Przekaż 1,5% na media Strefy Wolnego Słowa. Dziękujemy! Przekaż TERAZ » x

Sukcesy polskich firm na zagranicznych rynkach

Dodano: 21/05/2019 - numer 2332 - 21.05.2019
Jednym z głównych czynników wzrostu polskiej gospodarki w ostatnich latach był eksport. Według wstępnych danych GUS w 2018 r. wartość sprzedaży zagranicznej osiągnęła rekordowy poziom 221 mld euro, co oznacza 7-proc. wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Najważniejszym rynkiem eksportowym dla polskich firm są Niemcy, gdzie w 2018 r. trafiło 28 proc. całego eksportu. Ważnymi partnerami handlowymi są też: Czechy (z 6,4-proc. udziałem w polskim eksporcie), Wielka Brytania (6,2-proc.), Francja (5,5-proc.) oraz Włochy (4,6-proc.). Ale w ub.r. dynamicznie rosła także sprzedaż na rynki pozaunijne, takie jak USA, Rosja, Norwegia, Arabia Saudyjska, Chile czy Białoruś. Do największych polskich hitów eksportowych zaliczane są tradycyjnie produkty rolno-spożywcze, meble, stolarka okienna i drzwiowa, odzież, a także części do maszyn czy gry komputerowe. W ostatnich latach zdecydowanie wzrosła też rola eksportu usług, co wskazuje na docenienie wysoko wykwalifikowanych polskich pracowników. Ale wielu polskich producentów nie zadowala się tylko rosnącym eksportem, otwierając za granicą swoje zakłady produkcyjne, przejmując lokalne firmy czy marki. Żywność hitem eksportowym Jedną z polskich specjalności eksportowych są produkty rolno-spożywcze. Sprzedaż zagraniczna żywności stale rośnie, co dowodzi tego, że nie tylko rodakom smakują naturalne, wysokiej jakości polskie produkty. W 2018 r. wartość eksportu towarów rolno-spożywczych osiągnęła rekordowy w historii poziom 29,3 mld euro. Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa podał, że ubiegłoroczny eksport był o 5,5 proc. wyższy niż w 2017 r. i około sześciokrotnie wyższy niż w roku akcesji Polski do Unii Europejskiej, czyli 15 lat temu. Tak dynamiczny rozwój eksportu produktów rolno-spożywczych był możliwy między innymi dzięki modernizacji gospodarstw rolnych i unowocześnieniu przetwórstwa rolno-spożywczego przy wykorzystaniu środków unijnych. Obecnie Polska ma jeden z najnowocześniejszych sektorów przetwórstwa w Europie. Przykładem firmy z branży spożywczej, która doskonale sobie radzi na rynkach zagranicznych, jest jeden z laureatów konkursu „Gazety Polskiej Codziennie”, spółka Mlekovita, największy polski eksporter produktów mleczarskich. Początki firmy sięgają 1928 r., kiedy to w Wysokiem Mazowieckiem powstała spółdzielnia mleczarska, która zajmowała się produkcją serów oraz masła i zatrudniała 30 osób. Dzisiejsza Mlekovita to ogromne przedsiębiorstwo zatrudniające 5 tys. pracowników, wytwarzające 1000 produktów w 20 zakładach. Produkty polskiej firmy dostępne są w 159 krajach świata. Sukcesy w eksporcie swoich produktów odnosi też inny laureat konkursu Polski Przedsiębiorca – firma Lazur, produkująca szlachetne sery pleśniowe o najwyższej jakości. Firma szczycąca się prawie 90-letnią tradycją serowarską stale rozszerza gamę oferowanych produktów, które dzięki ciągłym udoskonaleniom receptur zyskują nowe, coraz lepsze walory. Lazur to pionier w plastrowaniu serów z niebieską pleśnią i jedyny na rynku producent serów z przerostem pleśni zawierających aktywne kultury bakterii probiotycznych. Sery Lazur dostępne są nie tylko w całej Europie, lecz także w krajach Bliskiego Wschodu, Azji i Afryce. Liderzy światowych rynków Polską specjalnością eksportową jest też stolarka drzwiowa i okienna. Co warte podkreślenia, Polska zajmuje pierwszą pozycję wśród wszystkich krajów Unii Europejskiej pod względem wartości eksportu stolarki budowlanej. To zasługa takich firm jak Fakro, laureata pierwszej edycji konkursu Polski Przedsiębiorca „Gazety Polskiej Codziennie” . Kierowana przez Ryszarda Florka firma w ciągu ćwierćwiecza rozwinęła się z małego, rodzinnego zakładu w międzynarodową korporację, zajmującą obecnie pozycję wicelidera na światowym rynku okien dachowych, której produkty znane są w ponad 50 krajach. Co ważne, firma z Nowego Sącza, oparta na polskim kapitale, jest jedną z najbardziej innowacyjnych i najprężniej rozwijających się spółek w Polsce. Jest też jedną z najbardziej dynamicznych firm w branży okien dachowych na świecie. W skład Grupy Fakro, zatrudniającej prawie 3,5 tys. osób, wchodzi 12 spółek produkcyjnych oraz 16 dystrybucyjnych, zlokalizowanych w Europie, Azji i Ameryce. Sprzedaż na eksport stanowi 70 proc. ogólnej sprzedaży firmy. Na rynkach ponad 30 krajów sprzedawane są wyroby instalacyjno-sanitarne Grupy Ferro, laureata ostatniej edycji konkursu. Produkcja Grupy Ferro realizowana jest w dwóch zakładach: w Czechach i w Chinach. Ferro, które swoją produkcję sprzedaje pod własną marką, a także pod markami klientów grupy, zajmuje czołową pozycję w Polsce na rynku sprzedaży zaworów i drugie miejsce pod względem sprzedaży baterii. Ferro jest liderem rozwiązań proekologicznych, a także jako jedna z nielicznych w branży firma może pochwalić się własnym Centrum Laboratoryjno-Szkoleniowym. Ta unikatowa na polskim rynku jednostka badawcza ma za zadanie sprawdzanie prototypów produktów schodzących z taśm fabrycznych producenta. Liczy się innowacyjność Polscy przedsiębiorcy udowadniają, że dzięki konsekwentnemu dążeniu do wyznaczonych celów można osiągnąć międzynarodowy sukces nawet w branżach bardzo konkurencyjnych i innowacyjnych. Świadczy o tym przykład firmy farmaceutyczno-biotechnologicznej Adamed, która powstała na bazie polskiej myśli naukowej i własnych patentów. Misją Grupy Adamed, kierowanej przez Małgorzatę i Macieja Adamkiewiczów, laureatów konkursu „Gazety Polskiej Codziennie” w kategorii innowator, jest opracowanie i wprowadzenie na światowe rynki innowacyjnych leków na przewlekłe choroby cywilizacyjne. Od ponad 30 lat firma udostępnia pacjentom najwyższej jakości produkty lecznicze w wielu grupach terapeutycznych. Sukces produktów oferowanych na krajowym rynku zapoczątkował dynamiczny rozwój eksportu firmy. Adamed posiada przedstawicielstwa w wielu krajach, a jego produkty dostępne są na 69 rynkach. Na rynkach zagranicznych można z powodzeniem nie tylko sprzedawać polskie produkty, lecz także rozwijać działalność usługową. Przykładem jest funkcjonująca od 17 lat Grupa Medincus (laureat w kategorii eksporter drugiej edycji konkursu Polski Przedsiębiorca), w skład której wchodzi sieć placówek medycznych świadczących wysokospecjalistyczne usługi w zakresie otorynolaryngologii, audiologii, foniatrii, rehabilitacji, surdologopedii, psychologii, fizjoterapii i inżynierii biomedycznej. Obecnie do sieci należy 12 placówek w Polsce oraz 6 placówek zagranicznych: na Ukrainie (Odessa, Łuck), w Kirgistanie (Biszkek, Osz), Kazachstanie (Szymkent) oraz przedstawicielstwo na Białorusi (Brześć). Częścią sieci jest także Szpital Międzynarodowe Centrum Słuchu i Mowy Medincus w Kajetanach. 

     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze