​CPK przybliży Polskę do światowych miejsc pracy

ROZWÓJ \ Centralny Port Komunikacyjny, który powstanie kosztem 35 mld zł, ma ułatwić Polakom dostęp do istniejących i przyszłych światowych centrów gospodarczych. A te tworzą się na dalekodystansowych kierunkach. Bez CPK nie będzie Polski na globalnej mapie światowego podziału pracy.
O tym, że Lotnisko Chopina w Warszawie zbliża się do granic swojej przepustowości, że za chwilę nie będzie mogło się rozwijać i przyjmować nowych linii lotniczych i połączeń oraz zwiększać liczby obsługiwanych pasażerów, eksperci mówili już wielokrotnie. Stąd potrzeba budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, który przejmie ruch z warszawskiego Okęcia. Jednak ograniczenia Lotniska Chopina to niejedyny powód budowy CPK. Bez Centralnego Portu Komunikacyjnego nie będzie Polski na globalnej mapie światowego podziału pracy – zwraca uwagę gość Polskiego Radia 24 Sebastian Gościniarek, ekspert rynku lotniczego z firmy doradczej BBSG. Patrząc, gdzie powstają i będą powstawały centra gospodarcze na świecie, widzimy, że są to strategiczne kierunki komunikacyjne. To północny Atlantyk – Ameryka Północna, Azja, zwłaszcza Daleki Wschód czy też Afryka. A to są przede wszystkim dalekie dystanse – stwierdził Sebastian Gościniarek. Tak więc CPK będzie więcej niż lotniskiem. Stanie się hubem komunikacyjnym – dostępem do wielu miejsc na świecie drogą lotniczą. – Przed II wojną światową o tym, kto się liczył na mapie gospodarczej świata, decydowały porty morskie, dlatego została zbudowana największa polska inwestycja międzywojenna, jaką był port w Gdyni. Teraz liczą się lotniska i linie lotnicze – stwierdził ekspert. Dla niego budowa od zera jest wielkim atutem CPK. – Możemy stworzyć coś, co będzie odpowiadało najnowocześniejszym i najlepszym standardom transportu lotniczego na świecie – wyjaśnia. Jak dodaje, to sprawi, że operujący tam przewoźnicy będą działali w optymalnych warunkach, będą mogli tworzyć połączenia przybliżające Polskę do świata. Projekt CPK, obecnie największe gospodarczo-cywilizacyjne krajowe przedsięwzięcie, zakłada też intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzy Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie poniżej trzech godzin. Koszty związane z realizacją inwestycji są szacowane na 35 mld zł, w tym 16–19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8–9 mld zł – kolejowej i 7 mld zł – drogowej.
Lucyna Piwowarska, Polskieradio24.pl
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze