Kolej pilnie potrzebuje maszynistów

​TRANSPORT \ Bez fachowców trudno będzie zrealizować komunikacyjne projekty

numer 2502 - 07.12.2019Gospodarka

Przez najbliższe pięć lat na emeryturę odejdzie 4,5 tys. maszynistów, czyli nieco ponad jedna czwarta zatrudnionych. Podobna sytuacja dotyczy innych zawodów w branży kolejowej. Luka pokoleniowa może zagrozić rozwojowi kolei w Polsce, m.in. budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego i programowi Kolej+.

Kolej potrzebuje fachowców, a tych niestety będzie coraz mniej, bo poprzednie rządy nie zadbały o kadry. Na początku wieku tak zrestrukturyzowano kolej, że zamiast rozwoju nastąpiło zwijanie. W związku z brakiem zapotrzebowania na pracowników część osób pracujących już na kolei musiała odejść z branży. Mocno ograniczono też szkolnictwo. Teraz trzeba się zmierzyć z odtworzeniem edukacji.

W ostatnich latach Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zajęło się reaktywowaniem szkół technicznych kształcących w zawodach w tej branży. Zdaniem środowisk kolejowych, związkowych i samorządowych to za mało, by uzupełnić pokoleniową lukę. Ich zdaniem, a także Urzędu Transportu Kolejowego, brak kadr może zagrozić programom budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i Kolei+ (jest to program uzupełniania lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej, by z każdej 10-tys. miejscowości można było się dostać do miast wojewódzkich)



zawartość zablokowana

Autor: Lucyna Piwowarska


Pozostało 51% treści.

Chcesz przeczytać artykuł do końca? Wyślij SMS i wprowadź kod lub wykup prenumeratę i zaloguj się.

Dostęp do artykułu
wyślij sms o treści GP1 na numer 7155
koszt 1 zł (1,23 zł brutto)
Prenumerata
Mam dostęp
zaloguj się