Sieć nowoczesnych muzeów na 100-lecie niepodległości

OBCHODY \ I tożsamość, i gospodarka

Dziesiątki projektów, ogromny budżet, spektakularne wizje. – Realizujemy 83 projekty inwestycyjne w obszarze muzealnym – powiedział wczoraj podczas konferencji w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego wicepremier i minister kultury prof. Piotr Gliński.
Ponad 240 mln zł to podstawowy budżet programu Niepodległa w latach 2017–2022.
– Nadrabiamy wieloletnie zaległości. Ale nie narzekamy, robimy, co do nas należy, odpowiadając na potrzeby i oczekiwania Polaków. Nie jest prawdą, że mamy w Polsce dużo muzeów – powiedział prof. Piotr Gliński. Resort kultury przedstawił szczegóły etapów realizacji sztandarowych projektów. Centralnym wydarzeniem ma być otwarcie 14 sierpnia tego roku Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku i Muzeum Historii Polski w 2022 r. To drugie ma być głównym muzeum, budowanym na terenach cytadeli, o długości 200 m i kubaturze prawie 45 tys. mkw. – Dlaczego dopiero teraz, po stu latach, możemy zbudować Muzeum Józefa Piłsudskiego i Historii Polski? Czasy komunistyczne i III RP jak widać nie sprzyjały takim projektom. My nie narzekamy, tylko działamy. To nasz obowiązek. A trzeba pamiętać, że muzea, które tworzymy lub rozbudowujemy, mają nie tylko aspekt tożsamościowy, lecz także gospodarczy. To nowoczesne instytucje multimedialne – informował minister kultury. Realizacja pomnika Bitwy Warszawskiej w Warszawie musiała zostać wstrzymana ze względu na pandemię koronawirusa. Minister wyraził nadzieję, że w sierpniu uda się oddać pomnik, który będzie również pełnił funkcję multimedialnego miejsca pamięci. Resort zapowiedział także dwa filmy. Jeden przygotowany wraz z TVP na bazie zrekonstruowanych cyfrowo, zdobytych na całym świecie zdjęć archiwalnych, pt. „Wojna światów” oraz drugi, wyprodukowany w Polsce film VR. Scenariusz jest oparty na historii polskiego wywiadu, który miał ogromny wpływ na zwycięstwo w 1920 r. 15 sierpnia na Stadionie Narodowym w Warszawie jest planowane ogromne widowisko mulitmedialne transmitowane w telewizji.
Dyrektor Biura Programu „Niepodległa” Jan Kowalski zapowiedział też kolejny nabór wniosków dotacyjnych, którego ideą ma być wzmacnianie oddolnych działań obywateli, oraz kampanię społeczną „Wiktoria 1920”. Projekt ma zachęcić Polaków do poszukania rodzinnych wspomnień i pamiątek, oraz do opublikowania ich w mediach społecznościowych, wpisując #Wiktoria1920. – Naszym celem jest zwiększenie poczucia wspólnoty Polaków – powiedział dyrektor Jan Kowalski.

Kup subskrypcję, aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Interesuje Cię pakiet wielu subskrypcji? Napisz do nas redakcja@gpcodziennie.pl

W tym numerze