Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ » x

​Pandemia uderza w motoryzację

Dodano: 15/04/2020 - numer 2608 - 15.04.2020

PRZEMYSŁ \ Wskutek pandemii wartość dodana polskiego sektora motoryzacyjnego może się zmniejszyć nawet o 18 mld zł, a pracę może stracić ponad 160 tys. osób – wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE).
Pandemia COVID-19 bardzo niekorzystnie odbija się na europejskiej branży motoryzacyjnej. W marcu liczba zarejestrowanych nowych aut osobowych we Włoszech spadła aż o 85,4 proc., licząc rok do roku. Niewiele lepiej było we Francji (spadek o 72 proc.) i Hiszpanii (spadek o 69 proc.). W Polsce nabywców znalazło blisko 40 tys. nowych samochodów – to o 39,9 proc. mniej niż w marcu 2019 r.
To ogromne spadki, zwłaszcza że jeszcze przed nasileniem się pandemii europejski rynek motoryzacyjny nie był w najlepszej kondycji. W lutym br. zarejestrowano w UE o 7,4 proc. mniej samochodów osobowych niż rok wcześniej. W niektórych krajach spadki były dwucyfrowe.
Poważne trudności przeżywa niemiecki przemysł motoryzacyjny. W 2019 r. wyprodukowano tam zaledwie 4,7 mln samochodów osobowych, tj. o 19 proc. mniej niż w 2016 r. Pierwszy kwartał br. przyniósł spadek produkcji o kolejne 20 proc. Również polski przemysł motoryzacyjny zaczyna odczuwać skutki pandemii. Ograniczenia w przemieszczaniu się mieszkańców, oczekiwanie przez konsumentów pogorszenia się ich sytuacji finansowej oraz utrudnienia w zarejestrowaniu nowych pojazdów skutkowały spadkiem sprzedaży aut w kraju.
Zamykanie fabryk samochodów wskutek spadku zapotrzebowania z zagranicy przyczyniło się do spadku produkcji pojazdów. Do tego dochodzą coraz większe problemy poddostawców części i akcesoriów motoryzacyjnych, zarówno na potrzeby krajowych zakładów, jak i producentów za granicą.
Jak wynika z analizy PIE, przemysł motoryzacyjny wraz z kooperującymi z nim branżami generuje 3,4 proc. wartości dodanej wytworzonej w Polsce (PKB) oraz zapewnia miejsca pracy dla 500 tys. osób. „Jeśli przyjąć za portalem AutomotiveSuppliers.pl, że w 2020 r. polski eksport motoryzacyjny zmniejszy się nawet o 1/3, oznaczałoby to dla polskiej gospodarki mniej o 10,6 mld zł wartości dodanej i spadek liczby pracujących o 98 tys. osób” – czytamy w raporcie PIE.
Przy założeniu tego samego tempa spadku krajowego popytu motoryzacyjnego, co popytu zagranicznego, ubytek wartości dodanej wyniósłby dodatkowo 7,5 mld zł, a liczby pracujących 69 tys. osób. – Łącznie z tytułu spadku popytu krajowego i zagranicznego powstałoby mniej wartości dodanej o 18,1 mld zł, a pracę straciłoby 167 tys. osób – przewidują eksperci PIE.
 
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze