fot. Zbyszek Kaczmarek/Gazeta Polska

Okazje? Niekoniecznie

SPOŁECZEŃSTWO \ Uwaga na Black Friday

numer 2496 - 30.11.2019Polska

To jeden z najbardziej wyczekiwanych przez konsumentów w Polsce i na świecie dni w roku – Black Friday, czyli czarny piątek. W tym roku przypadł 29 listopada. To czas, w którym większość sklepów oferuje duże przeceny produktów i korzystne promocje. Jest to też dzień wielu manipulacji, jakich czasami dopuszczają się wielkie koncerny.

Black Friday pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, gdzie obchodzi się go po popularnym Święcie Dziękczynienia, czyli z reguły w ostatni piątek listopada. W tym czasie sprzedawcy oferują największe obniżki cen produktów. Dla wielu firm jest to najbardziej dochodowy dzień w roku. Według artykułu z listopada 2011 r. magazynu „Forbes” zakupy w czarny piątek robi ponad 100 mln Amerykanów.

Ze względów komercyjnych wydarzenie zawędrowało do innych państw, w tym również do Polski. Od 2015 r. w kraju zaczęły pojawiać się oferty sklepów związane bezpośrednio z Black Friday. Dziś trudno znaleźć firmy, które nie oferują tego dnia promocji. Niestety często żerują na klientach.

Niektóre sklepy przyciągają konsumentów wyprzedażą, której nie ma. Firma konsultingowa Deloitte sprawdzająca działalność firm związaną z czarnym piątkiem opublikowała badania dotyczące ubiegłego roku. Wynika z nich, że w Polsce średnia obniżka cen w Black Friday wyniosła zaledwie 3,5 proc. Co prawda sytuacja ta stale ulega poprawie. W 2016 r. obniżka wynosiła 0 proc., a w 2017 r. 1,3 proc. Jednak przy ogłaszanych przez firmy wielkich wyprzedażach i cenach obniżonych nawet o 70 proc. średnia wartość obniżki jest niewielka. Badacze z Deloitte stwierdzili więc, że Black Friday to w dużej mierze zabieg marketingowy sprzedawców.

Są też firmy, które w czarny piątek sprzedają towar w znacząco niższej cenie



zawartość zablokowana

Autor: Maria Kobylińska


Pozostało 51% treści.

Chcesz przeczytać artykuł do końca? Wyślij SMS i wprowadź kod lub wykup prenumeratę i zaloguj się.

Dostęp do artykułu
wyślij sms o treści GP1 na numer 7155
koszt 1 zł (1,23 zł brutto)
Prenumerata
Mam dostęp
zaloguj się