Paliwo arktyczne receptą na poranny rozruch silnika

SEZON ZIMOWY \ Trudny okres dla kierowców i ich aut

numer 2516 - 24.12.2019Gospodarka

Dla eksploatacji naszych samochodów nadszedł właśnie najtrudniejszy czas, czyli zima. Chyba każdy z nas chociaż raz w swoim życiu przeżył tę niezbyt sympatyczną chwilę, gdy zaparkowane na zewnątrz auto w mroźny poranek odmówiło posłuszeństwa.  Jest jednak prosty sposób, aby w tym roku  oszczędzić sobie nerwów. Takim rozwiązaniem są paliwa zimowe, pozwalające na uruchomienie silnika nawet przy arktycznych mrozach.

Norma PN-EN 228:2005 dotycząca paliw płynnych dzieli rok na trzy okresy klimatyczne. Od 1 listopada do ostatniego dnia lutego trwa szczególnie trudny okres dla kierowców. Meteorolodzy zapowiadają, że już wkrótce temperatury spadną znacznie poniżej zera, szczególnie w nocy i rano. Ich niskie wartości mogą utrudnić albo wręcz zupełnie uniemożliwić rozruch auta. Dlatego na stacjach paliw sieci LOTOS pojawiła się możliwość tankowania paliw arktycznych LOTOS Dynamic. W artykule odpowiadamy na pytanie, dlaczego korzystanie z tego paliwa jest ważne o tej porze roku, szczególnie w przypadku samochodów z silnikiem Diesla.

Odpali czy nie?

Kiedy nadchodzi chłodniejsza aura, pierwszą rzeczą, która przychodzi nam do głowy w związku z eksploatacją samochodu, jest wymiana opon z letnich na zimowe. Niskie temperatury powietrza nie są jednak także sprzymierzeńcem silników naszych pojazdów. Tymczasem zdecydowana większość Polaków parkuje swoje samochody poza ogrzewanymi garażami. To sprawia, że każdego zimowego poranka przed uruchomieniem silnika trapi ich pytanie: czy moje auto dzisiaj odpali?

Kiedy poranny rozruch kończy się tylko coraz słabszym „kaszlem” pojazdu, nie zawsze winny jest akumulator. Ważne jest także paliwo, które wlewamy do baku, szczególnie jeżeli jest się posiadaczem auta z silnikiem Diesla. Warto więc zwrócić uwagę, co oferują stacje paliw.

LOTOS już w listopadzie wprowadził benzynę i olej napędowy spełniające normy paliwa zimowego, a od połowy grudnia arktyczny olej napędowy.

Parafiny wrogiem silnika

Jest kilka czynników, które wyróżniają paliwa oferowane zimą przez stacje LOTOS. Przede wszystkim kierowcy powinni zwrócić uwagę na temperaturę mętnienia oraz temperaturę zablokowania zimnego filtra. Jest to na tyle istotne, że kłopoty z eksploatacją diesla mogą pojawić się już przy kilkustopniowym mrozie. Wówczas w oleju napędowym wytrącają się kryształy parafin, które w skrajnym przypadku prowadzą do zablokowania filtra paliwa, a tym samym uniemożliwią dalszą pracę silnika. Aby temu zapobiec, należy pamiętać o stosowaniu właściwego paliwa.

Paliwa oferowane na stacjach LOTOS w okresie zimowym pozwalają na uruchomienie silnika przy mrozach sięgających nawet -20°C. Dostępny jest olej napędowy premium LOTOS Dynamic Diesel, który ma parametry oleju arktycznego i pozwala na bezproblemowe działanie silnika przy temperaturach wynoszących nawet -32°C. Ten rodzaj paliwa gwarantuje więc temperaturę blokady zimnego filtra (CFPP) do -32°C oraz temperaturę mętnienia do -22°C.

Olej LOTOS Dynamic Diesel produkowany jest na bazie oleju napędowego arktycznego IZ-40, który nie zawiera biokomponentów i zapewnia dłuższą żywotność silnika pracującego w warunkach zimowych. Zawiera on także specjalne dodatki WASA (Wax Antisettling Additive), które powodują opóźnione opadanie kryształów n-parafin na dno zbiornika



zawartość zablokowana

Pozostało 50% treści.

Chcesz przeczytać artykuł do końca? Wyślij SMS i wprowadź kod lub wykup prenumeratę i zaloguj się.

Dostęp do artykułu
wyślij sms o treści GP1 na numer 7155
koszt 1 zł (1,23 zł brutto)
Prenumerata
Mam dostęp
zaloguj się