Przekaż 1,5% na media Strefy Wolnego Słowa. Dziękujemy! Przekaż TERAZ » x

Bank pod ręką

Dodano: 27/10/2017 - numer 1863 - 27.10.2017
W pewnych sytuacjach nie da się uniknąć wizyty w oddziale banku, ale w codziennym korzystaniu z usług bankowych miejsce kontaktów międzyludzkich zajęła technologia.
Pierwszym łącznikiem między klientem a bankiem jest serwis internetowy PKO Banku Polskiego, czyli iPKO Serwis dostępny jest po kliknięciu przycisku „Zaloguj się” w menu serwisu www.pkobp.pl i wybraniu przycisku „iPKO”. Na stronę logowania można też wejść bezpośrednio, wpisując adres: www.ipko.pl.
Zalogowanie do serwisu wymaga podania numeru klienta lub przyjaznego loginu oraz hasła internetowego. Po poprawnej identyfikacji przechodzimy na stronę główną. Proste i intuicyjne menu podpowie nam, jakie kroki wykonać, aby samodzielnie zlecać operacje na rachunkach lub odszukać potrzebne informacje. Na ekranach wymagających wpisania danych do formularzy znajdziemy teksty pomocy, które pomogą wyjaśnić pojawiające się wątpliwości.
Serwis internetowy stanie się centrum zarządzania naszymi finansami, jednak możemy mieć jego podręczną wersję w telefonie.
Aplikacja IKO daje nam szeroki wachlarz możliwości, dlatego warto ją zainstalować. Jak to zrobić?
  1. Uruchom telefon, wejdź do sklepu z aplikacjami i wyszukaj aplikację IKO, wpisując frazę „IKO” lub „PKO”. Następnie kliknij ikonę aplikacji i przycisk pobierania.
  2. Otwórz aplikację IKO i kliknij przycisk „Mam konto”.
  3. Aplikacja IKO pokaże Ci pierwszy ekran z instrukcją, jak postępować w kolejnych krokach, i będzie pojawiać się przed kolejnymi etapami. Kliknij przycisk „Rozpocznij”.
  4. Wprowadź numer klienta (znajdziesz go na pierwszej stronie umowy o prowadzenie rachunku w PKO Banku Polskim).
  5. Wprowadź hasło do serwisu internetowego iPKO.
  6. Nadaj PIN do aplikacji. Będziesz go używał do logowania do aplikacji IKO oraz potwierdzał nim przelewy, doładowania i inne operacje realizowane w IKO.
  7. Kliknij przycisk „Aktywuj”. Ze względów bezpieczeństwa konieczne będzie wysłanie SMS-a do banku, który pozwoli zweryfikować autentyczność aplikacji i Twój numer telefonu.
  8. Aplikacja IKO poprosi Cię o wybranie sposobu otrzymania czterocyfrowego kodu aktywacyjnego: wybierając opcję „Wiadomość głosowa” aktywację dokończysz na telefonie: w ciągu 30–60 sek. otrzymasz telefonicznie informację głosową z kodem aktywującym; gdy wybierzesz opcję „Serwis internetowy iPKO”, zaloguj się do serwisu internetowego iPKO i w zakładce IKO wygeneruj kod samodzielnie.
  9. Po wprowadzeniu kodu aktywacyjnego w aplikacji IKO aktywacja jest zakończona i możesz zacząć korzystać z aplikacji. 
Płatności zbliżeniowe i BLIK
Jedną z zalet aplikacji IKO jest możliwość wykonywania płatności zbliżeniowych – płacisz telefonem, który zastępuje kartę płatniczą lub portfel. Aby zacząć płacić zbliżeniowo telefonem, wystarczy posiadać: aktywną aplikację IKO, telefon z systemem Android w wersji min. 4.4 z NFC, kartę debetową lub kartę kredytową w PKO Banku Polskim (dotyczy również kart Inteligo) wydaną przez Visa lub Mastercard.
