Gorszy produkt dla Polaka?

numer 2151 - 11.10.2018 Gospodarka

W ramach kampanii przeciw podwójnej jakości produktów żywnościowych w UE UOKiK przeprowadził badania, z których wynika m.in., że kawa Nescafé Classic jest mocniejsza u naszych zachodnich sąsiadów, a żelki Haribo produkowane na polski rynek mają więcej smaków jabłkowych i cytrynowych, a na niemiecki – truskawkowych i ananasowych.

Istotne różnice w jakości dotyczyły ok. 12 proc. produktów. Zastrzeżono jednak, że próba jest zbyt mała, żeby odnosić to do całego rynku. Różnice dotyczyły wielu aspektów, m.in. wagi. W polskich sklepach, mimo identycznego opakowania, chipsów paprykowych Crunchips było o 25 g mniej. Były smażone na oleju palmowym, zawierały glutaminian monosodowy i miały wyższą zawartość tłuszczu. Niemieckie smażono na oleju słonecznikowym, bez wzmacniacza smaku, za to z proszkami pomidorowym i serowym, których zabrakło w polskich chipsach. W wypadku serka Almette z ziołami na obu opakowaniach była informacja: „100 proc. naturalne składniki”, ale tylko w polskim substancją dodatkową był regulator kwasowości, co było niezgodne z napisem na opakowaniu. U nas czekolada Milka z orzechami miała mniej orzechów niż na rynku niemieckim, a herbata Lipton Ice Tea Peach zawierała mniej ekstraktu. Były w niej za to cukier, fruktoza i słodzik, a w Niemczech tylko cukier.

Napój Fuze Tea w Polsce miał mniej soku brzoskwiniowego i wyraźnie inny smak. Nasze ciastka Leibniz Minis Choco, choć były w większym opakowaniu, zawierały o 25 g mniej produktu, podobnie jak chrupki Monster Munch Original – dodatkowo producent dodał do nich glutaminian monosodowy, dlatego miały intensywny serowy smak. Z kolei opakowanie chrupek Curly Peanut Classic zawierało w Polsce o 30 g mniej chrupek. U nas produkt Knorr Fix Spaghetti Bolognese miał więcej tłuszczu i cukrów, a na Zachodzie mniej soli. Serek Philadelphia z ziołami na nasz rynek był produkowany z mleka, śmietany i białek mlecznych, a na zachodnioeuropejski – z twarogu. Polskie opakowanie miało 125 g, a zachodnioeuropejskie – 175 g.

W dwóch wypadkach produkty na polski rynek były lepsze. Czekolada Milka Oreo miała lepszą jakość i była smaczniejsza, co wynikało z badań laboratoryjnych. Zawierała też mniej zamiennika tłuszczu kakaowego, zaś napój Capri Sun Orange zawierał więcej soku pomarańczowego (20 proc.) niż jego zachodnioeuropejski odpowiednik (7 proc.). Wyniki badań urzędu zostaną przekazane Komisji Europejskiej i mogą być wykorzystane przy tworzeniu nowych regulacji przeciwdziałających dyskryminacji konsumentów i zapewniających dostęp do dobrych jakościowo produktów w całej Unii.

 



Autor: Paweł Woźniak