Przekaż 1,5% na media Strefy Wolnego Słowa. Dziękujemy! Przekaż TERAZ » x

​Via Carpatię zbudujemy wspólnie z Ukrainą

Dodano: 24/10/2017 - numer 1860 - 24.10.2017
TRANSPORT \ Memorandum o współpracy przy budowie drogowego projektu Via Carpatia podpisali minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk oraz jego ukraiński odpowiednik Wołodymyr Omeljan. Nowa trasa połączy Bałtyk z Morzem Egejskim, Adriatykiem i Morzem Czarnym.
Dokument został podpisany w obecności marszałka Sejmu Marka Kuchcińskiego i przewodniczącego Rady Najwyższej Ukrainy Adrija Parubija. – Podpisane memorandum to potwierdzenie wsparcia ze strony partnera naszego wielkiego projektu, jakim jest budowa Via Carpatii. To projekt życia państw regionu Europy Środkowo-Wschodniej, tych regionów, które będą korzystały z dobrodziejstwa tego projektu – podkreślił minister Andrzej Adamczyk.
Jego zdaniem wsparcie tego projektu przez Ukrainę umożliwi wpisanie trasy Via Carpatia do sieci TEN-T
(transeuropejskiej sieci transportowej). – To jest niezmiernie ważne i to jest nasz cel, bo daje szanse na realizację projektu, który połączy Bałtyk z Morzem Egejskim oraz poprzez odnogi z Adriatykiem i Morzem Czarnym. Via Carpatia połączy nasze regiony i da im szansę na dynamiczny rozwój gospodarczy – powiedział Adamczyk.
Minister infrastruktury Ukrainy podkreślił z kolei, że kraje, które są nieufne, budują mury. – My budujemy drogi i mosty i to memorandum to krok w przyszłość. Dziękuję, że wspólnie patrzymy w kierunku Europy. Chciałbym, aby Polska dobrze myślała o Ukrainie, bo tylko w ten sposób możemy zbudować dobrą przyszłość naszych narodów – dodał Wołodymyr Omeljan.
W ubiegły piątek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o otwarciu ofert na budowę trzech odcinków trasy Via Carpatia. Kwota na realizację tych odcinków to 1,3 mld zł. Wielu wykonawców zainteresowanych jest realizacją całości trasy. Wszyscy zadeklarowali skrócenie czasu prac do 34 miesięcy i wydłużenie gwarancji do 10 lat.
Komisja przetargowa sprawdzi oferty i wyłoni najkorzystniejsze. Umowy z wykonawcami GDDKiA zamierza podpisać w pierwszym kwartale przyszłego roku. Zadaniem wyłonionych w przetargu wykonawców będzie opracowanie dokumentacji technicznej, uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej oraz wybudowanie trasy. GDDKiA przypomniała, że idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.) wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny. Via Carpatia to planowany szlak międzynarodowy, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.
Całkowita długość szlaku Via Carpatia w Polsce – w zależności od przebiegu w woj. podlaskim – wyniesie od 734 do 761 km.
 
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze