Rozwój start-upów ze wsparciem banku

numer 2198 - 07.12.2018Gospodarka

Długopis, za pomocą którego odręczne zapiski stają się cyfrowymi danymi, wirtualny pracownik prowadzący użytkownika systemów bankowych krok po kroku, aby ten jak najsprawniej zrealizował wybrany proces, czy weryfikacja dokumentów za pomocą technologii blockchain – to tylko ostatnie przykłady projektów wdrożeniowych realizowanych przez start-upy, które dostały się do programu Let’s Fintech with PKO Bank Polski.



Na przestrzeni kilku ostatnich lat PKO Bank Polski podjął wzmożone i – jak na tego typu instytucję – pionierskie działania nastawione na rozwój współpracy ze środowiskiem start-upowym. Bank poszukuje firm dysponujących innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie usług finansowych gotowych do przeprowadzenia wewnętrznych pilotaży produkcyjnych. Program skierowany jest do tych przedsiębiorców, którzy chcą wyskalować swoje biznesy w partnerstwie z niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego .

Korzyści dla start-upów

Nabór start-upów prowadzony jest w trybie ciągłym, a model ich współpracy z Bankiem dobierany jest indywidualnie. Program Let’s Fintech with PKO Bank Polski wpisuje się w szeroką strategię Banku zakładającą transformację cyfrową i wzrost innowacyjności oferowanych usług.

Dzięki programowi start-upy zyskują szereg możliwości trudnych do osiągnięcia, czasem wręcz nieosiągalnych w przypadku działalności bez zewnętrznego wsparcia. Przede wszystkim otrzymują zaplecze technologiczne i wiedzę. PKO Bank Polski umożliwia przetestowanie rozwiązania w sieci oddziałów laboratoryjnych. Bankowa sieć ekspertów z zakresu biznesu pomaga młodym firmom w szybszym rozwoju, zbudowaniu właściwego modelu biznesowego oraz uzyskaniu przewagi konkurencyjnej. Najlepsze start-upy, które przejdą proces rekrutacji, mogą także liczyć na wsparcie Banku w procesie skalowania ich biznesu. Dzięki dużej skali działalności PKO Banku Polskiego start-upy otrzymują możliwość dotarcia do największej bazy klientów sektora finansowego, a także do partnerów biznesowych w ramach sieci Banku. To wyjątkowa okazja do zdobycia klientów na rodzimym rynku. Niebagatelne znaczenie ma możliwość uzyskania finansowania za pośrednictwem funduszu CVC Banku, inwestującego w ciekawe i perspektywiczne projekty. To szczególnie ważne dla firm, które trafiają na często spotykaną barierę rozwoju związaną z brakiem możliwości zewnętrznego finansowania. Ekspozycja start-upu w kanałach komunikacji Let’s Fintech with PKO Bank Polski, a w przypadku nawiązania współpracy w mediach i na wydarzeniach branżowych pozwala z kolei młodej firmie zaistnieć w szerszej świadomości potencjalnych klientów. Co najważniejsze, start-up otrzymuje możliwość weryfikacji swojego biznesu i technologii – po udanym pilotażu kolejnym etapem może być podpisanie umowy komercyjnej i wdrożenie projektu w środowisku produkcyjnym Banku.

Dzięki innowacjom zyskuje Bank i jego klienci

Formuła programu pozwala PKO Bankowi Polskiemu na stałe pozyskiwanie innowacji, włączanie najnowocześniejszych rozwiązań i produktów do swojej oferty oraz zwiększanie szans, na to, by być na bieżąco z przełomowymi zmianami w branży. W ramach trwającego już czwarty rok programu przeanalizowano około 280 zgłoszeń. Bank nawiązał współpracę z ponad 30 start-upami. Efektem jest pięć wdrożeń produkcyjnych i osiem trwających projektów wdrożeniowych. Doszło też do pierwszej w Polsce inwestycji fintech – ZenCard – zmieniającej istniejące karty płatnicze w uniwersalne karty lojalnościowo-rabatowe.

