Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ » x

​Czas na JPK dla mikrofirm

Dodano: 30/10/2017 - numer 1865 - 30.10.2017
PODATKI \ Od 1 stycznia 2018 r. ok. 1,6 mln mikroprzedsiębiorców dołączy do grona podatników VAT-u, którzy prowadzą elektroniczną ewidencję VAT-u oraz przesyłają ją jako jednolity plik kontrolny (JPK_VAT). Resort finansów zachęca do testowego składania plików już teraz.
JPK_VAT to zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT-u za dany okres. Przesyła się go wyłącznie w wersji elektronicznej, w określonym układzie i formacie, do 25. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni, nawet jeśli podatnik rozlicza się kwartalnie. Duże przedsiębiorstwa wysyłają JPK_VAT od 1 lipca 2016 r., a małe i średnie od 1 stycznia 2017 r.
– Chcemy stale poprawiać sytuację przedsiębiorców i wzmacniać uczciwą konkurencję. Temu służy także rozszerzenie stosowania JPK na mikrofirmy. Pomoże im to w eliminowaniu nieuczciwych kontrahentów, porządkowaniu ewidencji i ograniczy liczbę kontroli ze strony służb skarbowych – podkreśla Paweł Cybulski, wiceminister finansów i zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej. – Chcemy, by mikroprzedsiębiorcy już teraz nauczyli się przesyłać plik JPK. Dzięki temu szybciej otrzymają zwrot podatku. Zamiast 60 dni będzie to 25 dni – dodaje Cybulski.
– Rejestr danych o sprzedaży i zakupach VAT prowadzi każda firma będąca płatnikiem VAT-u w formie elektronicznej, dlatego spełnienie nowych wymagań jest stosunkowo proste. Co więcej, wystarczy jednorazowo wykonać pracę, która ułatwi przekazywanie tych danych w przyszłości – twierdzi Paweł Nierada, wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego. 
Przedsiębiorcy, którzy korzystają z usług biura rachunkowego, mają ułatwione zadanie dzięki użyciu programów księgowych. Najmniejsze firmy, które prowadzą rejestry sprzedaży i zakupów samodzielnie, w formacie Word albo Excel, mogą skorzystać z przygotowanych przez resort finansów formatek. Aby móc przesyłać dane do organu skarbowego, firma powinna również założyć profil zaufany, dzięki temu cały proces zrealizuje poprzez portal internetowy, bez wychodzenia z biura. Nie jest to specjalnie trudne, jest bezpłatne i nie wymaga wiedzy informatycznej. 
– JPK nie jest nadmiernie obciążający. Dzięki niemu spadnie liczba kontroli skarbowych prowadzonych w siedzibie firmy. Nowy mechanizm kontroli przyniesie korzyści nam wszystkim. Zapewni większe wpływy do budżetu, a tym samym większe możliwości rozwoju społecznego i gospodarczego – przekonuje Paweł Nierada.

     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze