​Gdzie powstawały pojazdy z duszą

numer 2346 - 06.06.2019

Wrocław miał swoją fabrykę samochodów. Historia tej niewielkiej firmy wiąże się nierozerwalnie z historią naszego miasta, w którym produkowane są autobusy Volvo, a kiedyś w Jelczu-Laskowicach produkowano autobusy i samochody ciężarowe Jelcz. Jednak przed Jelczem i Volvo były Beckmanny.

Fabryka mieściła się przy ówczesnej ulicy Neue Tauentzien Strasse pod nr 58/65. Ulica nabrała miejskiego charakteru po 1807 r., co związane było z wyburzeniem fortyfikacji miejskich. Jednak już wcześniej w tym miejscu biegła jedna z głównych dróg Przedmieścia Świdnickiego. W 1823 r. do ulicy przyłączono odcinek między ul. Dworcową i ul. Pułaskiego, zwany Małym Wygonem. Wtedy też oficjalnie wprowadzono nazwę Tauentzienstr. Patronem został pruski generał Friedrich Bogislav von Tauentzien. W 1863 r. ulicę ponownie przedłużono, tym razem do połączenia z ul. Traugutta i ul. Krakowską. Nowy odcinek dla odróżnienia od starszego nazwano Neue Tauentzien Strasse. Posiadał ona także odrębną numerację. Stan taki trwał do pierwszych lat XX w. Wtedy zdecydowano się na połączenie całej ulicy pod jedną nazwą i z jedną numeracją. W 1945 r., po działaniach wojennych, zdecydowana większość zabudowy uległa zniszczeniu. Trochę mniej zniszczeń zanotowano we wschodnim odcinku ulicy. Jako jedna z pierwszych ulic po wojnie otrzymała nowego patrona. 25 lipca 1945 r. został nim generał, bojownik o niepodległość Polski Tadeusz Kościuszko (1746–1817).

To właśnie tutaj przy ul. T. Kościuszki 124 w październiku 1882 r. wrocławski przedsiębiorca Otto Beckmann, wcześniejszy producent armatury hydraulicznej, założył firmę produkującą rowery, którą nazwał Pierwsza Śląska Fabryka Welocypedów” (Erste Schlesische Velocipedfabrik).

Po jego śmierci w 1889 r. interes przejął syn, Paul Beckmann, który postanowił spróbować sił w nowo powstającej branży i w 1898 r. zbudował na licencji czołowej marki francuskiej De Dion swój pierwszy samochód. Fabryka dostała nazwę Breslau Beckmann Otto&Co. Automobil-Fabrik. Do wybuchu pierwszej wojny światowej konstruktorzy opracowali własne silniki i skrzynie biegów. Asortyment pojazdów, wypuszczanych w niewielkich seriach, obejmował samochody osobowe, dostawcze, taksówki, ciężarówki i samochody sportowe. Pięćdziesiąt beckmanów jeździło jako taksówki w Berlinie. Wrocławska straż pożarna także używała pojazdów wyprodukowanych w tych zakładach. Paul Beckmann może być również uznany za wynalazcę pasów bezpieczeństwa



zawartość zablokowana

Autor: Albert Łyjak


Pozostało 50% treści.

Chcesz przeczytać artykuł do końca? Wyślij SMS i wprowadź kod lub wykup prenumeratę i zaloguj się.

Dostęp do artykułu
wyślij sms o treści GP1 na numer 7155
koszt 1 zł (1,23 zł brutto)
Prenumerata
Mam dostęp
zaloguj się














#DziękujeMyZaOdwagę
reklama