​Kolej w wyrównywaniu szans

Dodano: 27/09/2019 - numer 2446 - 01.10.2019
TRANSPORT\ Zgodnie z propagowanym przez Ministerstwo Infrastruktury hasłem „Łączymy regiony” inwestycje spółek kolejowych są szansą dla mniej rozwiniętych części kraju zarówno w zakresie sprawniejszych przewozów pasażerskich, jak i rozwoju kolejowych przewozów towarowych.      
Jak podkreślił Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, podczas jednego z paneli zorganizowanego w ramach Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku, wykluczenie komunikacyjne jest dużym problem społecznym i gospodarczym. Dlatego rząd Zjednoczonej Prawicy od wielu lat podejmuje różne działania mające na celu poprawę dostępności komunikacyjnej, czego przykładami są Krajowy Program Kolejowy, program Kolej+ czy też rządowy program reaktywowania połączeń autobusowych. – Szczególnie zależy nam na rozwoju kolei, która jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Linie kolejowe powinny pełnić funkcję szkieletu sieci transportowej, który powinien być obudowany siecią połączeń autobusowych – powiedział wiceminister Bittel.
Przez kilkadziesiąt lat polska kolej była traktowana po macoszemu. Likwidowano linie kolejowe, złomowano tabor, zamykano dworce. Teraz ten proces ulega odwróceniu. Obecnie realizowane są m.in. budowy i remonty linii kolejowych, zakupy nowoczesnego taboru, a także modernizacje dworców.  – Realizujemy obecnie Program Inwestycji Dworcowych, w ramach którego zbudujemy i zmodernizujemy 189 dworców. I co warte podkreślenia, ponad połowa modernizowanych obiektów zlokalizowana jest w mniejszych miejscowościach, gdzie dworce pełnią funkcje miastotwórcze. Wokół nich skupia się wiele ważnych dla mieszkańców instytucji, urzędów – podkreślił Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP S.A. Oprócz modernizacji często zabytkowych dworców program przewiduje budowę supernowoczesnych Innowacyjnych Dworców Systemowych.
Jak podkreślił Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., realizowany obecnie program modernizacji linii kolejowych, w ramach którego wymieniono już m.in. 3,5 tys. km torów, 2,7 tys. km rozjazdów, służy rozwojowi przewozów towarowych i pasażerskich, ale też zwiększa dostępność transportową do mniejszych miejscowości. Przywracane są zamknięte połączenia kolejowe i otwierane nowe. Dla poprawy komfortu podróży budowane i modernizowane są perony, które lokalizowane są zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców.
Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity, poinformował, że z każdym nowym rozkładem jazdy rośnie liczba obsługiwanych przez przewoźnika miejscowości. – Wracamy na niektóre linie, poprawiamy punktualność, jakość usług, czego efektem jest rosnąca popularność przewozów kolejowych. Podczas tegorocznych wakacji, 18 sierpnia przewieźliśmy rekordową liczbę 212 tys. pasażerów – powiedział Chraniuk. Z kolei Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo, stwierdził, że rozwój transportu towarowego przyczynia się nie tylko do rozwoju gospodarczego kraju, lecz także regionów i mniejszych miejscowości, gdzie przeważnie zlokalizowane są terminale intermodalne.
(ar)
Tekst powstał we współpracy z Grupą PKP
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze