Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ » x

Na polskie rzeki wrócą statki

Dodano: 31/03/2016 - numer 1382 - 31.03.2016
fot. Krzysztof Sitkowski/Gazeta Polska
fot. Krzysztof Sitkowski/Gazeta Polska
Inwestycje za 60 mld zł w ciągu 15 lat zakłada program rozwoju śródlądowych dróg wodnych. Ma przynieść nie tylko odrodzenie transportu rzecznego, co jest zgodne z unijnymi trendami, ale też ożywić inne działy gospodarki – poinformował Jerzy Materna, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Jesteśmy na ukończeniu założeń do programu rozwoju polskich wodnych dróg śródlądowych i będziemy prawdopodobnie prezentowali go w połowie kwietnia br. To jest dla mnie historyczny moment, bo jestem pierwszym tej rangi urzędnikiem zajmującym się żeglugą śródlądową. Do tej pory osoby zajmujące się tymi kwestiami były w randze naczelników, zajmowały się rejestracją statków i bieżącymi sprawami, a nie strategią, długofalowym myśleniem – powiedział Materna. Wiceminister poinformował, że rząd chce odbudować część międzynarodowych szlaków wodnych przebiegających przez Polskę. Chodzi o drogę E30 (Dunaj, Bratysława–Morze Bałtyckie), E40 (Gdańsk–Warszawa–Brześć) i E70 (Atlantyk, Antwerpia – Morze Bałtyckie, Kłajpeda). Wskazał, że w ciągu najbliższych czterech lat rząd zamierza przywrócić żeglowność na Odrze pomiędzy Wrocławiem a Szczecinem. Rzeka ta przestała być żeglowna po wielkiej powodzi w 1997 r. – W ciągu czterech lat chcemy przygotować studium wykonalności dla całej Odry. Mamy w dalszym planie także budowę Kanału Śląskiego łączącego Odrę z Wisłą oraz połączenia z Czechami – dodał wiceminister. Rząd chce uzyskać szybki efekt i zapewnić na Odrze minimalne warunki, aby rzeką mogły pływać barki. – Chcemy usunąć tzw. wąskie gardła i pogłębiać tam, gdzie jest największa erozja – zapowiedział Materna. Rząd zamierza też przywrócić żeglowność na Wiśle między Warszawą a Gdańskiem, a szacowany koszt inwestycji to ok. 30 mld zł. ?r?d?em finansowania programu b?d? unijne fundusze z?perspektywy finansowej 2014?2020, Europejskiego Banku Odbudowy i?Rozwoju, Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz Europejskiego Funduszu na?rzecz Inwestycji Strategicznych, znanego jako plan Junckera. Resort przy realizacji programu chcia?by wsp??pracowa? z?firmami energetycznymi i?samorz?dami. Chodzi?Źródłem finansowania programu będą unijne fundusze z perspektywy finansowej 2014–2020, Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych, znanego jako plan Junckera. Resort przy realizacji programu chciałby współpracować z firmami energetycznymi i samorządami. Chodzi m.in. o inwestycje w elektrownie na stopniach wodnych, a przy okazji także zaangażowanie w budowę mostów. – Chcemy nasz program rozwoju żeglugi śródlądowej włączyć do planu Morawieckiego – dodał Materna. Zapowiedział też, że jeszcze w tym roku Polska ma ratyfikować Europejską Umowę o Głównych Drogach Wodnych Międzynarodowego Znaczenia (AGN), która zobowiązuje kraje do utrzymywania na określonych rzekach minimum czwartego stopnia żeglowności. Pozwala także na uzyskanie dodatkowych środków finansowych. Według raportu „Funkcjonowanie żeglugi śródlądowej” przygotowanego w 2014 r. przez Najwyższą Izbę Kontroli na koniec 2012 r. łączna długość śródlądowych dróg wodnych wynosiła w Polsce 3659 km, w tym długość rzek żeglownych – 2413 km. W 2012 r. rzekami przewieziono 4,6 mln ton ładunków, co stanowiło 0,25 proc. ogółu ładunków przewiezionych wszystkimi rodzajami transportu.
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze