Przekaż 1,5% na media Strefy Wolnego Słowa. Dziękujemy! Przekaż TERAZ » x

Na drogach wciąż niebezpiecznie

Dodano: 24/02/2016 - Numer 1352 - 24.02.2016
fot. Tomasz Adamowicz/Gazeta Polska
fot. Tomasz Adamowicz/Gazeta Polska
Zdecydowanie trzeba poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach – takie wnioski płyną z raportów i analiz. W latach 2006–2015 wypadki drogowe pochłonęły w naszym kraju życie blisko 42 tys. osób, a dalsze 510 tys. zostało rannych. Szacuje się, że koszty ekonomiczne zdarzeń drogowych w Polsce to ponad 28 mld zł rocznie. Choć w trakcie ostatniej dekady można dostrzec poprawę, to Polska w porównaniu do innych krajów Unii Europejskiej nadal pozostaje krajem o niskim poziomie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Temu zagadnieniu poświęcono zorganizowaną przez Najwyższą Izbę Kontroli konferencję „Bezpieczny transport”. Diagnozę NIK-u uzupełniły głosy ekspertów z Banku Światowego oraz agendy ONZ Global Compact Poland. W 2014 r. NIK przedstawiła parlamentowi raport na temat stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, zawierający liczne wnioski i rekomendacje. Niektóre z nich, jak np. stworzenie kompleksowego systemu zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego oraz systemu finansowania realizacji zadań w zakresie bezpieczeństwa, wciąż oczekują na realizację. Wyniki najnowszego raportu NIK-u, dotyczącego funkcjonowania systemu gromadzenia i wykorzystywania danych o bezpieczeństwie ruchu drogowego, nie napawają optymizmem. Okazuje się, że w Polsce funkcjonują lokalne i regionalne systemy, ale nie tworzą spójnej całości, pozwalającej na zarządzanie bezpieczeństwem ruchu drogowego na poziomie krajowym. Tymczasem według ekspertów Banku Światowego kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach są trzy elementy: wyznaczenie jednej instytucji jako lidera i koordynatora, stabilne finansowanie przedsięwzięć na rzecz poprawy bezpieczeństwa oraz stworzenie i wykorzystywanie systemu gromadzenia informacji. – Przydałaby się w Polsce ustawa o bezpieczeństwie drogowym, a instytucja stojąca na jego straży powinna być umocowana międzyresortowo – uważa Radosław Czapski, starszy specjalista ds. infrastruktury z Banku Światowego. Kamil Wyszkowski z ONZ Global Compact zwrócił uwagę m.in. na konsekwencje środowiskowe używania pojazdów spalinowych i związane z nimi choroby cywilizacyjne, które z kolei przekładają się na wymierne obciążenia dla budżetu państwa. Dlatego Global Compact prowadzi w Polsce od 2014 r. program „Bezpieczny transport”. Potrwa on do 2020 r. Jeszcze w tym roku NIK przedstawi raporty poświęcone bezpieczeństwu pieszych i rowerzystów, funkcjonowaniu służb ratunkowych na autostradach i drogach ekspresowych, nadawaniu uprawnień do kierowania pojazdami, dopuszczaniu pojazdów do ruchu, bezpieczeństwu ruchu na przejazdach i przejściach kolejowo-drogowych. W konferencji zorganizowanej przez NIK, oprócz przedstawicieli Banku Światowego i Global Compact udział wzięli przedstawiciele centralnych instytucji, zajmujących się tematyką bezpieczeństwa ruchu drogowego, m.in. z policji, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa oraz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze