Pomorze stawia na wodór

fot. Wojciech Jakubowski
fot. Wojciech Jakubowski

Paliwa zeroemisyjne \ Pomorska Dolina Wodorowa ze wsparciem LOTOSU

Konsorcjum samorządów z Pomorza otrzyma stuprocentowe wsparcie Unii Europejskiej na kompleksowe doradztwo przy wdrażaniu pojazdów wodorowych w komunikacji miejskiej. Powstająca na terenie Grupy LOTOS instalacja oczyszczania wodoru była jedną z najmocniejszych stron przedstawionej koncepcji. Koncern, będąc partnerem pomorskich miast, brał aktywny udział w opracowywaniu wniosku konkursowego.
Grupa LOTOS regularnie uczestniczy w roboczych spotkaniach z lokalnymi przewoźnikami i wspierają ich w przygotowaniach do „uwodornienia” komunikacji miejskiej. Potwierdzają to listy intencyjne zawarte z włodarzami Tczewa, Gdyni oraz Wejherowa. Z inicjatywy koncernu powstał również Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych, w ramach którego pod koniec ubiegłego roku zainicjowano koncepcję Pomorskiej Doliny Wodorowej. Celem tego przedsięwzięcia jest zwiększenie udziału wodoru jako paliwa w transportowym miksie energetycznym województwa pomorskiego.
Autobusy wodorowe już w 2024 r.
Pomorski projekt konkurował z innymi pomysłami z całej UE i jako jeden z 11 na 35 wniosków złożonych w tym konkursie został oceniony pozytywnie. Przedstawiona we wniosku wstępna koncepcja zakłada, iż na pierwszym etapie (do 2024 r.) w Gdańsku, Gdyni, Wejherowie i Tczewie uruchomionych zostanie łącznie 10–15 autobusów wodorowych. Na drugim etapie (do 2028 r.) będzie to dodatkowe 41 pojazdów. Ponadto w ramach projektu zakłada się możliwość wykorzystania wodoru w regionalnych pociągach (linia Gdynia–Hel) i statkach pasażerskich.
Projekt, na który pomorskie samorządy otrzymały wsparcie, będzie realizowany przez europejskie firmy doradcze, specjalizujące się w technologiach wodorowych i posiadające duże doświadczenie w zakresie wdrażania projektów w krajach, w których wodór jest już stosowany na szeroką skalę. Przedstawiciele
Grupy LOTOS będą brać czynny udział w pracach warsztatowych i będą mieli duży wpływ na ostateczny kształt planów wdrożenia paliwa wodorowego w poszczególnych miastach. Projekt zostanie następnie wykorzystany jako pilotaż dla pozostałych regionów Polski w zakresie wypracowanych rozwiązań oraz najlepszych praktyk.
Zielone paliwo przyszłości
– Jako lider paliw nowej generacji staramy się wykorzystywać swoje doświadczenie w dziedzinie wytwarzania wodoru, a także promować wodór jako zeroemisyjne paliwo przyszłości. Przykładem tych działań jest właśnie wsparcie naszych partnerów w przygotowaniu wniosku, dzięki czemu mogliśmy przyczynić się do sukcesu tej aplikacji. Będziemy nadal angażować się w ten projekt. Wykorzystanie wodoru jako alternatywnego źródła energii przyczyni się do ograniczenia zanieczyszczeń powietrza, szczególnie na terenie aglomeracji miejskich – mówi Paweł Jan Majewski, prezes zarządu Grupy LOTOS.
Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.). Takie też wymagania będzie wkrótce spełniał wodór produkowany przez Grupę LOTOS i doczyszczany na instalacji oczyszczania wodoru, która powstanie na terenie rafinerii w Gdańsku. W ramach dofinansowanego z funduszy unijnych projektu PURE H2 wybudowana zostanie również instalacja sprężania i dystrybucji tego paliwa oraz dwie stacje tankowania wodoru (w Gdańsku i w Warszawie).
Koncern stworzy strategię paliw alternatywnych
Polska przygotowuje się do opracowania swojej strategii wodorowej. Ważnym elementem tego planu jest działalność wodorowa Grupy LOTOS, która również pracuje nad swoją mapą drogową w tym zakresie. Ma ona wskazać konieczne działania, harmonogram i hierarchię ich wdrożenia, pozwalając na skuteczne wykorzystanie istniejących przewag i silnych stron koncernu. Założenia tego dokumentu zostaną oparte na dotychczasowej działalności związanej z produkcją wodoru na własne potrzeby oraz realizacją projektów badawczych takich jak Hestor (dotyczący opracowania technologii magazynowania energii w postaci wodoru i wykorzystania go w procesach rafineryjnych) czy wspomniany Pure H2.
Koncern zamierza też stworzyć strategię paliw alternatywnych. Obecnie trwa proces wyboru partnera, który po uwzględnieniu zasobów i kompetencji spółki, potencjału rynku oraz uwarunkowań zewnętrznych, dokona dogłębnej analizy i zidentyfikuje najbardziej atrakcyjne kierunki rozwoju w segmencie paliw alternatywnych w perspektywie do roku 2030.
(J.F.)

fot. mat. pras.
Artykuł powstał we współpracy z  Grupą LOTOS SA

Kup subskrypcję, aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Interesuje Cię pakiet wielu subskrypcji? Napisz do nas redakcja@gpcodziennie.pl

W tym numerze