Święta będą bogatsze

KONSUMPCJA \ Polacy pozytywnie oceniają obecną sytuację gospodarczą kraju

numer 2194 - 03.12.2018Gospodarka

Boże Narodzenie to dla Polaków wyjątkowy, spędzany z rodziną i przyjaciółmi czas, na którym oszczędzać nie zamierzają. Polska rodzina przeznaczy na tegoroczne święta blisko 1170 zł, o 6 proc. więcej, niż wydała rok wcześniej – wynika z badania firmy doradczej Deloitte.

To 21. edycja międzynarodowego badania Deloitte „Zakupy świąteczne”, w której przeanalizowano zwyczaje zakupowe w 10 europejskich krajach. Według niej w tym roku na prezenty, żywność oraz spotkania z najbliższymi zamierzamy przeznaczyć średnio 1168 zł (272 euro). – Oznacza to sześcioprocentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego, najwyższy spośród analizowanych krajów. Podobny wynik zanotowała Rosja. Największym budżetem na świąteczne wydatki dysponują jednak Brytyjczycy (587 euro) i Hiszpanie (495 euro) – komentuje Wojciech Górniak, dyrektor w Deloitte.

W tym roku Polacy deklarują, że na prezenty przeznaczą nieco więcej niż na żywność. Pierwsza kategoria pochłonie 45 proc. (532 zł) bożonarodzeniowego budżetu, druga 44 proc. (511 zł), natomiast na spotkania towarzyskie zostanie przeznaczone 11 proc. (125 zł).

Rosnące wydatki świąteczne to m.in. efekt tego, że pozytywnie oceniamy obecną sytuację gospodarczą. Pod tym względem Polacy są największymi optymistami w Europie. Aż 34 proc. ankietowanych uważa obecny stan gospodarki za zadowalający. Średnia dla wszystkich analizowanych krajów wynosi 23 proc. Zdaniem ekspertów Deloitte optymizm ten wynika przede wszystkim z tego, że w ocenie Polaków mają oni coraz większe możliwości finansowe. Ponad jedna czwarta ankietowanych (28 proc.) deklaruje, że w tym roku dysponuje większym budżetem na konsumpcję. To najwyższy wynik wśród badanych krajów.

Jeśli chodzi o prezenty, które spodziewamy się zobaczyć pod choinką, to tradycyjnie czekamy najbardziej na kosmetyki i perfumy. Kolejne miejsca zajęły słodycze i książki. Sami zaś zamierzamy obdarować najbliższych przede wszystkim książkami. Inspiracji prezentowych szukamy przede wszystkim w internecie (49,5 proc.).

– Mimo że internet odgrywa coraz większą rolę w kreowaniu naszych pomysłów bożonarodzeniowych, to niemal 58 proc. z nas po prezenty uda się do sklepów stacjonarnych. Pod tym względem Polacy nie tak łatwo zmieniają swoje przyzwyczajenia – podkreśla Radosław Pidzik z firmy Deloitte. Prawie jedna trzecia Polaków zdecyduje się na zakup prezentów w sklepach internetowych, głównie takich, które mają też oddziały stacjonarne.



Autor: Andrzej Ratajczyk



















-->