Przekaż 1,5% na media Strefy Wolnego Słowa. Dziękujemy! Przekaż TERAZ » x

​Państwo uporządkuje dane o obywatelach

Dodano: 26/07/2017 - numer 1784 - 26.07.2017
INFORMATYZACJA \ Ministerstwo Cyfryzacji chce przedstawić jesienią ostateczne studium wykonalności dla wielkiej modernizacji ogólnopolskiego Systemu Rejestrów Państwowych. Definitywnie zakończy ona kłopotliwe dla obywateli noszenie zaświadczeń z urzędu do urzędu, obniży koszty utrzymania systemów informatycznych i przyspieszy wydawanie dokumentów.
Obecnie w różnych rejestrach prowadzonych w całej Polsce przez organa administracji rządowej i samorządowej gromadzone są te same dane (np. imię, nazwisko, adres, PESEL, imiona rodziców, nazwisko panieńskie matki). Często urzędy oczekują od obywatela dostarczenia danych, które są już zgromadzone i przetwarzane przez inne organa administracji. Do tego dochodzi problem pomyłek w trakcie gromadzenia lub przekazywania takich informacji. Wykrycie rozbieżności w danych posiadanych przez urząd wiąże się z koniecznością ustalenia, które są aktualne. Staje się to przyczyną wydłużenia czasu obsługi spraw. Ponadto gromadzenie takich samych danych w różnych rejestrach publicznych to zbędne wydawanie pieniędzy na techniczną obsługę procesów przechowywania i przetwarzania. Działający od marca 2015 r. SRP obejmuje dziś rejestry Pesel, Rejestr Dowodów Osobistych, Baza Usług Stanu Cywilnego, Centralny Rejestr Sprzeciwów oraz System Odznaczeń Państwowych. Planowane jest włączenie do SRP także trzech nowych systemów: Rejestru Dokumentów Paszportowych, Rejestru Danych Kontaktowych i Rejestru Punktów Adresowych. Już wiadomo, że ten ostatni będzie tworzony na podstawie oddzielnego projektu, we współpracy z Głównym Urzędem Geodezji i Kartografii. Ponadto SRP będzie przygotowywany do wprowadzenia tzw. parentyzacji. Polegać ma ona na możliwości utworzenia powiązań pomiędzy numerami Pesel posiadanymi przez rodziców i ich dzieci. To usprawni m.in. obsługę osób ubiegających się o świadczenia z programu Rodzina 500+.
Ministerstwo Cyfryzacji (MC) podsumowuje jeszcze wyniki czerwcowej konsultacji założeń nowelizacji ustawy o informatyzacji działalności urzędów. Piotr Gajewski, zastępca dyrektora Departamentu Utrzymania i Rozwoju Systemów w MC, szef projektu „Rozwój SRP” w rozmowie z „GPC” zastrzegł, że po konsultacjach publicznych założenia do projektu podlegać będą jeszcze wielu korektom. Jedną z nich są m.in. terminy uruchomienia poszczególnych funkcji systemu, a także koszty wdrożenia. Szacunkowo wpisano bowiem termin 1 stycznia 2019 r., łączne wydatki budżetu oszacowano zaś na 31,4 mln zł. Dyrektor Gajewski dodał też, że wstępna wycena projektu sporządzona przez rządowy Centralny Ośrodek Informatyki zostanie jeszcze zweryfikowana na podstawie konkurencyjnych ofert zebranych od komercyjnych firm informatycznych. Powinno to przynieść obniżenie łącznych wydatków, które wraz z niezbędną wymianą części sprzętu sięgają obecnie kwoty 70 mln zł. Niezmienne pozostanie jedynie założenie, że wydatki w 85 proc. sfinansowane zostaną z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, czyli z funduszy unijnych.
 
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze