Przekaż 1,5% na media Strefy Wolnego Słowa. Dziękujemy! Przekaż TERAZ » x

ElektroCity – SmartCity?

Dodano: 12/10/2019 - numer 2456 - 12.10.2019
Należy mówić o miastach inteligentnych, czyli smart, nie tylko w znaczeniu elektromobilności – powiedział podczas Kongresu 590 w Rzeszowie dyrektor naczelny Centralnego Ośrodka Przetwarzania Informacji KGHM Ireneusz Jazownik. – Smart to także wykorzystanie dronów, analiza danych umożliwiająca optymalizację transportu czy sieci energetycznej. Dzięki analityce obrazowej w KGHM mamy szansę optymalizować o kilkadziesiąt procent ruch pojazdów odśnieżających, polewających i zamiatających.
Analiza wielkich zbiorów danych jest już obecnie z powodzeniem wykorzystywana w transporcie miejskim – potwierdził prezes zarządu firmy Autosan Eugeniusz Szymonik. Jeśli natomiast chodzi o elektromobilność, dla Polski jest ona wielką szansą – powiedział. Zwrócił uwagę na to, że obecnie Polska, choć jest liderem w produkcji części i komponentów samochodowych, nie jest producentem żadnych pojazdów z wyjątkiem autobusów Autosan. – Nie mamy własnych silników spalinowych czy gazowych, więc dużo łatwiej jest nam produkować pojazdy elektryczne – wyjaśnił. – Przykładowo w naszym zeroemisyjnym autobusie wszystkie wykorzystywane części, łącznie z bateriami, produkowane są w Polsce. Importujemy tylko silniki – zaznaczył Szymonik. – Jesteśmy więc w stanie wyprodukować autobus elektryczny w 100 procentach złożony z polskich czę?ci. Mo?emy w?Polsce produkowa? nie tylko autobusy elektryczne, lecz tak?e?inne samochody u?ytkowe, takie jak samochody dostawcze i?ci??arowe, a?nawet osobowe, mo?emy wi?c my?le? o?odbudowie polskiego przemys?u motoryzacyjnego na bazie elektromobilno?ci ? stwierdzi?. ? Je?li chodzi o?produkcj? autobus?w zeroemisyjnych, my?limy ju? o?kolejnym kroku, czyli o?produkcji elektrycznego autobusu z?zasobnikiem wodorowym, kt?ry da szans? na obni?enie ceny, aści. Możemy w Polsce produkować nie tylko autobusy elektryczne, lecz także inne samochody użytkowe, takie jak samochody dostawcze i ciężarowe, a nawet osobowe, możemy więc myśleć o odbudowie polskiego przemysłu motoryzacyjnego na bazie elektromobilności – stwierdził. – Jeśli chodzi o produkcję autobusów zeroemisyjnych, myślimy już o kolejnym kroku, czyli o produkcji elektrycznego autobusu z zasobnikiem wodorowym, który da szansę na obniżenie ceny, a także rozwiąże główne problemy związane z bateriami – dodał. Jego zdaniem zwiększyłoby to zasięg autobusów z 250 do 500 km.
Henryk Mucha, prezes zarządu PGNiG Obrót Detaliczny, mówiąc o mobilności, zwrócił uwagę na znaczenie terminowego i efektywnego ekonomicznie realizowania projektów. Wyjaśnił, że autobus napędzany gazem jest niekiedy nawet tańszy niż podobny z silnikiem spalinowym. – Obecnie po polskich drogach jeździ 470 autobusów napędzanych gazem i 200 autobusów elektrycznych – podsumował. Prezes przewiduje, że do końca 2020 r. gazowych autobusów będzie już 1,5 tys. dzięki niedawno wprowadzonej zerowej stawce podatku akcyzowego na gaz w transporcie, a także wolnemu rynkowi. – Gazomobilność nie jest konkurencją elektromobilności Lecz to władze samorządowe decydują dzisiaj o wyborze partnera na dłużej – podkreślił.
Zaproszony do debaty Marcin Piątkowski, prezes firmy JIVR, oferującej elektryczne rowery, zauważył, że klienci jego firmy biorą pod uwagę nie tylko elektromobilność, lecz także inne benefity wynikające z wykorzystania pojazdów napędzanych elektrycznie, jak choćby przyjemność z jazdy.
Analityk Jarosław Wajer, partner w Dziale Doradztwa Biznesowego EY, podsumował, że na świecie nacisk kładzie się obecnie na elektromobilność, samochody autonomiczne, inteligentne samochody przesyłające i odbierające dane, i podkreślił, że uporządkowanie tych danych i odpowiednie zarządzanie nimi stanowi główne wyzwanie miast na przyszłość. Potwierdził to dyrektor KGHM. – Kluczową sprawą jest odpowiednie zarządzanie danymi, pojawia się pytanie, czy niezliczone ilości danych, jakie obecnie pozyskujemy, są właściwie wykorzystywane. Jazownik zwrócił uwagę także na problemy miast smart, związane z koniecznością zapewnienia cyberbezpieczeństwa. – Ludzie są w pewien sposób zależni od bezpieczeństwa systemów smart.
(MG)
Artykuł przygotowany przez redakcję we współpracy z KGHM Polska Miedź SA
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze