Bank w smartfonie

fot. Adobe Stock

Zainteresowanie nowoczesnymi usługami bankowymi stale rośnie, a banki konsekwentnie rozwijają swoją ofertę, dostosowując się do globalnych trendów i oczekiwań klientów. Szczególnie szybko przybywa klientów korzystających z bankowych aplikacji mobilnych, za pomocą których można już obecnie załatwić większość spraw, które do niedawna wymagały wizyty w placówce bankowej. Dzięki bankowości mobilnej oszczędzamy nie tylko czas, lecz także pieniądze.

Jak wynika z cyklicznych raportów Związku Banków Polskich „NetB@ank – bankowość internetowa i mobilna, płatności bezgotówkowe” , liczba umów bankowości elektronicznej sukcesywnie wzrasta. Na koniec II kwartału 2023 r. klienci indy-widualni mieli podpisanych ponad 42,5 mln umów bankowości elektronicznej. Szczególnie dynamicznie rozwija się bankowość mobilna. Według danych Związku Banków Polskich liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych wynosi obecnie 20,6 mln. W porównaniu do I kwartału br. oznacza to wzrost na poziomie powyżej 2 proc. oraz 14 proc. w odniesieniu do II kwartału 2022 r. W II kwartale br. znacząco (o 5 proc.) wzrosła liczba aktywnych klientów mobile only, czyli bankujących tylko za pomocą swojego smartfona. Wśród ponad 20 mln klientów indywidualnych, aktywnie korzystających z bankowości mobilnej, ponad 14 mln użytkowników można nazwać mobile only. Oznacza to, że 70 proc. użytkowników stanowią osoby logujące się przynajmniej raz w miesiącu do aplikacji mobilnej, przy jednoczesnym braku logowania do bankowości elektronicznej na komputerze stacjonarnym czy laptopie. 

PKO Bank Polski – lider bankowości mobilnej 

Najwięcej klientów bankowości mobilnej w Polsce ma PKO Bank Polski, który jest również zdecydowanym liderem w liczbie aktywowanych aplikacji mobilnych. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która została aktywowana przez klientów już ponad 7,7 mln razy, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. 

Aplikacja mobilna IKO została uruchomiona ponad 10 lat temu. W trakcie dekady dynamicznie się rozwinęła. Obecnie IKO ma ponad 100 funkcji i stale jest rozbudowy-wana. Rozwój aplikacji IKO jest jednym z kluczowych elementów strategii PKO Banku Polskiego na lata 2023–2025. W jej ramach bank będzie rozwijać ekosystem usług pozabankowych i poszerzać ofertę usług dodanych (VAS) w aplikacji.  Te usługi będą  dostępne również dla osób, które nie posiadają rachunku w PKO Banku Polskim.

W momencie startu w marcu 2013 r. aplikacja służyła głównie do płatności mobilnych i była dostępna dla klientów PKO Banku Polskiego, korzystających z telefonów z systemami iOS i Android, sieć akceptacji liczyła zaś kilka tysięcy terminali płatniczych w Polsce. Na koniec 2013 r. aplikacja miała już 100 tys. użytkowników i za jej po-mocą mogli oni m.in. zapłacić w sklepach stacjonarnych i internetowych, wypłacić gotówkę z bankomatu, wykonać przelew na numer telefonu, sprawdzać saldo i historię rachunku. Jednocześnie aplikacja IKO stała się bazą do stworzenia i uruchomienia w 2015 r. systemu płatności mobilnych BLIK. W ciągu 10 lat klienci PKO Banku Polskiego coraz chętniej sięgali po mobilną bankowość – w grudniu 2016 r. liczba aktywnych aplikacji IKO przebiła 1 mln. Aktywacji przybywało potem systematycznie – 2 mln w listopadzie 2017 r., 4 mln w październiku 2019 r., 5 mln w październiku 2020 r., a 7 mln w październiku 2022 r. Obecnie jest już 7,7 mln aktywnych IKO. Aplikacja prze-szła też kilka gruntownych zmian  i jest nieustannie modernizowana i rozbudowywana.

Jak bankować za darmo? 

W ostatnim czasie PKO Bank Polski uprościł taryfę prowizji i opłat dla klientów. Zmianie uległy m.in. niektóre z kont. Przykładowo, PKO Konto dla Młodych jest oferowa-ne klientom od 13. do 26. roku życia. W ofercie jest też tylko jedno PKO Konto za Zero (zamiast kilku jego wersji, jak było dotychczas). Dzięki zmniejszeniu liczby kont oferta jest bardziej przejrzysta. Bank ujednolicił też opłaty za korzystanie z kont, kart i innych produktów. Warto wspomnieć, że większości tych opłat można uniknąć w prosty sposób. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie banku. Są tam również proste wskazówki, jak płacić mniej za korzystanie z kont, kart i innych usług. 