Trzeba przyznać, że pomysłów młodym polskim przedsiębiorcom nie brakuje. Jednym z nich jest platforma zweryfikujfirme.pl do oceny kredytowej przedsiębiorstw na podstawie danych z jednolitych plików kontrolnych. Rozwiązanie odpowiada na problem wydłużających się procesów kredytowych. Dzięki systemowi zapewniona została możliwość zweryfikowania firmy pod kątem kredytowym na podstawie bieżących i wiarygodnych danych. Pilotaż przeprowadzany w centrach ryzyka przez 11 analityków kredytowych zakończył się wdrożeniem zautomatyzowanej procedury oceniania wiarygodności firm ubiegających się o produkty kredytowe. Dzięki temu na podstawie plików JPK generowany jest raport pomagający bankowi w podjęciu decyzji kredytowej.

Innym rozwiązaniem genialnym w swej prostocie, ale skomplikowanym pod względem technologicznym, jest cyfrowy długopis firmy IC Solutions, który w czasie rzeczywistym digitalizuje dane pisane ręcznie. Po pilotażu w czterech oddziałach laboratoryjnych nastąpiło wdrożenie pełnego systemu w sieci. Rozwiązanie pozwala zmniejszyć ilość papieru wykorzystywanego w placówkach Banku i usprawnia proces obsługi klienta.

Unikatową technologią jest błyskawiczne rozpoznanie informacji z faktur za pomocą aparatu w telefonie zaproponowane przez firmę Nudelta. System czyta dokument podobnie jak człowiek. Treści rozpoznawane są bowiem na podstawie kontekstu, w jakim występują. Nie ma więc znaczenia, jak dana faktura jest sformatowana, gdyż dzięki samouczącemu się algorytmowi system radzi sobie z dowolnym rozkładem tekstu i tabel na papierze. To rozwiązanie znacząco usprawnia i przyspiesza proces digitalizacji oraz dalszego wykorzystania biznesowego dokumentów.

Dokumenty uporządkowane systemowo

Z kolei w celu podniesienia jakości świadczonych usług i skrócenia czasu obsługi klienta w oddziałach trwają prace nad narzędziem Tutorial Online wspierającym doradców w nawigacji po systemach IT banku. System na bieżąco monitoruje to, co dzieje się w przeglądarce i w zależności od potrzeby za pomocą znaków graficznych i okien dialogowych udziela wskazówek, co kliknąć oraz jakie dane wprowadzić. Funkcjonalność systemu polega na bezpośrednim szkoleniu w trakcie wykonywania procesów biznesowych, gwarantując właściwą i szybką pracę. Wdrożenie rozwiązania planowane jest w całej sieci sprzedaży Banku.

Jednym z najbardziej skomplikowanych i zaawansowanych technicznie rozwiązań jest system do zarządzania dokumentami w oparciu o technologię Blockchain. Dzięki wdrożonej wspólnie ze start-upem Coinfirm platformie klienci będą mogli zweryfikować udostępniane im przez bank dokumenty, np. regulaminy, taryfy opłat i prowizji. Narzędzie pozwala na sprawdzenie aktualności i autentyczności danego dokumentu poprzez użycie unikalnego numeru hash udostępnionego przez Bank. Pomimo zaawansowanej matematyki i technik kryptograficznych wykorzystywanych przez system korzystanie z tego rozwiązania jest bardzo proste dla użytkownika.

Z pewnością Let’s Fintech with PKO Bank Polski buduje innowacyjny wizerunek Banku w otoczeniu zewnętrznym. Ale program służy przede wszystkim klientom – przyspiesza ich obsługę, dostarcza najnowszych rozwiązań oraz poprawia przyjazność i intuicyjność produktów bankowych zarówno dla korzystających z tradycyjnej sieci oddziałów, jak i ich mobilnych odpowiedników.

 

 

Partnerem wydania cyklu

„Wszystko o finansach” jest PKO Bank Polski



Autor: Paweł Woźniak