Kartą lub telefonem – płać bezpiecznie zbliżeniowo

Finanse na co dzień \ Płatności zbliżeniowe

Płatność zbliżeniowa jest dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy cenią bezpieczeństwo, wygodę i prostotę. Korzystając z tej usługi nie tracimy z oczu (a nawet nie wypuszczamy z rąk)  naszych „plastikowych” pieniędzy. Płatność zbliżeniowa (płatność NFC – od ang. near field communication) – to rodzaj szybkiej płatności dzięki użyciu smartfonów wyposażonych w technologię NFC lub karty zbliżeniowej.
Aby płatność zbliżeniowa kartą doszła do skutku, musi być spełnionych kilka warunków: musimy mieć kartę obsługującą płatności zbliżeniowe, sprzedawca musi aktywować na terminalu płatniczym czytnik dla płatności zbliżeniowej (sygnał wysyłany jest z czytnika jedynie w momencie dokonywania konkretnej płatności), karta musi znajdować się bardzo blisko czytnika – ok. 5 cm. Po przyjęciu płatności czytnik od razu dezaktywuje się. Nie ma możliwości dokonania przypadkowej płatności zbliżeniowej ani zapłacenia za cudze zakupy.
Szybko i wygodnie
Aby zacząć płacić zbliżeniowo telefonem, wystarczy posiadać: aktywną aplikację IKO, telefon z systemem Android w wersji min. 4.4 z NFC, kartę debetową lub kartę kredytową w PKO Banku Polskim (dotyczy również kart Inteligo) wydaną przez Visa lub Mastercard.
Przed pierwszą płatnością należy aktywować płatności zbliżeniowe w aplikacji IKO. Jak to zrobić? Klikając ikonkę falki na górnej belce aplikacji  lub wejść do „Płatności zbliżeniowych” w sekcji „Płatności”.
Gdy aplikacja wyświetli listę posiadanych przez nas kart, wybieramy tę, którą chcemy „podpiąć” do płatności zbliżeniowych telefonem z IKO. Decyzję potwierdzamy przyciskiem „Zatwierdź” oraz wpisując PIN do aplikacji IKO.
Jeśli nie mamy aktywnego NFC w telefonie, zostaniemy przekierowani do ustawień telefonu, aby włączyć NFC. I od tej chwili aplikacja IKO jest gotowa do płatności zbliżeniowej.
Jak płacić zbliżeniowo telefonem? Włącz NFC w telefonie – w ustawieniach telefonu. Jeśli ikonka płatności zbliżeniowych (falka) w aplikacji IKO jest niebieska lub zielona, Twoja aplikacja IKO jest gotowa do płacenia.
Zbliż telefon do czytnika, pamiętaj, aby nie wykonywać przy tym gwałtownych ruchów, wystarczy przyłożyć go i poczekać na sygnał czytnika kart płatniczych.
Potwierdź transakcję – jeśli wartość operacji przekracza 50 zł, potwierdź ją PIN w aplikacji IKO i ponownie przyłóż telefon do czytnika kart płatniczych. W zależności od preferencji można też wybrać drugi sposób autoryzacji płatności zbliżeniowych, potwierdzając płatność PIN do karty w terminalu płatniczym (sposób autoryzacji można wybrać w ustawieniach aplikacji IKO).
Płać bezpiecznie
Bankowa aplikacja IKO przechodzi cykliczne testy i audyty bezpieczeństwa prowadzone przez certyfikowane firmy. Ich wyniki potwierdzają, że IKO została stworzona zgodnie z najwyższymi standardami bezpieczeństwa. Jednak by bezpiecznie korzystać z aplikacji mobilnej IKO, warto pamiętać o uniwersalnych zasadach bezpieczeństwa w sieci.
Przede wszystkim pobierz aplikację IKO wyłącznie z dedykowanych sklepów z aplikacjami: Google Play, App Store i Windows Store lub zamów SMS-a z linkiem do aplikacji ze strony Banku.