5 sposobów na bezpłatne korzystanie z bankowych usług

1. Wypłacaj i wpłacaj gotówkę w urządzeniach PKO BP
Dla klientów PKO Banku Polskiego wpłaty i wypłaty z urządzeń należących do banku są darmowe. Sieć urządzeń należących do banku to prawie 3 tys. bankomatów i ponad 1,3 tys. wpłatomatów. Korzystając z tych rozwiązań, klienci nie ponoszą żadnych dodatkowych kosztów.
2. Wypłacaj BLIKIEM za darmo ze wszystkich bankomatów w Polsce
W przypadku kont PKO Banku Polskiego wypłaty BLIKIEM nawet z obcych bankomatów są darmowe. 
3. Nie płać za obsługę swojej karty
Właściciele PKO Konta dla Młodych nie ponoszą opłaty za obsługę karty debetowej pod warunkiem wykonania 2 transakcji kartą lub BLIKIEM na dowolną kwotę. Sam rachunek jest darmowy, podobnie jak wypłaty i wpłaty gotówki we wszystkich bankomatach PKO w kraju i wypłaty we wszystkich bankomatach na całym świecie. Nato-miast osoby korzystające z bezwarunkowo bezpłatnego PKO Konta za Zero powinny wykonać 5 transakcji miesięcznie kartą lub BLIKIEM na dowolną kwotę, aby nie po-nieść opłaty za obsługę karty płatniczej.
4. Zlecaj przelew przez serwis internetowy lub aplikację mobilną
Klienci banku w prosty i wygodny sposób zlecą przelew z ulubionego urządzenia: telefonu, tabletu czy komputera za pośrednictwem serwisu transakcyjnego iPKO lub aplikacji mobilnej IKO. Dzięki aplikacji możemy także zrobić przelew na telefon. Zarówno w iPKO, jak i IKO ustawimy zlecenie stałe, zmienne czy polecenie zapłaty. Jeżeli chcemy szybko opłacić fakturę, a nie mamy czasu na przepisywanie danych do przelewu, wystarczy zrobić jej zdjęcie, a aplikacja mobilna rozpozna tekst i uzupełni dane za nas. 
5. Sprawdź, jak uniknąć opłaty za kartę kredytową
Aby uniknąć opłaty za obsługę Przejrzystej karty kredytowej, należy zrobić średnio miesięcznie transakcje na 600 zł lub więcej (w skali roku to 7,2 tys. zł). 

Hybrydowy model obsługi 

Największy polski bank systematycznie cyfryzuje większość produktów i usług, inwestuje również w unowocześnianie placówek. Stają się one elementem tzw. hybry-dowego modelu obsługi, który polega na przenikaniu się różnych kanałów kontaktu z bankiem w procesie obsługi. Np. jeśli podczas składania wniosku w serwisie inter-netowym przez klienta coś wzbudzi jego wątpliwości lub będzie chciał o coś dopytać, może dokończyć proces w placówce lub podczas wideorozmowy z pracownikiem banku. Może też rozpocząć proces zakupu od rozmowy z pracownikiem banku, a dokończyć go w kanale elektronicznym – serwisie iPKO lub aplikacji IKO. 

Jeśli ktoś chciałby skorzystać z cyfrowej bankowości, ale dotychczas bał się zapytać o szczegóły, może skorzystać z edukacji i tzw. asysty samoobsługowej w oddziale stacjonarnym. Bankowi doradcy na miejscu dokładnie wyjaśnią, jak to się robi, czyli np. jak łatwo i wygodnie korzystać z aplikacji mobilnej IKO, czyli bankowości w telefonie, albo jak nie dać się oszukać cyberprzestępcom. Będzie to nauka praktyczna – z wykorzystaniem stanowisk internetowych lub cyfrowych ekranów klienta.

Bank cały czas ulepsza jakość obsługi klientów oraz zwiększa skuteczność edukacji cyfrowej oferowanej klientom dzięki wdrożeniu roli Asystenta Klienta. Pojawił się on już w około 180 oddziałach banku. Jego zadaniem jest wsparcie klienta w wizycie w oddziale i edukacja z zakresu korzystania z kanałów zdalnych, jeszcze zanim podejdzie do doradcy. Asystent wstępnie bada potrzeby klienta, gdy tylko wejdzie on do placówki bankowej, i organizuje ruch w oddziale tak, aby obsługa przebiegała płynnie, a klienci mieli możliwość zapoznania się z maksymalną liczbą atrakcyjnych dla nich rozwiązań bankowych. Do końca bieżącego roku Asystent będzie dostępny w 200 oddziałach PKO Banku Polskiego. 

