Uniwersalny i drogi

UZBROJENIE \ AH-64 Apache: sprawdzony w boju

numer 2382 - 19.07.2019Obrona narodowa

W ramach programu „Kruk” amerykański Boeing oferuje Polsce śmigłowiec uderzeniowy AH-64E Apache Guardian. Jest to najnowsza wersja Apache wyposażona w potężne silniki T700-GE-701D oraz nowe kompozytowe łopaty wirnika, co przekłada się na prędkość wznoszenia oraz zwiększoną manewrowość. AH-64E może również sterować bezzałogowymi statkami powietrznymi (UAV) i przekazywać w czasie rzeczywistym zbierane przez nie dane do innych systemów. Śmigłowiec ten wyposażono również w zmodernizowaną awionikę i systemy elektroniczne. Jest też najprawdopodobniej najdroższym śmigłowcem tej klasy na rynku. Cena jednostkowa w zależności od uzbrojenia i specyfikacji może znacznie przekraczać 100 mln dol.



Pierwsze zamówienia na śmigłowce AH-64A dla US Army złożono w 1984 r. Do roku 1997 wyprodukowano aż 821 egzemplarzy tej wersji. W tym samym roku rozpoczęto produkcję AH-64D, której 781 sztuk dostarczono dla US Army (stan na 2013 r.). W porównaniu z poprzednią wersją śmigłowce AH-64D dysponują nowoczesną tablicą przyrządów wykonaną w technologii „glass cockpit” oraz rewolucyjnym radarem kontroli ognia (FCR), który został stworzony specjalnie do walki z celami opancerzonymi. Jak zauważył Terry (TJ) Jamison z Boeing Defense, Space and Security, zaistniała potrzeba modernizacji śmigłowca, aby wyposażyć go w kolejne zdolności oraz wykorzystać najnowsze technologiczne rozwiązania. Zamontowanie dodatkowych elementów zwiększyło masę śmigłowca o 450 kg. Najnowsza wersja śmigłowca bojowego Apache – AH-64E jest produkowana od 2011 r. Wojska lądowe Stanów Zjednoczonych mają otrzymać aż 791 egzemplarzy tej wersji do 2026 r. W przyszłości natomiast przewidziane jest stworzenie kolejnych wersji śmigłowca. Sama platforma AH-64 ma być modernizowana i wykorzystywana do 2060 r.

Radar dający

przewagę na polu walki

AH-64E Guardian rozwija prędkość maksymalną do 365 km/h. Jego zasięg wynosi 476 km, a pułap maksymalny, na jakim może operować, to 6401 m. AH-64E ma radar kierowania ogniem (FCR – Fire Control Radar) AN/APG-78 Longbow o zasięgu 16 km, który umożliwia wykrycie i śledzenie 128 celów oraz jednoczesne naprowadzanie rakiet na 16 z nich. Radary te umożliwiają lokalizację i eliminację przeciwnika poza zasięgiem wzroku, co zwiększa znacząco bezpieczeństwo załogi.

Z kolei zmodernizowany pasywny interferometr radarowy (RFI – Radar ­Frequency Interferometer) umożliwia szybką identyfikację celów, w tym stacji radarowych przeciwnika. Następnie radar kierowania ogniem dokonuje wyboru priorytetów, jeśli chodzi o cele, w zależności od stopnia zagrożenia, jakie stanowią.

Śmigłowiec bojowy wyposażony jest w działko automatyczne M230 kal. 30 mm, które jest zdolne do zniszczenia celów oddalonych nawet o 3 tys. m. Dodatkowo ma cztery węzły uzbrojenia, pod którymi może przenosić 16 przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114 Hellfire lub zasobniki z niekierowanymi pociskami rakietowymi Hydra 70 oraz rakiety powietrze-powietrze AIM-92 Stinger. Pociski Hellfire cechuje wysoka celność, co zmniejsza prawdopodobieństwo zniszczeń i strat pobocznych. Rakiety te świetnie sprawdzają się w eliminowaniu pojazdów opancerzonych za sprawą tandemowej głowicy kumulacyjnej



zawartość zablokowana

Autor: Paweł Kryszczak


Pozostało 51% treści.

Chcesz przeczytać artykuł do końca? Wyślij SMS i wprowadź kod lub wykup prenumeratę i zaloguj się.

Dostęp do artykułu
wyślij sms o treści GP1 na numer 7155
koszt 1 zł (1,23 zł brutto)
Prenumerata
Mam dostęp
zaloguj się






















 

#DziękujeMyZaOdwagę