Ustal limity – aplikacja mobilna IKO jest instrumentem płatniczym jak karta bankowa. Wszystkie operacje finansowe wykonane aplikacją (przelewy, płatności w sklepach i internecie, wypłaty z bankomatów) są ograniczone limitami, które można dowolnie zmieniać w serwisie internetowym iPKO. Może się to wydawać uciążliwe, jeśli jednak nie planujemy większych wypłat czy przelewów, ustalenie niższych limitów ograniczy nasze straty w przypadku utraty kontroli nad telefonem. Dla operacji aplikacją IKO można wybrać jeden z trzech gotowych profili limitów (Domyślny, Komfortowy, Zawsze z kodem PIN). Na początku ustawione są limity Domyślne do 1 tys. zł dla jednej operacji, przy czym operacje o wartości powyżej 100 zł wymagają potwierdzenia PIN-em do aplikacji.
Blokuj ekran telefonu
By zwiększyć bezpieczeństwo korzystania z aplikacji IKO, trzeba odpowiedzialnie korzystać z telefonu.  Dlatego blokuj ekran – jeśli się zdarzy, że zostawisz przez przypadek telefon bez opieki (wypadnie Ci z kieszeni lub torby albo zostanie skradziony), w takiej sytuacji, gdy telefon nie będzie miał blokady ekranu, obca osoba będzie miała dostęp do Twoich prywatnych danych: listy kontaktów, wiadomości od bliskich Ci osób, zdjęć i filmów zrobionych aparatem. Jeżeli jeszcze nie masz uruchomionej blokady ekranu, warto to zrobić.
Aktualizuj – twórcy systemów operacyjnych i aplikacji rozwijają swoje produkty i dodają ulepszenia oraz poprawiają ich zabezpieczenia. Dlatego nie unikaj ich aktualizowania – to nie tylko chwyt marketingowy, ale przede wszystkim poprawa jakości.
Informację o aktualizacji systemu operacyjnego telefonu otrzymujesz w formie powiadomienia (o ile Twój telefon jest połączony z siecią internetową). Natomiast aktualizacje aplikacji są publikowane za pośrednictwem sklepu z aplikacjami – możesz włączyć ich automatyczną aktualizację lub wchodzić samodzielnie do sklepu z aplikacjami i zezwalać „ręcznie” na pobranie nowszej wersji oprogramowania na telefon.
Chroń PIN – tak jak w przypadku PIN do karty płatniczej, ustalany w trakcie aktywacji aplikacji 4-cyfrowy PIN jest kluczem do aplikacji IKO, który nie tylko pozwala się do niej dostać, ale i zatwierdzić operacje zlecane przez aplikację.
Wyrejestruj aplikację IKO – oddając swój telefon do punktu serwisowego, nie wiesz, kto będzie miał dostęp do Twoich danych. Jeśli już naprawa jest konieczna, odłącz aplikację IKO od swojego konta. Aplikację IKO można wyrejestrować na trzy sposoby: w ustawieniach aplikacji IKO, w serwisie internetowym iPKO w sekcji „IKO” lub dzwoniąc na infolinię Banku.
Jak chronić swój  PIN?
Nie podawaj PIN-u nikomu i nie zapisuj go w dostępnym dla innych miejscu.
Utrudnij rozszyfrowanie PIN-u - unikaj oczywistych kombinacji, np. jak Twoja data urodzenia.
Jeżeli masz podejrzenie, że ktoś poznał PIN, zmień go jak najszybciej. Zmiana PIN możliwa jest w ustawieniach aplikacji IKO.
PIN możesz zmienić w aplikacji IKO lub w serwisie internetowym iPKO (Inteligo). Jeżeli PIN zostanie wpisany błędnie 3 razy, aplikacja zostanie zablokowana, a wtedy zmiana PIN-u do aplikacji jest możliwa jedynie za pośrednictwem serwisu bankowości internetowej iPKO (Inteligo).
Partnerem wydania cyklu „Finanse na co dzień” jest PKO Bank Polski.
Patronem medialnym cyklu jest Niezależna.pl oraz „Gazeta Polska”

Kup subskrypcję, aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Interesuje Cię pakiet wielu subskrypcji? Napisz do nas redakcja@gpcodziennie.pl