Czasem trzeba zajrzeć do placówki banku

Od 2021 r. bank wprowadził możliwość umawiania spotkań z doradcą zdalnie (w formie telefonicznej i wideorozmowy) lub w oddziale poprzez stronę Pkobp.pl. Od maja 2022 r., w odpowiedzi na potrzeby zgłaszane przez klientów, można umówić takie spotkanie również w serwisie iPKO. 

Klienci w oddziałach nadal chętnie korzystają ze wsparcia doradców, kiedy zakładają konta, biorą pożyczki gotówkowe, kupują ubezpieczenia samochodów i nieruchomości oraz zamawiają karty kredytowe. Przychodzą także do placówek banku, by załatwić sprawy spadkowe, zastrzec zgubioną lub skradzioną kartę, dopisać współwłaściciela lub pełnomocnika do swojego konta. Stacjonarnie otwierają też konta dla dzieci (PKO Konto Dziecka lub PKO Konto dla Młodych). Także biorąc kredyt hipoteczny, klienci przychodzą do oddziałów po wsparcie doświadczonego doradcy, który profesjonalnie i przystępnie wyjaśnia wszelkie szczegóły i ułatwia klientowi przejście przez proces brania takiego kredytu. 

Obecnie w bankowości internetowej iPKO i aplikacji IKO można łatwo sprawdzić szczegóły opłat i prowizji za konta i karty z oferty banku. Dzięki temu mamy szybki dostęp do informacji, które transakcje są darmowe, a za które trzeba zapłacić. W mediach społecznościowych na profilach PKO Banku Polskiego można odnaleźć hasztag #SamodzielneBankowanie, pod którym znajdziemy wskazówki i porady dotyczące samodzielnego bankowania. 

Nowoczesne płatności 

Czasy, w których aby zlecić przelew czy zapłacić rachunek, należało udać się do najbliższej bankowej placówki, dawno już minęły. Obecnie ponad 90 proc. klientów PKO Banku Polskiego ma dostęp do serwisu internetowego iPKO, a liczba spraw bankowych, które szybko i wygodnie załatwimy bez wychodzenia z domu, stale rośnie. 

Karta płatnicza, BLIK, płatność zbliżeniowa telefonem, Apple Pay, Google Pay, a na zegarkach Garmin Pay i SwatchPay! – to niektóre możliwości, dzięki którym w bezpieczny, wygodny i szybki sposób zapłacimy za zakupy stacjonarne lub internetowe, a pieniądze  od razu trafiają na konto odbiorcy. Telefon (albo zegarek) mamy przy sobie zawsze, a portfel i gotówkę niekoniecznie. W swoim smartfonie mamy obecnie i dokumenty, i aplikacje, które w szybki sposób sprawdzą, o której mamy naj-bliższy autobus, i sklepy internetowe, w których kupimy dosłownie wszystko. Z usługami bankowymi jest podobnie. Przykładowo zbliżeniowo BLIKIEM zapłacimy we wszystkich terminalach płatniczych w Polsce, i co najważniejsze: płatności te są bezpłatne, a transakcja jest bezpieczna (sami decydujemy, czy przed każdą płatnością odblokujemy ekran dotykiem palca czy PIN-em). 

Aplikacja mobilna bardziej eko

Powodów, dlaczego warto zamienić tradycyjne dokumenty papierowe na wygodne rozwiązanie elektroniczne, jest kilka. Po pierwsze, jest to bezpieczne i pozwala na dostęp do dokumentów 24/7/365 z poziomu serwisu iPKO i aplikacji IKO. Nasze dokumenty są widoczne po zalogowaniu do aplikacji IKO, serwisu transakcyjnego iPKO lub w e-mailu. Po drugie, jest proste: wystarczy kilka kliknięć w IKO lub iPKO. Po trzecie i dla wielu najważniejsze – dokumenty przysyłane elektronicznie to sposób na oszczędzenie papieru i zmniejszenie wycinki drzew, czyli jesteśmy bardziej ekologiczni. 

Aby zacząć odbierać wyciągi elektronicznie, wystarczy po zalogowaniu w serwisie transakcyjnym iPKO wybrać „Moje produkty”, a następnie „Konta”. Wybieramy konto, które nas interesuje, i przechodzimy do zakładki „Szczegóły”. Na dole strony w sekcji „Wyciągi” należy zaznaczyć „Zmień na elektroniczne” i gotowe. W podobny sposób zmienimy formę korespondencji na elektroniczną w aplikacji mobilnej IKO, jeśli w iPKO mamy podany nasz aktualny numer telefonu i adres e-mail, i wyrazimy zgodę na marketing elektroniczny. W podobny sposób możemy odbierać zestawienia transakcji karty kredytowej na e-mail, zamienić papierowe listy o kredycie hipotecznym, o swoich funduszach inwestycyjnych i lokatach strukturyzowanych, o pożyczce lub kredycie gotówkowym na e-mail.

Materiał powstał we współpracy 
z PKO Bankiem Polskim