Sprite rozbiera nastolatkę

ZAREAGUJ \ Kontrowersyjny spot reklamowy napoju z koncernu Coca-cola, na którym dochodzi do pierwszej próby intymnego zbliżenia nastolatków, wywołał falę protestów. – Reklama wpasowuje się w tendencję seksualizowania coraz młodszych dziewcząt, przedstawiania ich jako obiekty seksualne i marketingowe dodatki – tłumaczy Lesław Sierocki ze Stowarzyszenia Twoja Sprawa. Chodzi o reklamę sprite’a, jednego z napojów koncernu Coca-cola. Na półminutowym filmiku widać parę całujących się nastolatków. Sypialnia chłopca jest pełna pluszaków, zabawek i naklejek, co sugeruje, że nie może mieć on więcej niż 15 lat. Kontekst sytuacyjny wskazuje, że jest to pierwsza próba intymnego zbliżenia młodych ludzi. Chłopiec nie radzi sobie z odpięciem biustonosza dziewczyny, również nastolatki. Woła na pomoc swoją mamę. Hasło klipu to: „Bez mamy ani rusz”, a przekaz całej kampanii to: „Prawda jest taka, prawda cię orzeźwi”. – Prawda jest taka, że producenci klipu poszli po linii najmniejszego oporu, uznając, że uwagę widza może zatrzymać tylko półnaga kobieta z obfitym biustem. Co więcej, tym razem nie wystarczyła już nawet dorosła kobieta, zdecydowano się rozebrać nastolatkę, nawet jeśli zatrudniona aktorka jest pełnoletnia – mówi Lesław Sierocki ze Stowarzyszenia Twoja Sprawa, które reaguje na seksualizację dzieci i młodzieży w mediach. Jak tłumaczy Sierocki, w zamierzeniu producenta klip ma być oczywiście zabawny, a widz ma potraktować go z przymrużeniem oka. – W naszej opinii nie jest to śmieszne, a wręcz przeciwnie, jest wyjątkowo nie na miejscu. Wpasowuje się w tendencję seksualizowania coraz młodszych dziewcząt, przedstawiania ich jako obiekty seksualne i marketingowe dodatki – tłumaczy. Nie ukrywa, że w jego opinii kampania jest wyjątkowo rozczarowująca, biorąc pod uwagę fakt, że nie mamy do czynienia z lokalną firmą, ale z dużym międzynarodowym reklamodawcą kierującym wiele swoich produktów zarówno do młodzieży, jak i rodzin. Profesor Irena Lipowicz, rzecznik praw obywatelskich, jest zdania, że należy reagować na takie „niewinne żarty”. Stowarzyszenie Twoja Sprawa apeluje: „Zareaguj! 1. Wejdź na profil firmy na Facebooku i zostaw komentarz. Komentarz może być słowny lub obrazkowy, możesz wykorzystać nasz mem. Koniecznie dopisz do wiadomości hasło kampanii: „Prawda jest taka”; 2. Wrzuć mema na swój profil na Facebooku lub przekaż go znajomym drogą mejlową.
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze