​Polska kolej zmienia oblicze

Dodano: 26/09/2019 - numer 2446 - 01.10.2019
TRANSPORT \ Polska kolej realizuje rekordowo duże inwestycje. Wartość programów dotyczących m.in. budowy i remontów linii kolejowych, modernizacji dworców, zakupu taboru, szacowana jest na ponad 100 mld zł do 2023 r. O tym, jak przebiega proces modernizacji, dyskutowano podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku w trakcie panelu „Zmieniamy polską kolej”.     
Naszym celem jest przeniesienie dużej części ruchu pasażerskiego i towarowego z dróg na tory. Ale to nie będzie możliwe, jeżeli kolej nie będzie nowoczesna i bezpieczna. To ma zapewnić m.in. realizacja Krajowego Programu Kolejowego. Jak przypomniał minister Adamczyk, ostatnio rząd zdecydował o przeznaczeniu 5,7 mld zł dodatkowych środków na Krajowy Program Kolejowy, co oznacza, że na projekty inwestycyjne z nim związane przeznaczono w sumie prawie 76 mld zł do 2023 r.
– W ramach programu zostanie zmodernizowanych m.in. 9 tys. torów, zostaną przebudowane przejazdy kolejowe, a perony dostosowane do potrzeb różnych grup pasażerów, szczególnie osób o ograniczonej możliwości poruszania się – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Jego zdaniem program inwestycji kolejowych jest sprawnie realizowany, m.in. dzięki dobrej współpracy z wykonawcami od 2016 roku, czego kilka lat wcześniej nie było. Zdarza się, że harmonogram niektórych projektów musiał zostać zmieniony, gdyż dla ich efektywności należało dokonać zmian technicznych lub rozszerzyć zakres prac, żeby uzyskać oczekiwaną jakość. – Na kolei jakość prac to podstawa, gdyż przekłada się na bezpieczeństwo – podkreślił Merchel.
Spółka PKP S.A. realizuje natomiast szeroko zakrojony program modernizacji i budowy dworców w całej Polsce. W ramach Programu Inwestycji Dworcowych do 2023 r. zbudowanych i zmodernizowanych zostanie łącznie 189 dworców za kwotę ok. 1,5 mld zł. – Ale na tym nie koniec, gdyż już są plany rozszerzenia programu o kolejne 150 dworców. Warto wspomnieć, że z tych 189 dworców objętych obecnym programem 105 obiektów jest pod opieką konserwatora zabytków. Ich renowacja jest więc wkładem w zachowanie dziedzictwa narodowego. Z drugiej strony, ponad 40 dworców powstanie w bardzo nowoczesnej formule Innowacyjnych Dworców Systemowych – poinformował Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A.
Jak podkreślali uczestnicy debaty, inwestycje infrastrukturalne pozwolą na realizację bardzo ambitnych projektów jak Centralny Port Komunikacyjny, Program Kolej+, który zakłada uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej czy kolej dużych prędkości do Budapesztu. Wymagać to będzie nie tylko inwestycji, ale też działań legislacyjnych umożliwiających m.in. podniesienie prędkości pociągów do 250 km/h.
/ar/
Tekst powstał we współpracy z Grupą PKP
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze