Polska nie wdraża unijnych dyrektyw

UE \ KOMISJA EUROPEJSKA ZNÓW KRYTYKUJE WŁADZE W WARSZAWIE

Numer 375 - 30.11.2012Świat

KE opublikowała w środę raport, w którym wyliczyła priorytety działań na rzecz wzrostu gospodarczego w Unii Europejskiej. Według Brukseli kluczem do jego pobudzenia jest m.in. integracja rynku wewnętrznego. Wiele krajów jednak zwleka z wdrożeniem unijnych dyrektyw. Jednym z nich jest Polska, która wraz z Włochami, Belgią i Cyprem ma pod tym względem największe zaległości.
Aleksandra Rybińska
KE przedstawiła w corocznym raporcie cele gospodarcze i społeczne dla UE na nadchodzący rok. Wyznaczyła pięć priorytetów, by „odnowić wzrost po kryzysie”. Pierwszym zdaniem KE, jest konsolidacja finansów publicznych, drugim przywrócenie normalnych warunków kredytowania gospodarki, a kolejnymi – promocja wzrostu gospodarczego i konkurencyjności, przeciwdziałanie bezrobociu oraz modernizacja administracji publicznej. Raport zawiera też analizę istniejących barier dla integracji rynku wewnętrznego.
Według autorów raportu usuwanie barier w przepływie dóbr, usług, ludzi i kapitału UE ułatwia firmom działalność na większą skalę, co pozwoli generować nowe miejsca pracy. Według KE jeszcze gorzej niż w wypadku dóbr wygląda integracja rynków usług. Raport wylicza państwa UE, które mają największe zaległości we wdrażaniu dyrektyw dotyczących usług, transportu, cyfryzacji i energii. Jednym z nich jest Polska, obok Włoch, Cypru, Belgii, Słowenii, Rumunii i Luksemburga. Największy tzw. deficyt transpozycji (niewdrożonych dyrektyw) mają Włochy – 2,4 proc., tuż przed Polską – 2,1 proc. Unijna średnia to 0,9 proc.
Postęp w budowie unijnego rynku wewnętrznego był jednym z głównych priorytetów polskiej prezydencji UE. Tymczasem wdrażanie dyrektywy zajmuje władzom w Warszawie średnio 72 miesiące



zawartość zablokowana

Autor: Aleksandra Rybińska


Pozostało 50% treści.

Chcesz przeczytać artykuł do końca? Wyślij SMS i wprowadź kod lub wykup prenumeratę i zaloguj się.

Dostęp do artykułu
wyślij sms o treści GP1 na numer 7155
koszt 1 zł (1,23 zł brutto)
Prenumerata
Mam dostęp
zaloguj się














#DziękujeMyZaOdwagę
reklama