reklama


Wróg numer jeden

FELIETON \ Wirus wirusem, ale instynkt anty-PiS jest u wielu silniejszy nawet od instynktu przetrwania

numer 2590 - 24.03.2020Publicystyka

Wydawałoby się, że w czasie epidemii komentatorom politycznym może być trudno znaleźć tematy. Kampania wyborcza prawie zamarła, zmęczeni ludzie próbują jakoś układać sobie życie w nowych warunkach, a politycy próbują się w tym im przydać lub, jeśli nie są decyzyjni, przynajmniej nie przeszkadzać. W mediach jest więcej kampanii informacyjnych i treści poradnikowych. Przynajmniej tak to wszystko wygląda w teorii.

Praktyka pokazuje, że dla wielu osób nie zmienia się nic. Wirus wirusem, ale cytując tytuł starej broszury Tadeusza Mazowieckiego zwalczającej podziemie antykomunistyczne, „wróg pozostał ten sam”.

Gdy instynkt anty-PiS bierze górę…

Weźmy pierwszy przykład z brzegu. W weekend na stronach „Newsweeka” pojawiła się szokująca informacja o polskiej firmie, która miała wykupić z rynku praktycznie wszystkie dostępne maseczki i wysłać je do Chin w celu utrzymania umiejscowionej tam produkcji. Materiał wywołał, co naturalne, spore oburzenie pod adresem bezdusznych przedsiębiorców. Po kilku godzinach ukazało się dość obszerne wyjaśnienie ze strony opisanych przez tygodnik Tomasza Lisa właścicieli firmy, z którego wyłania się zupełnie inny obraz sytuacji. Kwestie wiarygodności obu stron zostawmy w tym miejscu na boku, choć jeśli to „Newsweek” skłamał, również wpisuje się to w nurt fake newsów czasów epidemii, a więc szczególnie z punktu widzenia spokoju i interesu społecznego niebezpiecznych, tyle że wyjątkowo wymierzonych nie w rządzących, ale w polską firmę.

Istotna jest tu jednak reakcja nie internautów, w tej sprawie podzielonych, ale polityka z pierwszego szeregu opozycji, rzecznika Platformy Obywatelskiej Jana Grabca. Trzeba dodać, że opublikowana przed wyjaśnieniami LPP SA, kiedy znaliśmy wyłącznie dziennikarską wersję wydarzeń, a więc w czasie, gdy nastroje wobec spółki były przede wszystkim wrogie. „Swoją drogą to charakterystyczne, że prywatna polska firma potrafi lepiej zadbać o zdrowie swoich pracowników w Chinach, niż rząd PiS o zdrowie Polaków w kraju” – napisał na Twitterze Grabiec, zbierając mnóstwo lajków od fanów opozycji spod sztandarów „Silnych Razem”.

Instynkt anty-PiS jest u wielu silniejszy nawet od instynktu przetrwania. Ilekolwiek razy by napisać, że w sytuacji zagrożenia świadome generowanie i powielanie fałszywych informacji jest jednym z największych zagrożeń, nie powstrzyma to najbardziej fanatycznych przeciwników władz. Kolejnym przykładem jest wiadomość o rzekomym zatrzymaniu (wysyłać za granicę niedobrze, ale nie wysyłać – też niedobrze…) przez polskie służby transportu maseczek, zakupionych przez włoski region Lazio. Fałszywkę, zdementowaną przez MSZ i samych Włochów, podawali m.in. Radosław Sikorski i Roman Giertych. Doba od dementi nie wystarczyła politykom opozycji, by opublikować jakiekolwiek sprostowanie. Fakt, że pierwszym źródłem nieprawdziwej informacji był włoski lewicowy dziennik „La Repubblica”, pokazuje jedynie, że mamy do czynienia ze zjawiskiem międzynarodowym, nie jest to jednak żadnym wytłumaczeniem dla lokalnych dezinformatorów, mających przecież możliwości sprawdzenia podawanych przez siebie treści na miejscu. Możliwość dotarcia z antyrządowym przekazem do setek tysięcy czytelników jest najwyraźniej zbyt kusząca.

„Pokrzywdzeni” przez LOT

Bardzo charakterystyczne dla opozycyjnego sposobu myślenia są świadectwa beztroskich turystów, którzy w czasie epidemii zdecydowali się na wyloty z kraju, jednak jej rozwój wpłynął na ich decyzje o powrocie. Dzięki akcji LOT dostali oni możliwość szybkiego znalezienia się w Polsce, narodowy przewoźnik może bowiem pozwolić sobie na akcję humanitarną, misyjną, nawet jeśli ekonomicznie jest ona dla niego wątpliwa



zawartość zablokowana

Autor: Krzysztof Karnkowski


Pozostało 50% treści.

Chcesz przeczytać artykuł do końca? Wyślij SMS i wprowadź kod lub wykup prenumeratę i zaloguj się.

Dostęp do artykułu
wyślij sms o treści GP1 na numer 7155
koszt 1 zł (1,23 zł brutto)
Prenumerata
Mam dostęp
zaloguj się





reklama

















#DziękujeMyZaOdwagę
reklama