Szwecja modernizuje swoje okręty podwodne

BAŁTYK \ Polska zainteresowana A17

Po zakończeniu gruntownych prac modernizacyjnych (MLU) okręt podwodny typu A19 HSwMS Gotland wyprodukowany przez Saaba powrócił w tym miesiącu na służbę do Marynarki Wojennej Szwecji (Svenska Marinen). Z kolei Polska prowadzi rozmowy ze stroną szwedzką w sprawie kupna dwóch używanych jednostek projektu A17, które również były wyprodukowane przez firmę Saab.
Prace modernizacyjne, którymi został objęty HSwMS „Gotland”, realizowane były w ramach kontraktu z 2015 r. Umowa warta 2,1 mld szwedzkich koron zakładała modernizację dwóch jednostek typu A19 oraz opcję na modernizację kolejnego okrętu podwodnego HSwMS „Halland”. HSwMS „Gotland” jest pierwszym z dwóch okrętów podwodnych typu A19, które zostały objęte MLU. Kolejną jednostką, która wróci ponownie na służbę do Svenska Marinen, jest HSwMS „Uppland”.
Prace nad tymi OP obejmują wymianę napędu niezależnego od powietrza, systemów komunikacji, czujników i systemów zarządzania okrętem. Zamontowano maszt optoelektroniczny oraz m.in. sonar aktywny SA9510S, a także system walki radioelektronicznej Exelis ES-3701. W czasie modernizacji okręt został przecięty na pół i dostawiono nową sekcję, wydłużając kadłub o 2 m, gdzie zamontowano system chłodzenia. Warto zauważyć, że jednostki te wykorzystują ok. 20 technologii, jakie będą zamontowane na dwóch okrętach podwodnych typu A26. Jednostki te zaś mają zastąpić wycofane ze służby okręty podwodne typu A17 Södermanland.
Okręty podwodne typu Gotland zostały zbudowane w latach 90. XX w. przez Saab Kockums. Jednostki te po modernizacji mają 62,7 m długości, 6,2 m szerokości oraz wyporność wynoszącą 1580 ton. Załoga jednostki to maksymalnie 32 marynarzy i oficerów, a uzbrojenie stanowią torpedy kal. 533 mm, a także 400 mm oraz miny. Prędkość w zanurzeniu wynosi ok. 20 węzłów, a w wynurzeniu 11 węzłów.
Nie tylko Szwecja stawia obecnie na okręty podwodne Saaba. Warto przypomnieć o trwających rozmowach Polski w sprawie kupna od Szwecji używanych jednostek projektu A17. Szczegółowe zapisy dotyczące wartości umowy, liczby i terminów dostaw okrętów podwodnych oraz zakres i sposób przeprowadzenia ich modernizacji, szkolenia załóg, a także wsparcia logistycznego zostaną uzgodnione podczas negocjacji.
Jak zaznaczają przedstawiciele MON, pozyskanie używanych okrętów podwodnych jest rozwiązaniem pomostowym do czasu pozyskania nowych okrętów podwodnych w ramach programu Orka. Pozyskanie dla Sił Zbrojnych RP okrętów podwodnych A17 umożliwi długofalowe utrzymanie zdolności Marynarki Wojennej RP i wzmocni jej potencjał w obszarze działań podwodnych i odstraszania oraz realizację zadań operacyjnych na morskim teatrze działań.
Za szwedzką ofertą pomostową przemawia to, że jednym ze standardów operacyjnych Szwedzkiej Marynarki Wojennej jest ciągłe utrzymanie i rozwój okrętów oraz okrętów podwodnych, dopóki nie przestaną być gotowe do działania. HMS „Södermanland” i HMS „Östergötland” przeszły kompleksowe modernizacje w latach 2000–2003, które obejmowały m.in. instalację silników Stirling AIP. Dzięki tym usprawnieniom okręty mogą operować w sposób skryty, co niewątpliwie stanowi istotną wartość operacyjną.
Okręty A17 są w dobrym stanie technicznym oraz mają konstrukcję zoptymalizowaną pod kątem wykorzystania na płytkich akwenach, takich jak Morze Bałtyckie. Ponadto mają nowoczesne systemy ogólnookrętowe.
Szkolenie może być realizowane przez firmę Saab, która ma lądowy obiekt szkoleniowy oraz doświadczenie w szkoleniu załogi okrętów podwodnych typu Gotland. – Jesteśmy gotowi, aby spełnić potrzeby szkoleniowe określone przez Polską Marynarkę Wojenną – zauważają przedstawiciele Saaba. W procesie wsparcia eksploatacji pozyskiwanego sprzętu wojskowego przewiduje się zaangażowanie polskiego przemysłu obronnego.

Kup subskrypcję, aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Interesuje Cię pakiet wielu subskrypcji? Napisz do nas redakcja@gpcodziennie.pl

W tym numerze