Płatności zbliżeniowe w IKO możesz aktywować, klikając ikonkę falki na górnej belce aplikacji IKO lub wejść do „Płatności zbliżeniowych” w sekcji „Płatności”. Aplikacja wyświetli listę posiadanych przez Ciebie kart, wybierasz tę, którą chcesz „podpiąć” do płatności zbliżeniowych telefonem z IKO. Decyzję potwierdź przyciskiem „Zatwierdź” oraz wpisując PIN do aplikacji IKO.
Od tej chwili możesz szybko i bezpiecznie dokonywać płatności przy użyciu smartfona. 
Transakcje do 50 zł nie wymagają potwierdzania kodem PIN – wystarczy przyłożenie telefonu do terminala płatniczego. Przy płatności powyżej 50 zł konieczne jest potwierdzenie transakcji w IKO z wykorzystaniem PIN-u do aplikacji mobilnej. Do realizacji płatności nie jest wymagany dostęp do internetu w telefonie.
Kolejnym sposobem jest użycie kodu BLIK. Jak to działa? Informujemy sprzedawcę, że chcemy zapłacić w ten sposób, i logujemy się do aplikacji IKO. Pod przyciskiem – a jakże – „BLIK” będzie na nas czekał sześciocyfrowy kod, który należy wstukać – tak jak PIN do karty – na klawiaturze terminala. Transakcję musimy potwierdzić w aplikacji IKO przyciskiem „tak” lub kodem PIN do aplikacji (w zależności od kwoty zakupów oraz indywidualnych ustawień bezpieczeństwa) – i płatność jest dokonana.
BLIK – oprócz płatności w sklepach i internecie – umożliwia wypłatę pieniędzy z bankomatu i wpłatę gotówki we wpłatomacie bez użycia karty. BLIK funkcjonuje jako znany nam już kod BLIK (jednorazowy ciąg 6 cyfr) oraz czek BLIK – jednorazowy ciąg 9 cyfr generowany w aplikacji IKO. Czek BLIK możemy wykorzystać samodzielnie lub przekazać innej osobie, która nie musi mieć aplikacji IKO. Operację czekiem BLIK potwierdza się zawsze hasłem do czeków, które można utworzyć w serwisie internetowym iPKO.
W ramach systemu BLIK działają również międzybankowe przelewy na telefon z aplikacji IKO do innych użytkowników.
Wśród narzędzi ułatwiających nasze bankowanie jest również:
Przejrzysta Karta Kredytowa 
Ten produkt PKO Banku Polskiego charakteryzuje się przejrzystymi zasadami korzystania, a dzięki swojej interaktywności daje wgląd w stan środków, jakimi dysponujemy. Po każdej transakcji kartą otrzymujemy bezpłatne SMS-y informujące o szczegółach płatności.
By otrzymać kartę, nie trzeba mieć wysokich dochodów – wystarczy miesięczny dochód netto 850 zł. Przy wartości średniomiesięcznych operacji min. 600 zł koszt rocznej obsługi karty to... 0 zł. Karta umożliwia – rzecz jasna – płatności zbliżeniowe, a SMS-y przypominają o terminie  spłaty zadłużenia karty i zbliżającej się opłacie rocznej. 
Zarządzanie kartą odbywa się w serwisie iPKO, tam możemy zlecać m.in. przelewy z karty na inny rachunek czy spłatę karty.
Partnerem wydania  cyklu Finansowe Vademecum jest PKO Bank Polski.
Patronem medialnym cyklu jest Niezależna.pl oraz „Gazeta Polska”

Saldo dostępne natychmiast
Dla klientów aplikacji IKO ważna jest możliwość szybkiego podglądu stanu konta. Jeśli nie chcesz za każdym razem logować się do aplikacji, należy włączyć w jej ustawieniach podgląd salda konta bez logowania, a w razie potrzeby będzie można je wywołać prostym gestem przesunięcia palcem z góry do dołu na ekranie logowania.
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze