​Historyczna funkcja jest wartością

numer 2347 - 07.06.2019

W latach 80. ubiegłego wieku ówczesne władze Warszawy dwukrotnie przymierzały się do przekształcenia Nowego Światu w deptak. Plany te nie zakładały okresowego (jak czyni się to obecnie), lecz całkowite zamknięcie ulicy dla ruchu kołowego. Fale społecznych protestów, które w obu przypadkach doprowadziły do wycofania się pomysłodawców z projektu „pieszy Nowy Świat”, były spowodowane nie tylko bulwersującymi następstwami dla dziedzictwa kulturowego stolicy. Ruch kołowy miał być bowiem przekierowany z Nowego Światu na ul. Kopernika, przedłużoną do al. Jerozolimskich po częściowym wyburzeniu kamienic na ul. Foksal i Smolnej. Obrońcy tożsamości miasta wielokrotnie przywoływali też powszechnie znane akwarele i obraz olejny – dzieła Władysława Podkowińskiego z 1892 r., przedstawiające Nowy Świat w dzień zimowy i letni. Padały argumenty wskazujące, że piękno i atmosfera Traktu Królewskiego wiązały się zawsze także z obecnym tam ruchem kołowym. Sportretowane przez Podkowińskiego tramwaje konne i dorożki sunące Nowym Światem to istotna część malowniczego wizerunku tej ulicy



zawartość zablokowana

Pozostało 51% treści.

Chcesz przeczytać artykuł do końca? Wyślij SMS i wprowadź kod lub wykup prenumeratę i zaloguj się.

Dostęp do artykułu
wyślij sms o treści GP1 na numer 7155
koszt 1 zł (1,23 zł brutto)
Prenumerata
Mam dostęp
zaloguj się














#DziękujeMyZaOdwagę
reklama