Energia do zmian na lepsze
Ubiegły rok Grupa PGE zamknęła realizacją ponad 80 projektów dedykowanych ekologii, bioróżnorodności oraz ochronie zagrożonych gatunków i pomocy osobom potrzebującym. To o ponad 30 inicjatyw więcej niż rok wcześniej.
PGE Polska Grupa Energetyczna od lat bardzo duży nacisk kładzie na kwestie środowiskowe. Dywersyfikacja źródeł energii, ze szczególnym uwzględnieniem jej źródeł odnawialnych i tzw. zielonych technologii, stała się znakiem firmowym spółki. PGE w swoich prośrodowiskowych działaniach nie ogranicza się jednak wyłącznie do sfery produkcji i dystrybucji. Firma realizuje agendę zintegrowanego podejścia do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządczych ESG (ang. Environmental, Social, Governance), a także kieruje się tzw. społeczną odpowiedzialnością biznesu (ang. Corporate Social Responsibility – CSR), co oznacza, że uwzględnia w swoich działaniach interes społeczny i środowiskowy, jak również relacje z pracownikami.
PGE wsparła 25 instytucji ochrony przyrody
Od 2020 r. w ramach autorskiego programu środowiskowego „Energia rytmu natury” PGE prowadzi współpracę z parkami narodowymi. Beneficjentami współpracy, która polega m.in. na realizacji projektów edukacyjnych z udziałem lokalnych społeczności, dzieci i młodzieży szkolnej, turystów oraz pracowników Grupy PGE i ich rodzin, było w ub.r. 25 instytucji ochrony przyrody. Dziewięć z nich to parki narodowe: Biebrzański, Świętokrzyski, Roztoczański, Kampinoski, Wigierski, Narwiański, Bieszczadzki, Magurski oraz Słowiński.
PGE czynnie angażuje się też w projekty poświęcone ochronie przyrody, badaniom naukowym, a także edukacji przyrodniczej i ekologicznej. Dzięki partycypacji spółki zrealizowanych zostało w tym formacie od 2020 r. ponad 260 projektów prośrodowiskowych.
W ramach współpracy PGE z parkami narodowymi podejmowane są przedsięwzięcia z zakresu ochrony gatunków zagrożonych, w tym m.in. monitoringu stanu i liczebności zwierząt oraz roślin w ekosystemach. Realizowane są też badania naukowe, służące planowaniu działań ochronnych i projekty służące zachowaniu bioróżnorodności terenów bagiennych i różnorodności krajobrazu w parkach narodowych.
Wizualizacyjnym uzupełnieniem programu współpracy PGE z parkami narodowymi jest cykl filmów przyrodniczych pt. „Energia rytmu natury”, z którym można się zapoznać na platformie YouTube,także poprzez stronę spółki. Materiały zatytułowane: „Wiosna”, „Lato”, Jesień” i „Zima” pokazują niedostępne dla turystów miejsca oraz życie dzikich zwierząt na tle zmieniających się pór roku.
W ubiegłym roku wydana została także publikacja ukazująca piękno parków narodowych wspieranych przez PGE pt. „Spacerownik” (do pobrania ze strony PGE). Znaleźć w nim można mapy przedstawiające dostępne ścieżki edukacyjne oraz szlaki turystyczne, a także ciekawostki na temat zwierząt żyjących w parkach.
Współpraca z Ligą Ochrony Przyrody
PGE prowadzi również współpracę z Ligą Ochrony Przyrody (LOP), w ramach której realizuje projekty edukacyjne dedykowane ochronie przyrody i bioróżnorodności, m.in. nasadzenia drzew, zagospodarowanie łąk kwietnych, ochronę zapylaczy oraz sprzątanie lasów i terenów zielonych. Spółka jest partnerem strategicznym tej organizacji.
W ramach współpracy PGE z LOP w ub.r. zorganizowana została konferencja „Ochrona przyrody w miastach”, dotycząca m.in. ochrony środowiska w aglomeracjach miejskich, ich adaptacji do zmian klimatu, a także wsparcia UE dla miast i edukacji ekologicznej.
Sadzenie drzew, czyli „Lasy pełne energii”
Od niemal ćwierć wieku Grupa PGE angażuje się w realizację programu „Lasy pełne energii”. Inicjatywa ta, prowadzona we współpracy z Lasami Państwowymi oraz społecznością lokalną, polega na sadzeniu drzew. Ubiegłoroczne rezultaty projektu są imponujące. Blisko 2 tys. osób posadziło 110 tys. drzew, czyli o 42,5 tys. więcej niż w roku poprzednim.
Począwszy od inauguracji programu, w inicjatywę zaangażowało się już blisko 29 tys. osób, które w 72 lokalizacjach na terenie 14 województw posadziły niemal milion drzew. Jak podkreśla spółka, program ten „kształtuje właściwe postawy społeczne i ekologiczne wśród pracowników i ich rodzin, a także sprzyja nawiązywaniu i pielęgnowaniu relacji dobrosąsiedzkich Grupy PGE z lokalnymi społecznościami”.
Infrastruktura przyjazna dla ptaków
Bociany gniazdujące na słupach energetycznych czy sokoły wędrowne znajdujące schronienie na kominach elektrowni i elektrociepłowni to dla energetyków codzienność, z którą trzeba się umiejętnie zmierzyć, ze względu na zachowanie bezpieczeństwa infrastruktury, ale też zobowiązanie do opieki nad tymi gatunkami ptaków. Na terenie PGE Dystrybucja zamontowano już niemal 30 tys. platform gniazdowych, a tylko w 2023 r. przybyło ich blisko tysiąc. Montowanie platform służy ochronie młodych bocianów przed porażeniem prądem podczas pierwszych lotów.
W ramach pomocy ornitologom energetycy angażują się również w obrączkowanie bocianów. W ubiegłym roku w 362 gniazdach pracownicy PGE zaobrączkowali 894 młode ptaki, a 9 bocianów wyposażyli w urządzenia lokalizacyjne GPS. Dla ochrony ptaków przed porażeniem energetycy zamontowali też ok. 100 tzw. odstraszaczy.
Pomoc potrzebującym
Wolontariat na rzecz osób potrzebujących wśród pracowników PGE stał się już tradycją. W ubiegłym roku tą formą aktywności społecznej wsparli oni m.in. organizację festiwalu „Wawel jest Wasz” w Krakowie, a także realizację zawodów organizowanych przez Polski Związek Łyżwiarstwa Szybkiego i Polski Związek Łyżwiarstwa Figurowego. W ramach wolontariatu pracownicy Grupy PGE angażowali się też w inicjatywy zmierzające do równego dostępu do edukacji z zakresu kultury, muzyki i sztuki. Realizowali też działania edukacyjne, aktywizujące dzieci i dorosłych w rozwijaniu wrażliwości na sztukę.
W ramach stworzonego przez PGE programu „Krew nie woda – nie bądź obojętny” pracownicy PGE od wielu lat oddają honorowo krew. W 2023 r. 1150 pracowników spółki oddało blisko 500 litrów krwi.
Patriotyzm gospodarczy.
„Polskie – kupuję to!”
Spółka kładzie duży nacisk na dokonywanie przez konsumentów świadomych wyborów konsumenckich, zachęcając Polaków do premiowania rodzimych marek.
W 2023 r., w ramach wakacyjnej odsłony kampanii zapoczątkowanej przez PGE „Polskie – kupuję to!”, przygotowano animację przeznaczoną do zamieszczania w mediach społecznościowych, w której zachęcano rodziców i dzieci do wyposażenia szkolnych tornistrów w polskie produkty. PGE współpracuje na tej płaszczyźnie z twórcami aplikacji „Pola. Zabierz ją na zakupy”, która umożliwia błyskawiczną identyfikację polskich producentów i marek na sklepowych półkach.
Autor: Przemysław Obłuski