Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ » x

Hołownia i Trzaskowski razem z Rosjanami

Dodano: 01/06/2020 - numer 2647 - 01.06.2020
fot. Tomasz Hamrat/ Gazeta Polska, Aleksiej Witwicki/Gazeta Polska
fot. Tomasz Hamrat/ Gazeta Polska, Aleksiej Witwicki/Gazeta Polska
W weekend na terenie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną pojawili się prezydent Andrzej Duda i premier Mateusz Morawiecki. Politycy PiS podkreślili, że inwestycja ma ogromne znaczenie gospodarcze dla regionu, a także jest kwestią suwerenności kraju. Tymczasem ideę przekopu kwestionują kandydaci opozycji – Rafał Trzaskowski i Szymon Hołownia.
Zalew Wiślany to dzisiaj akwen, który nie wykorzystuje swojego potencjału. Takie miasta jak Elbląg czy Frombork mogłyby stać się dużymi portami z jednej strony turystycznymi, a z drugiej przeładunkowymi, ale na ich drodze stoi agresywna polityka Federacji Rosyjskiej, w której rękach znajduje się jedyne wyjście z zalewu na otwarte morze. Współpraca od lat nie układa się najlepiej, a dodatkowo pojawiają się obostrzenia natury formalnej. Dość powiedzieć, że jeżeli jakiś żeglarz z Europy Zachodniej chce przepłynąć na Zalew Wiślany, musi ubiegać się o… rosyjską wizę. To sprawia, że część marin jest dla ruchu turystycznego praktycznie zamknięta. Podobnie zresztą jest z transportowaniem towarów. To wszystko zmieni się, gdy pojawi się wreszcie polska przeprawa na Bałtyk. O inwestycji w kanał żeglugowy w tym miejscu mówi się w Polsce od… czasów króla Stefana Batorego, ale właśnie rząd Prawa i Sprawiedliwości zdecydował się na realizację inwestycji. Oczywiście pomysł nie podoba się Rosjanom, którzy wykorzystują każdą możliwość, aby zachować sobie monopol na bramę wjazdową na Zalew Wiślany. Jako jedni z pierwszych zaczęli podważać ekonomiczny sens przekopu i stawiać pytania o ochronę środowiska. Polskie władze nie mają jednak zamiaru wycofywać się z przedsięwzięcia. – Chcemy nadal realizować wielkie inwestycje. Nie chcemy ich przerywać, ograniczać, zmniejszać, a nie daj Panie Boże z nich rezygnować, bo to wielkie inwestycje właśnie są siłą napędową gospodarki. To też pokazuje historia – powiedział w sobotę prezydent Andrzej Duda, który na terenie inwestycji był z premierem Mateuszem Morawieckim. Prezydent podkreślił, że inwestycja na Zalewie Wiślanym ma „charakter wzmacniania polskiej suwerenności, wzmacniania polskiej niezależności, wzmacniania polskiej wolności”. – Nie będziemy musieli prosić Rosjan o możliwość skomunikowania się z Zalewem Wiślanym przez Cieśninę Pilawską, tylko będziemy mieli własne przejście, którym sami będziemy dysponowali – dodał prezydent. Premier Morawiecki dodał, że przekop Mierzei Wiślanej to tylko element strategii inwestycyjnej państwa, której nadał nazwę „Plan Dudy”.
Tymczasem kandydaci opozycyjni są przeciwko wykonywaniu przekopu. W ubiegłym tygodniu Rafał Trzaskowski zaapelował o wstrzymanie budowy przekopu, a także Centralnego Portu Komunikacyjnego. Koalicja Obywatelska chciałaby przekazać pieniądze na walkę z koronawirusem. „Rafał Trzaskowski był ministrem najbardziej prorosyjskich rządów ostatnich 30 lat – gabinetu Donalda Tuska i Ewy Kopacz. Jeszcze nawet nie jest oficjalnie kandydatem na prezydenta, a już zgodnie z linią Władimira Putina chce zablokować przekop Mierzei Wiślanej” – napisał na Twitterze Janusz Kowalski, poseł PiS i wiceminister aktywów państwowych.
W weekend inwestycję skrytykował również Szymon Hołownia. – Te pieniądze to zmarnowane pieniądze, to skaleczona polska przyroda, na której też można by było zarabiać pieniądze, żyjąc w tamtym miejscu – powiedział Hołownia.
Kanał ma mieć długość ok. 1200 m i szerokość w najszerszym miejscu 100 m. Koszty mają sięgać ok. 1,8 mld zł. Budowa ma się zakończyć w 2022 r. Skargi w Komisji Europejskiej złożyły organizacje ekologiczne, które twierdzą, że jest ona przeprowadzana w trybie specustawy i nie mogli zaskarżyć dokumentacji do sądu. W efekcie Komisja Europejska rozważa skierowanie skargi do Trybunału Sprawiedliwości UE.
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze