PKO pomógł wybudować port w Gdyni

INWESTYCJE \ Od wioski po nowoczesne miasto

numer 2251 - 11.02.2019Gospodarka

Prawie sto lat temu w małej rybackiej osadzie Gdynia wybudowano port, a wkrótce potem powstało tam miasto, które jeszcze przed II wojną światową liczyło 120 tys. mieszkańców. Duży w tym udział miał PKO Bank Polski, który jeszcze jako Pocztowa Kasa Oszczędności w czasach II RP finansował tę strategiczną dla kraju inwestycję.

Wczoraj minęła 93. rocznica wydania przez Radę Ministrów rozporządzenia, zgodnie z którym wiejska gmina Gdynia otrzymywała z dniem 4 marca 1926 r. prawa miejskie. Decyzję ogłoszono 10 lutego 1926 r. Gdynia liczyła wówczas 12 tys. mieszkańców. Dziś mieszka tu ćwierć miliona osób. Punktem zwrotnym w dziejach Gdyni była budowa portu. Pocztowa Kasa Oszczędności finansowała tę inwestycję.

Dzięki temu wsparciu rybacka wioska w ciągu kilkunastu lat przekształciła się w jeden z największych i najnowocześniejszych portów w Europie. W 1938 r. Gdynię odwiedziło prawie 6500 statków, a przeładunki w porcie wyniosły 9,2 mln ton. Gdyński port pod względem wielkości obrotów wyprzedzał: Kopenhagę, Bremę, Amsterdam, Genuę, Neapol i Triest.

Wszystko zaczęło się 23 września 1922 r., gdy Sejm RP przyjął ustawę o budowie portu w Gdyni. Od razu ruszyły prace przy budowie, których patronem był Eugeniusz Kwiatkowski



zawartość zablokowana

Autor: jak


Pozostało 50% treści.

Chcesz przeczytać artykuł do końca? Wyślij SMS i wprowadź kod lub wykup prenumeratę i zaloguj się.

Dostęp do artykułu
wyślij sms o treści GP1 na numer 7155
koszt 1 zł (1,23 zł brutto)
Prenumerata
Mam dostęp
zaloguj się