Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ » x

Przekopmy Mierzeję Wiślaną

Dodano: 07/04/2014 - Numer 782 - 07.04.2014
fot.Małgorzata Amro/ Gazeta Polska
fot.Małgorzata Amro/ Gazeta Polska
O budowę kanału łączącego Zalew Wiślany z Bałtykiem kolejny raz zaapelował Jarosław Kaczyński. Dzięki inwestycji, której projekt gotowy jest od 2007 r., blisko 10-krotnie zwiększyłyby się możliwości przeładunkowe portu w Elblągu, 5-krotnie wzrosłaby żegluga pasażerska, przybyłoby też wiele miejsc pracy. Rząd Donalda Tuska jednak sceptycznie podchodzi do tych planów. Jarosław Kaczyński podczas spotkania z mieszkańcami Elbląga powiedział, że tutejszy port ma szansę stać się czwartym portem w Polsce. – Ale potrzebny jest przekop Mierzei Wiślanej. To jest przedsięwzięcie nietrudne. Ale Donald Tusk się go przestraszył, premier nie chciał się narażać Putinowi – stwierdził. Karol Karski, lider listy PiS u w wyborach do Parlamentu Europejskiego z Warmii, Mazur i Podlasia, powiedział, że przekop Mierzei Wiślanej uniezależni elbląski port od Rosjan i będzie aktywizował rozwój gospodarczy całego regionu. Podkreślił, że kanał powinien być zbudowany dzięki unijnym funduszom. Jerzy Wilk, prezydent Elbląga, wysłał do premiera Donalda Tuska i wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej list, w którym zwrócił uwagę, że ostatnie działania Rosji dowodzą, iż nieprzewidywalna i agresywna polityka Kremla może zagrozić funkcjonowaniu elbląskiego portu i wymianie handlowej z portami obwodu kaliningradzkiego. Zaapelował jednocześnie o „przyśpieszenie prac nad realizacją projektu budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, a także pomoc w zakresie pogłębienia torów wodnych na akwenie Zalewu Wiślanego i rzece Elbląg”. Obecnie z portu Elbląg jedyny bezpośredni dostęp do Morza Bałtyckiego możliwy jest przez Cieśninę Piławską, leżącą na terytorium obwodu kaliningradzkiego. Jak podkreślił prezydent Wilk, „port elbląski już raz doświadczył sytuacji, kiedy to jednostronną decyzją rządu Federacji Rosyjskiej wstrzymano na blisko pięć lat swobodną żeglugę po Zalewie Wiślanym”. Dlatego rząd Jarosława Kaczyńskiego w 2007 r. przygotował wieloletni program budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską na lata 2008-–2013. Z budżetu państwa na ten cel przeznaczono ponad 417 mln zł, ale po przejęciu władzy przez koalicję PO/PSL projekt upadł. Rząd Donalda Tuska do tej pory sceptycznie podchodzi do zatwierdzonego kilka lat temu programu, mimo że z analiz ekonomiczno-społecznych dokonanych przez Urząd Morski w Gdyni wynika, że inwestycja ta byłaby wielką szansą dla Elbląga i całego regionu. Zwiększyłaby możliwości przeładunkowe elbląskiego portu z obecnego pół miliona do czterech milionów ton rocznie. Pięciokrotnie wzrosłaby żegluga pasażerska, nastąpiłaby rozbudowa bazy noclegowej i gastronomicznej, przybyłoby wiele miejsc pracy. Ze studium wykonalności projektu wynika, że kanał tylko w ciągu pierwszych 30 lat przyniósłby budżetowi państwa 534 mln zł zysku.
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze