Przekaż 1,5% na media Strefy Wolnego Słowa. Dziękujemy! Przekaż TERAZ » x

​Intermodalność – perspektywiczny kierunek rozwoju logistyki

Dodano: 28/09/2019 - numer 2446 - 01.10.2019
fot. Zbyszek Kaczmarek/Gazeta Polska
fot. Zbyszek Kaczmarek/Gazeta Polska
TRANSPORT \ W sektorze transportowo-logistycznym coraz większą rolę odgrywa transport intermodalny, zakładający przewóz ładunków przy wykorzystaniu więcej niż jednego rodzaju transportu. O perspektywach rozwoju tej nowoczesnej formy przewozu dyskutowano podczas Międzynarodowych Targów kolejowych TRAKO, które zorganizowano w Gdańsku.  
Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w ostatnich latach zanotowano znaczący wzrost kolejowych przewozów towarowych w Polsce.
W 2015 r. kolej przewiozła 224,8 mln ton towarów, podczas gdy w 2018 r. było to już 250,2 mln ton. Do rozwoju przewozów towarowych w dużym stopniu przyczynił się dynamiczny rozwój transportu intermodalnego, który w ostatnich latach notował dwucyfrowe wzrosty. – Taka dynamika wzrostu przewozów intermodalnych potwierdza słuszność przyjętej przez PKP Cargo strategii, w której postawiono na rozwój właśnie tego rodzaju transportu – powiedział Czesław Warsewicz, prezes zarządu PKP Cargo S.A. Jego zdaniem klienta nie obchodzi, jakim środkiem transportu zostanie dostarczony towar. Ważne, żeby trafił w odpowiednie miejsce, w odpowiednim czasie i po odpowiedniej cenie.
Obecnie, żeby odnosić sukcesy na konkurencyjnym rynku przewozowym, trzeba zapewnić klientom wysoką jakość oferowanych usług oraz ich możliwie szeroki zakres.
– Dlatego swoją szansę widzimy w rozwoju firmy jako wiodącego operatora logistycznego, który będzie oferować kompleksową usługę „od drzwi do drzwi” – podkreślił prezes Warsewicz. Jego zdaniem stworzenie bardzo silnego krajowego operatora logistycznego będzie korzystne nie tylko dla branży transportowej, lecz także dla całej polskiej gospodarki.
Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA, przypomniał, że transport intermodalny nie będzie mógł się szybko rozwijać bez odpowiedniej infrastruktury liniowej oraz infrastruktury punktowej. Szczególnie ważnymi elementami systemu transportowego są terminale przeładunkowe, które w przyszłości mogą stać się hubami intermodalnymi o międzynarodowym znaczeniu. Takich nowoczesnych terminali w Polsce jest jeszcze zbyt mało. Na szczęście plany rozwojowe przewoźników kolejowych przewidują znaczące inwestycje w infrastrukturę punktową, czego przykładem jest wspólny projekt PKP Cargo i PKP S.A. budowy intermodalnego terminalu w Zduńskiej Woli Karsznicach.
Jak podkreślił Witold Bawor, członek zarządu PKP Cargo, infrastruktura i nowoczesny tabor są bardzo ważne. Dlatego spółka planuje m.in. zakupy taboru, który będzie najbardziej odpowiedni do przewozów intermodalnych. Ale powodzenie operacji logistycznych nie zależy tylko od infrastruktury. Równie ważna jest sprawność procesu przewozowego. – Realizowany obecnie program modernizacji infrastruktury liniowej nie pomaga operatorom logistycznym, ale jest konieczny, żeby transport intermodalny mógł się w przyszłości rozwijać – powiedział Bawor.
(ar)
Tekst powstał we współpracy z Grupą PKP
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze