Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ » x

120,6 mln zł ma zapłacić polska filia Volkswagena

Dodano: 16/01/2020 - numer 2532 - 16.01.2020
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 120,6 mln zł kary na Volkswagen Group Polska za wprowadzenie w błąd polskich klientów w sprawie m.in. poziomu emisji spalin – poinformował w środę urząd. – To najwyższa kara w historii UOKiK za naruszenie praw konsumentów – dodał.
Jak poinformował UOKiK, koncern Volkswagen stosował w produkowanych po 2008 r. samochodach Volkswagen, Audi, Seat i Skoda oprogramowanie do sterowania silnikiem EA 189 EU 5. – W warunkach testowych pozwalało ono zaniżać wartość emisji tlenków azotu. To oprogramowanie rozpoznawało, że samochód znajduje się na stanowisku kontrolnym i obniżało emisję tlenków azotu – wyjaśnił UOKiK.
Urząd dodał, że podczas normalnej jazdy emisja była wyższa, a jej wartości znacznie odbiegały od deklarowanych konsumentom w materiałach reklamowych i w dokumentach homologacyjnych. Zostali oni więc wprowadzeni w błąd. Koncern wystosował też wytyczne dla dealerów, zgodnie z którymi mieli oni nie uwzględniać zasadnych reklamacji konsumentów związanych z poziomem emisji tlenków azotu.
W postępowaniu przeciwko koncernowi Volkswagen Group Polska, które zakończyło się we wtorek, UOKiK zgromadził 25 tomów akt, ponad 5 tys. kart z dowodami. – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest kolejnym organem ochrony konsumentów w Europie, który wydał decyzję w tej sprawie. Volkswagen manipulował wskaźnikami emisji spalin, wprowadzał konsumentów w błąd, twierdząc, że jego pojazdy są przyjazne środowisku. Rośnie świadomość ekologiczna Polaków, więc wiele osób mogło celowo wybierać samochody, które emitują mniejsze ilości szkodliwych substancji – stwierdził cytowany w komunikacie prezes UOKiK Marek Niechciał.
Odnosząc się do wysokości kary dla Volkswagen Group Polska, Niechciał wyjaśnił, że wziął pod uwagę to, że praktyka trwała osiem lat. – Nie było w trakcie postępowania żadnych propozycji ugodowych ze strony spółki. Firma działała na szkodę konsumentów, ponieważ kierowała nieetyczne rekomendacje, aby dealerzy nie uwzględniali zasadnych reklamacji konsumentów – podkreślił szef UOKiK.
Jego zdaniem nieprawdziwe informacje w materiałach reklamowych wywołały dezinformację. – Odwoływały się do proekologicznej postawy Volkswagena, gdy w rzeczywistości samochody nie były przyjazne środowisku. Manipulowanie emisją spalin to zaprzeczenie działaniom proekologicznym – podsumował Niechciał.
(PAP)
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze