Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ » x

​To tylko korytarze dla nowych kolei, a nie konkretne trasy

Dodano: 09/03/2020 - numer 2577 - 09.03.2020
ROZWÓJ \ Strategiczne Studium Lokalizacyjne, które uwzględnia nowe korytarze dla kolei dużych prędkości w ramach inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, wzbudziło wiele kontrowersji i niepokoju wśród samorządowców i mieszkańców terenów, gdzie mają te szlaki przebiegać – przyznał Marcin Horała pełnomocnik rządu ds. CPK.
Podczas sejmowej podkomisji przez ok. 4,5 godziny Marcin Horała, a także przedstawiciele spółki CPK odpowiadali na pytania i wątpliwości przedstawicieli samorządów, przez których tereny ma przebiegać ponad 1,6 tys. km nowych linii wchodzących w skład 12 szlaków kolejowych w ramach CPK. Od 10 lutego trwają konsultacje w sprawie Strategicznego Studium Lokalizacyjnego. Z całego kraju wpłynęło jak do tej pory 10 tys. uwag. W trakcie posiedzenia przedstawiciele samorządowców skrytykowali propozycje, bo w ich ocenie trasy będą przebiegały w okolicach terenów przyrodniczych, między osiedlami mieszkaniowymi, przez działki przedsiębiorców. Mieszkańcy boją się też wysiedleń, szczególnie z domów niedawno wybudowanych.
Po raz kolejny już w swoich publicznych wypowiedział Marcin Horała podkreślił, że są to tylko korytarze transportowe, a nie konkretne przebiegi tras. Są to pasy ziemi o szerokości kilkunastu, nieraz kilkudziesięciu kilometrów, w ramach których gdzieś przebiegną linie kolejowe. I po to są konsultacje, aby już na przedwstępnym etapie wyłapać, zebrać opinie lokalnych społeczności, samorządów. – Apeluję o nietraktowanie nas jako szaleńców. W sytuacji, w której istnieją kolizje z zabudową, to istnieją również sposoby usuwania tych kolizji – stwierdził. Zapewnił, że spółka jest otwarta na rozmowy i na zmianę wariantów. – Zaproponujemy kilka nowych wariantów. W końcu gdzieś te linie kolejowe muszą przebiegać. Chyba że nie chcemy mieć w Polsce dobrego systemu kolejowego. Wszystko inne jest do dyskusji. Jednak jedno nie może podlegać dyskusji – Polska potrzebuje nowych sieci połączeń kolejowych. Polacy mają prawo do szybkich podróży po swoim kraju – powiedział Horała.
Prezes CPK Mikołaj Wild przekazał, że obecnie spółka zidentyfikowała 30 miejsc, w których nowe trasy budzą wątpliwości i obawy społeczności lokalnej. – Będziemy wychodzić naprzeciw tym wątpliwościom – tam, gdzie jest to możliwe, wyjaśniać, tam, gdzie możliwe – uzgadniać – powiedział. Raport z konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego ma być opublikowany na koniec czerwca.
 
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze