Trzej Królowie w słowiańskiej stylizacji

SYLWETKA \ Religijne kartony Kazimierza Sichulskiego

numer 2525 - 08.01.2020O sztuce

Postać młodopolskiego malarza, grafika i rysownika Kazimierza Sichulskiego (1879–1942) zwykle kojarzy się z prześmiesznymi karykaturami artystów kabaretu Zielony Balonik, założonego w Krakowie w 1905 r. w kawiarni Jama Michalika. Do dziś można tam oglądać obraz Kazimierza Sichulskiego pt. „Kabaret Szalony”, ukazujący rozbawiony korowód krakowskich twórców sławnego wówczas kabaretu, których w szalonej drodze na księżyc z kielichem w ręku wita Pan Twardowski. Pierwsza wersja tego obrazu, namalowana jakoby na zwykłym, nawet niezagruntowanym prześcieradle, niestety się nie zachowała.

Uczeń Wyspiańskiego i Mehoffera

Wpływ na twórczość Kazimierza Sichulskiego jego akademickich nauczycieli – wybitnych malarzy Stanisława Wyspiańskiego i Józefa Mehoffera – jest widoczny nie tylko w formie artystycznej licznych jego obrazów i kartonów, ale też w tematach religijnych i symbolicznych. W projektowanych do witraży i mozaik kartonach, takich jak: „Madonna wśród rycerstwa śpiewającego pieśń Bogurodzica” (1908 r.), „Zmartwychwstanie” (1909 r.), „Zwiastowanie” (1909 r.), „Pokłon pasterzy” (1910 r.) czy wreszcie w powstałym w roku 1913 „Pokłonie Trzech Króli”, dostrzec można wyraźnie konturową kreskę Wyspiańskiego i jego duchowe przeżycia religijnych tematów.

Tryptyk pt. „Pokłon Trzech Króli” Sichulskiego, w klimacie i rysunku  bardziej refleksyjny niż dynamiczny i niezwykle barwny, oraz wcześniejszy jego obraz pt. „Pokłon pasterzy” mają również pewne przesłanie historyczne. Otóż artysta w postaciach trzech monarchów składających hołd narodzonemu w stajence Jezusowi i Jego Matce Maryi przedstawił mityczne personifikacje sąsiadujących ze sobą od wieków krain: Polski, Litwy i Rusi. W lewej części tryptyku pochyla przed Świętą Rodziną swoją głowę rycerska Polska, zaś obok w zielonym wieńcem klęczy starzec uosabiający Litwę. Centralna część tryptyku ukazuje Matkę Bożą z Dzieciątkiem, na dalszym planie stoi św. Józef. Skrzydło prawe tryptyku poświęcono Rusi, co podkreślają bizantyjskie kopuły widocznych w tle świątyń. Stroje, w które Kazimierz Sichulski ubrał postacie Trzech Króli, nawiązują do strojów ludowych, jednak ich stylizacja opiera się na słowiańskich mitach, twórczo rozwiniętych paręnaście lat później przez Zofię Stryjeńską. Intensywnie błękitne, rozświetlone gwiazdami niebo tworzy monumentalne tło całego tryptyku, zarysowane zaś symboliczne trzy krzyże w partii środkowej obrazu zapowiadają bolesny los Odkupiciela. Namalowany temperą na papierze naklejonym na płótno tryptyk Sichulskiego przechowywany jest obecnie w Muzeum Narodowym w Warszawie. Secesyjną, ale mocną kreską zarysowane figury przedstawienia sytuują niezwykle dekoracyjny obraz „Pokłon Trzech Króli” wśród najciekawszych religijnych realizacji Młodej Polski



zawartość zablokowana

Autor: Jarosław Kossakowski


Pozostało 50% treści.

Chcesz przeczytać artykuł do końca? Wyślij SMS i wprowadź kod lub wykup prenumeratę i zaloguj się.

Dostęp do artykułu
wyślij sms o treści GP1 na numer 7155
koszt 1 zł (1,23 zł brutto)
Prenumerata
Mam dostęp
zaloguj się