Nęcące gratisy

Marketing \ Nawet niewielkie prezenty powodują zmianę naszego zachowania

numer 2165 - 27.10.2018Nauka

Nawet niewielki podarunek od sprzedającego zmienia nastawienie osoby kupującej – to znany mechanizm funkcjonujący w świecie biznesu. Ta zasada działa także szerzej – otrzymanie nawet niewielkiego prezentu zmienia nasz stosunek do osoby, która nam go dała. Naukowcy nie potrafią jednak odpowiedzieć na pytanie, kiedy symboliczny podarunek staje się łapówką.



Badania nad tą kwestią przeprowadzili ostatnio szwajcarscy naukowcy z Uniwersytetu w Zurychu. Okazuje się, że jeśli agent ds. sprzedaży podaruje nawet niewielki upominek klientowi, to bardzo prawdopodobne, że ten dokona zakupu, by się odwdzięczyć. Prawidłowość ta zachodzi szczególnie wtedy, gdy obdarowywanym jest szef czy osoba decyzyjna. Fakt ten powoduje, że ów podarek często przyczynia się do konfliktu interesów. To znaczy zaciera granicę pomiędzy symbolicznym upominkiem a łapówką, której celem jest osiągnięcie zamierzonego celu biznesowego. Nad kwestią tej płynnej granicy zastanawiają się nie tylko politycy i sędziowie, ale także naukowcy. W wielu wypadkach granica ta jest niejasna i płynna. Bronią się przed tą manipulacją także firmy i koncerny, tworząc specjalne cenniki i ustalając maksymalną wartość upominku, który pracownik może zaakceptować i przyjąć



zawartość zablokowana

Autor: Jacek Szpakowski


Pozostało 51% treści.

Chcesz przeczytać artykuł do końca? Wyślij SMS i wprowadź kod lub wykup prenumeratę i zaloguj się.

Dostęp do artykułu
wyślij sms o treści GP1 na numer 7155
koszt 1 zł (1,23 zł brutto)
Prenumerata
Mam dostęp
zaloguj się




















-->