Przekaż 1,5% na media Strefy Wolnego Słowa. Dziękujemy! Przekaż TERAZ » x

Klasowy sprzęt pancerny

Dodano: 04/07/2018 - numer 2067 - 04.07.2018
TECHNIKA WOJSKOWA \ Układacz min, czołg saperski, wóz zabezpieczenia technicznego czy też most towarzyszący na podwoziu czołgowym (most szturmowy) to tylko część z szeregu gąsienicowych pojazdów wojskowych realizujących specjalistyczne, wynikające z potrzeb pola walki funkcje obronne, opracowanych przez Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” sp. z o.o. 
Gliwickie przedsiębiorstwo jest przodującą  jednostką badawczo-rozwojową w zakresie konstruowania, prowadzenia badań oraz rozwijania sprzętu  pancernego i inżynieryjnego. Pierwszym zrealizowanym z sukcesem projektem tego typu było wdrożenie w latach 70. ubiegłego wieku licencji ciągnika ewakuacyjnego WZT-1. Zbudowany na bazie czołgów T-54 i T-55 wóz służył do ewakuowania uszkodzonych pojazdów z pola walki.  Kolejnym poważnym wyzwaniem gliwickiego ośrodka było przeprowadzenie pierwszej, polskiej modernizacji czołgu T-55, a w latach 90. modernizacji T-72. Na podstawie doświadczeń zdobytych przy realizacji tych projektów badawczo-rozwojowych OBRUM opracował kolejną wersję wozu zabezpieczenia technicznego (WZT-2) na bazie zmodernizowanego czołgu T-55, a następnie, wraz z wdrażanymi w Zakładach Mechanicznych „Bumar-Łabędy” SA nowymi wersjami czołgów T-72, PT-91 oraz definiowanymi przez zamawiającego wzrastającymi potrzebami w obszarze wozów pancernych opracowywane były kolejne odmiany wozów inżynieryjnych, tj.: WZT-3 i WZT-4. Opracowana została również koncepcja odmiany WZT-5.
Kolejne prace badawczo-rozwojowe zakończone wdrożeniem do SZ RP, które podejmował ośrodek, to m.in. projekt samojezdnego układacza min o kryptonimie „Kalina”. SUM Kalina to maszyna umożliwiająca stawianie pól minowych na lądzie oraz w wodzie (do głębokości 0,9 m).
Pierwszym projektem, w całości zrealizowanym w ośrodku, od koncepcji do wdrożenia była konstrukcja powstała jeszcze w latach 70., tj. czołg saperski o nazwie Klon. Była to maszyna przeznaczona do wspierania pododdziałów pancernych w zakresie realizacji zadań ziemnych, tj. torowania przejść w rejonach masowych zniszczeń, ewakuacji uszkodzonego sprzętu czy prowadzenia akcji ratowniczych. Dzięki zastosowaniu zdalnych urządzeń roboczych i systemów obserwacji pracy możliwe było wykonywanie misji bez opuszczania pojazdu, co było ważną zaletą, zwłaszcza w czasie pracy na terenie skażonym radioaktywnie. Dzisiaj rolę czołgu saperskiego pełni  zaprojektowana i wdrożona przez OBRUM Maszyna Inżynieryjno-Drogowa MID.
Kolejnym ważnym elementem zabezpieczenia ruchu wojsk, oprócz sprzętu inżynieryjnego, w którym wyspecjalizował się Ośrodek, są mobilne mosty wojskowe na podwoziach czołgowych oraz kołowych.
Pierwszym mostem w tej grupie, który powstał jako efekt prac badawczo-rozwojowych zrealizowanych przez ośrodek, był most szturmowy BLG-67P, zbudowany na zmodyfikowanym podwoziu T-55A. Jego następcą miał być most o kryptonimie „Laur”, oparty na konstrukcji T-72, którego rozwój zarzucono z uwagi na sytuację polityczną i zjednoczenie Niemiec (most miał być zrealizowany we współpracy z ówczesnym NRD).  Ośrodek jednak nie zaprzestał prac i zrealizował most szturmowy oparty na podwoziu czołgu T-72 o symbolu PMC-90.  Kolejne prace ośrodka w dziedzinie mostów wojskowych to kolejno: eksportowy most szturmowy PMC-Leguan, czyli przęsło zabudowane na zmodyfikowanym podwoziu czołgu PT-91M, oraz rodzina polskich, nowatorskich konstrukcji mostowych o kryptonimie „Daglezja”.  Ośrodek w ostatnich latach opracował, przebadał oraz wdrożył innowacyjną,  kołową wersję mostu wojskowego, tj. most towarzyszący na podwoziu samochodowym MS-20 Daglezja, wdrożoną w liczbie  12 sztuk do SZ RP, oraz realizuje dalsze prace badawczo-rozwojowo-wdrożeniowe nad szturmową wersją 20-metrowego mostu oraz wersją 40-metrową. Rodzina mostów „Daglezja” jest uwieńczeniem 50 lat pracy w dziedzinie sprzętu inżynieryjnego gliwickich konstruktorów i inżynierów, którzy zdobywając doświadczenia podczas prac modernizacyjnych i modyfikacyjnych zagranicznych wyrobów, uzyskali kompetencje  w opracowywaniu oraz proponowaniu polskiego sprzętu pancernego i inżynieryjnego, będącego w całości efektem polskiej myśli technicznej.
Artykuł powstał we współpracy z OBRUM sp. z o. o.
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze