Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ » x

​Agora sprzedaje kanał telewizyjny

Dodano: 23/08/2017 - numer 1807 - 23.08.2017

MEDIA \ Agora sprzedała swój naziemny kanał telewizyjny Metro. Przejęła go stacja Discovery Networks. Powstaje pytanie, czy można handlować koncesjami przydzielanymi przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.
Spółka Agora, wydawca „Gazety Wyborczej”, pozbyła się swoich udziałów w spółce będącej nadawcą kanału lifestyle’owego Metro. Warto dodać, że była większościowym udziałowcem. Wartość 51,06 proc. udziałów Agory wyceniono na 19 mln zł. Decyzja o sprzedaży marki może zaskakiwać wobec informacji o pozycji telewizji jako lidera wśród kanałów swojego multipleksu.
Co ciekawe, w 2015 r. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji odrzuciła wniosek amerykańskiego koncernu Discovery o koncesję na nadawanie na ósmym multipleksie (naziemnej telewizji cyfrowej). Decyzją ówczesnego przewodniczącego KRRiT Jana Dworaka to Agora wygrała i zdobyła koncesję na MUX-8 dla kanału, który według zapowiedzi spółki miał promować aktywny rozwój człowieka i propagować zdrowy tryb życia.
W ramówce kanału Metro znajdują się programy autorskie dziennikarzy „GW” i radia TOK FM, w tym Dominiki Wielowieyskiej, Mikołaja Lizuta czy Michała Nogasia. Nadawana jest też audycja skojarzona z dodatkiem „Gazety Wyborczej” – „Studio Dużego Formatu”. Nowy właściciel nie wykluczył kontynuacji nadawanych dotąd przez kanał programów.
– Powstaje pytanie, czy Agora, ubiegając się o miejsce na MUX-8 dla swojej telewizji, działała w dobrej wierze – zauważyła w rozmowie z nami poseł PiS‑u Joanna Lichocka, członek Rady Mediów Narodowych. – Czy przypadkiem nie jest tak, że wykorzystała swoją uprzywilejowaną pozycję polityczną pod rządami PO i zdobyła to miejsce na multipleksie od razu z myślą o tym, że je sprzeda. To ważne pytanie do KRRiT, czy można handlować jej decyzjami – mówiła poseł Lichocka.
Poza opuszczeniem przez Agorę telewizyjnego sektora mediów spółka zmniejsza też inwestycje w prasę. Przez ostatnie 3,5 roku zainwestowała 4,8 mln zł w tę część rynku medialnego. Dla porównania – aż 111 mln zł przeznaczyła na inwestycje na rynku książkowym i filmowym. Ponadto 94 mln zł spółka przeznaczyła na przedsięwzięcia w biznesie reklamowym.
Na zmiany w nakładach prasy w budżecie firmy wpływ miały malejące drastycznie wpływy z prasy. Przez ostatnie trzy i pół roku przychody te spadły o połowę. W ostatnich latach malały też wpływy Agory z usług reklamowych, jak i ze sprzedaży wydawnictw (książek, płyt CD i DVD). W przychodach spółki rośnie za to udział sprzedaży biletów do sieci kin Helios.

     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze