Przekaż 1,5% na media Strefy Wolnego Słowa. Dziękujemy! Przekaż TERAZ » x

​Polska wśród „nowych tygrysów Europy”

Dodano: 22/03/2018 - numer 1982 - 22.03.2018
ANALIZA \ Siłą napędową rozwoju Polski i regionu Europy Środkowej w ostatnich latach był prężnie działający sektor małych i średnich przedsiębiorstw  oraz dynamicznie rozwijający się e-handel – wynika z badania   przeprowadzonego przez firmy PayPal oraz Deloitte.
Raport „Nowe tygrysy Europy”, analizujący 13 krajów (Polska, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Finlandia, Grecja, Litwa, Łotwa, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Węgry), pokazuje, jak rozwijają się rynki położone między krajami Europy Zachodniej a Rosją.
– Znakami rozpoznawczymi państw tego regionu są szybkie przyswajanie nowych technologii i wzrost znaczenia biznesu opartego na innowacjach, a także rozwój lokalnego sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Mieszkańców wyróżniają wysoki poziom wykształcenia, duch przedsiębiorczości i ciężka praca. Prowadzi to do zmiany charakteru gospodarki państw badanego obszaru z analogowej na cyfrową – mówi Marcin Głogowski, dyrektor generalny PayPal w Europie Środkowej i Wschodniej.
Zdaniem autorów  raportu małe i średnie przedsiębiorstwa są kluczowe dla rozwoju regionu. To one stanowią jego prawdziwą siłę napędową. Na szybki rozwój krajów Europy Środkowej wpłynęły inwestycje oraz zastrzyk finansowy z funduszy unijnych. Przykładem może być Polska, która jest największym beneficjentem wsparcia z funduszy strukturalnych.
Zmiana specyfiki gospodarki to efekt m.in. rozwoju infrastruktury cyfrowej. W ciągu ostatnich 11 lat udział przychodów z ­e-commerce w obrotach firm wzrósł trzykrotnie. Istotnymi czynnikami są też wysoka konkurencyjność pracowników i ich równie wysokie kwalifikacje. Koszty pracy wynoszą ok. 1/3 tych w Europie Zachodniej. Niemały jest również potencjał demograficzny regionu – żyje w nim prawie 22 proc. ludności Unii.
Autorzy badania podkreślają, że państwa regionu wykorzystują szanse, które daje wspólny rynek, ułatwiający obrót towarów, kapitału i usług. Prawie połowa (49 proc.) ich eksportu jest wytwarzana przez małe i średnie firmy. W Polsce wśród 115,8 tys. eksporterów ponad 98 proc. to małe i średnie przedsiębiorstwa.
– Eksport może być swoistym wyznacznikiem dobrze funkcjonującej gospodarki i jej rozwoju. Dzięki internetowi ograniczenia geograficzne już nie są problemem dla lokalnych przedsiębiorstw. Większość analizowanych firm  miała podobny cel: globalną ekspansję – podkreśla Julia Patorska z firmy Deloitte.
 
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze