartę”.

Możemy też przelać pieniądze na konto innego posiadacza aplikacji IKO. „Przelewy na numer telefonu” to funkcja aplikacji IKO, która umożliwia taką błyskawiczną transakcję. Jej zaletą jest to, że zamiast wpisywać 26 cyfr trudnego do zapamiętania numeru rachunku bankowego, wpisuje się jedynie numer telefonu komórkowego osoby, której chce się zrobić przelew. Warunek jest tylko jeden – ta osoba też musi korzystać z IKO. Gdy przelew przychodzi, odbiorca otrzymuje telefoniczne powiadomienie o otrzymanych środkach.

Gdy chcemy przesłać pieniądze osobie niemającej ani karty płatniczej, ani telefonu z aplikacją IKO – np. dziecku przebywającemu na koloniach, dzięki aplikacji IKO możemy przekazać czek BLIK. Wystarczy w swoim telefonie wygenerować dziewięciocyfrowy numer i wybrać okres jego ważności. Odbiorca pieniędzy może otrzymać numer czeku SMS-em (np. na telefon zaufanej osoby) lub mejlem i wykorzystać go do wypłaty gotówki z bankomatu albo płatności w sklepie. Należy jedynie pamiętać, aby podać mu wcześniej specjalne czterocyfrowe hasło do czeku, bez znajomości którego czek jest bezużyteczny.

Wakacje to czas większego luzu, ale zdarzyć się może, że trzeba natychmiast zapłacić zaległy lub niespodziewany rachunek. Mając wszystkie potrzebne dane na temat odbiorcy płatności, możemy dokonać przelewu bankowego w IKO. Jeżeli odbiorca był już wcześniej zdefiniowany w serwisie bankowości elektronicznej, zadanie to jest jeszcze łatwiejsze. Należy wybrać go z listy zdefiniowanych przelewów, a formatka przelewu wypełni się automatycznie. Wystarczy potwierdzić przelew kodem PIN.

Partnerem wydania cyklu Finansowe Vademecum

jest PKO Bank Polski.

Patronem medialnym cyklu jest Niezależna.pl oraz „Gazeta Polska”





APLIKACJA IKO- FUNKCJONALNIE



Szybki i wygodny dostęp do informacji o kontach, kartach, lokatach i kredytach – to funkcje dostępne w aplikacji IKO bezpośrednio po zalogowaniu. Na stronie startowej są dostępne

dwie najpopularniejsze funkcje: przelew na numer konta oraz podgląd historii. Jednak użytkownik może sam modyfikować zawartość początkowego ekranu IKO.



Więcej na portalu edukacji ekonomicznej:

www.bankomania.pkobp.pl

 



Autor: Marcel Hopper