reklama


​Zagraniczna ekspansja ze wsparciem banków

numer 2458 - 15.10.2019Gospodarka

Pomocą dla rodzimych firm działających na rynkach zagranicznych są podążające za nimi polskie banki – podkreślali uczestnicy debaty „Kapitał ma narodowość. Jak wspierać polskie firmy za granicą?”. Zgodzili się też, że nasz kraj potrzebuje spójnej strategii popularyzacji marki Polska.

Wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Paweł Lewandowski zachęcał polskich przedsiębiorców do ekspansji na nowe rynki. Jak zaznaczył, konieczne jest stworzenie spójnej strategii promocji marki Polska. Ocenił, że jeden dokument dotyczący promocji naszego kraju poza granicami powinien obowiązywać we wszystkich instytucjach. Przyznał jednocześnie, że znajdujący się obecnie w fazie konsultacji dokument definiujący strategię dla polskiej kultury wkrótce będzie gotowy.

Podczas panelu przedstawiciele polskich państwowych banków opowiedzieli o swoich doświadczeniach na zagranicznych rynkach. Wiceprezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego Włodzimierz Kocon wskazał zagraniczne kierunki rozwoju BGK. – Nasze zagraniczne przedstawicielstwa nie są oddziałami banku, wobec czego nie prowadzą działalności bankowej. Cel ich powstania był inny. Mają za zadanie pomagać polskim przedsiębiorcom, ale również promować markę Polska –  mówił wiceprezes. BGK obecnie działa już we Frankfurcie i Brukseli, ale plany banku sięgają znacznie dalej. – Myślimy o otwarciu przedstawicielstw w Londynie, Waszyngtonie, również w Azji. Już teraz w pewien sposób jesteśmy obecni

w 69 krajach, na tylu bowiem rynkach, ze wsparciem BGK,  działają nasi klienci. Wszędzie tam uczestniczymy w promowaniu polskiego biznesu – mówił wiceprezes Kocon. – Wszystkie rynki, na których bank jest obecny, są badane pod kątem możliwości handlowych i eksportowych. Jesteśmy bankiem rozwoju i tę misję rozumiemy również jako rozwój polskich przedsiębiorstw za granicą – dodał.

O tym, jak promuje się biznes amerykański za granicą, opowiedziała Dorota Dąbrowska-Winterscheid, dyrektor zarządzający Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce. – Jednym z najważniejszych sposobów jest sekcja gospodarcza przy ambasadzie. Obecnie w amerykańskiej placówce w Polsce pracuje dwóch dyplomatów i dziesięciu doświadczonych ekspertów, pokrywających swoimi kompetencjami praktycznie wszystkie rynki, które są dokładnie przez nich spenetrowane. Nie mniej istotne jest przywództwo ze strony samego ambasadora  – mówiła  Dąbrowska-Winterscheid. Dodała, że doskonałą metodą na promocję biznesu jest zakładanie biur handlowych na świecie – wszędzie tam, dokąd dociera rodzimy biznes.

– W takich placówkach trzeba zatrudniać wykwalifikowaną kadrę, znającą miejscowe realia – podkreśliła dyrektor Izby.

Wiceprezes PKO Banku Polskiego Maks Kraczkowski wskazał też na polską branżę meblarską jako tę, która bardzo szybko zdobywa dobrą pozycję biznesową na świecie. Polska jest dziś drugim eksporterem mebli w Europie. Jedną z firm, która odnosi sukcesy na rynkach międzynarodowych, jest spółka Szynaka Meble, która ostatnio przygotowała i zrealizowała prestiżowy projekt wyposażenia w meble Polskiej Sali Posiedzeń w Radzie Bezpieczeństwa ONZ w Nowym Jorku. Jej prezes Jan Szynaka wskazał, że warto zwrócić uwagę na inne kierunki niż tylko kraje rozwinięte.

– Obecnie połowa mebli sprzedawanych w Mongolii jest kupowana w Polsce. Niestety do dzisiaj nie ma tam naszej placówki dyplomatycznej. Wiele razy postulowałem do MSZ, by taką placówkę w Mongolii stworzyć, by ułatwiać kontakt z polskim biznesem – powiedział Szynaka.

Prelegenci zgodzili się, że potrzebne jest wzmacnianie obecności wykwalifikowanych służb dyplomatycznych Polski w odległych krajach.

Wiceminister Lewandowski potwierdził, że obecne władze stawiają na rozwój relacji z państwami, z którymi przez wiele lat kontakty były sporadyczne. Jako przykład wymienił państwa Azji Środkowej – Kazachstan, Uzbekistan czy Tadżykistan. – W tych krajach są ogromne możliwości inwestowania i budowania świadomości Polski. Gorąco zachęcam polskich inwestorów do tego, by w takich nieoczywistych lokalizacjach starali się tworzyć swoje biznesy – podsumował wiceminister.

Artykuł przygotowany przez redakcję we współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego



reklama

















#DziękujeMyZaOdwagę
reklama