Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ » x

Ruszają ogólnopolskie konsultacje Programu Kolejowego CPK

Dodano: 31/01/2020 - numer 2545 - 31.01.2020
Mapy wszystkich korytarzy dla ponad 1,6 tys. km nowych linii kolejowych, prowadzących z różnych stron Polski do Centralnego Portu Komunikacyjnego, znajdują się w projekcie Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL), który został po raz pierwszy pokazany w tym tygodniu na Kongresie Rozwoju Kolei.
– Program Kolejowy CPK wkracza w kolejną fazę – powiedział premier Mateusz Morawiecki. Nowy dokument dostępny jest już na stronie internetowej CPK.
CPK to największa inwestycja infrastrukturalna realizowana przez polski rząd i doceniana na forum międzynarodowym. – Wszędzie tam, gdzie udajemy się za granicę: Japonia czy Davos, Berlin czy Waszyngton, język, jakim mówimy o CPK, jest doskonale zrozumiały. Nasi partnerzy zagraniczni doskonale rozumieją, jak potrzebna to jest inwestycja – powiedział premier Mateusz Morawiecki. – Jestem przekonany, że będzie kołem zamachowym całej polskiej gospodarki – dodał szef rządu.
CPK to nie tylko nowe lotnisko, lecz także program kolejowy. Zakłada on budowę nowych linii nazywanych „szprychami”, prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i do Warszawy. Każda z nich składać się będzie z nowych odcinków sieci zbudowanych przez CPK oraz z fragmentów istniejącej infrastruktury wyremontowanych lub zmodernizowanych przez PKP PLK.
Propozycja nowych korytarzy kolejowych
Przedstawiony właśnie przez spółkę CPK dokument doprecyzowuje przedstawione wcześniej plany budowy nowej sieci kolejowej. Pokazuje, którędy mogą pobiec nowe linie kolejowe do CPK. Dokument jest bardzo szczegółowy. Zaprezentowane w nim mapy kolejowe po wydrukowaniu zajmują powierzchnię 70 m kw. Zawarte w SSL propozycje korytarzy kolejowych będą podstawą dalszych prac studialno-projektowych.
– Program Kolejowy CPK wkracza w kolejną fazę – podkreślił premier Mateusz Morawiecki podczas Kongresu Rozwoju Kolei w Warszawie. – W kwietniu ubiegłego roku podczas konferencji prasowej na stacji Łódź Fabryczna przedstawiłem założenia Programu Kolejowego CPK i przyjętą przez rząd nowelizację rozporządzenia zawierającego wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Dzisiaj jesteśmy o kilka kroków dalej. Pokazując Polakom pierwsze wyniki prac planistycznych, dotrzymaliśmy słowa – dodał szef rządu.
Mapy do publicznego wglądu
Każdy z przedstawionych korytarzy linii kolejowych zawiera warianty przebiegu danej linii. Jak wyjaśnił Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, na razie mają one charakter orientacyjny. – Ostateczny przebieg dla każdej z nich będzie zależał m.in. od wyników konsultacji społecznych, badań środowiskowych i szczegółowych uwarunkowań technicznych – zaznaczył Horała.
Mikołaj Wild, prezes CPK, zapowiedział, że wszystkie propozycje i uwagi, które napłyną do spółki w ramach konsultacji, zostaną dokładnie przeanalizowane. Już w pierwszej połowie lutego odpowiedni formularz znajdzie się na poświęconej konsultacjom stronie internetowej: konsultacje.cpk.pl. – Rozważymy ich zasadność i możliwość wprowadzenia każdej z nich – zapewnił szef CPK. – Jest to już kolejny, po zakończonych w ubiegłym roku Regionalnych Konsultacjach Strategicznych, etap dialogu CPK w sprawie tej dużej i potrzebnej Polsce inwestycji.
Dzięki CPK kolej przyspieszy
Jak przypomniał premier Mateusz Morawiecki, CPK to serce Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju i priorytet polskiego rządu w najbliższych latach. – Chcę zapewnić, że dołożymy wszelkich starań, żeby CPK powstał. Dzięki tej inwestycji Polska stanie się jednym z kluczowych hubów komunikacyjnych – dodał.
Inwestycja w CPK to nie tylko nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. To także sieć nowych linii kolejowych mających połączyć Warszawę i nowy port lotniczy z większością największych miast Polski. Jak wynika z założeń przygotowywanych inwestycji, podróż pociągiem ze stolicy do nowego Portu Lotniczego Solidarność zajmie 15 minut, a z Łodzi niespełna 30 minut. Przejazd między Warszawą a Wrocławiem, Gdańskiem i Poznaniem ma zająć około 2 godzin. Dzięki inwestycjom CPK z Krakowa do Katowic przejedziemy w zaledwie 35 minut, podczas gdy dziś podróż trwa co najmniej godzinę dłużej. Dzięki temu pociągi z Warszawy i CPK połączą ok. 120 polskich miast, zamieszkałych przez 13 mln ludzi, w czasie nie dłuższym niż 2–2,5 godz.
W ramach pierwszego etapu, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii, głównie na trasie Warszawa–CPK–Łódź. Po zakończeniu realizacji inwestycji w ramach Programu Kolejowego CPK, który zawiera ponad 1,6 tys. km nowych linii, wszyscy mieszkańcy Polski będą w zasięgu najwyżej 30 km do najbliższej stacji.
Inwestycje CPK to kolejny krok w stronę zrównoważenia transportu w Polsce, który wciąż jeszcze charakteryzuje się niedostatecznym rozwojem kolei i opiera w nadmierny sposób na zatłoczonej infrastrukturze drogowej.

Artykuł sponsorowany
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze