Przekaż 1,5% na media Strefy Wolnego Słowa. Dziękujemy! Przekaż TERAZ » x

Polskie okna na świat

Dodano: 06/05/2016 - numer 1412 - 06.05.2016
W ubiegłym roku Polska wysunęła się na pozycję największego eksportera stolarki otworowej w Europie. Obecnie co piąte okno sprzedawane na europejskim rynku pochodzi z polskiego zakładu. Okazuje się, że Polak potrafi, a nasze firmy są w stanie skutecznie konkurować z zagranicznymi producentami. Według danych Centrum Analiz Branżowych w 2015 r. wyprodukowano w naszym kraju 13 mln sztuk okien, tj. o 4,5 proc. więcej niż w roku poprzednim. Natomiast wartość eksportu okien wzrosła aż o 12 proc. – W zeszłym roku osiągnęliśmy jako branża sukces, dlatego że zdetronizowaliśmy dotychczasowego lidera eksportu stolarki otworowej w Europie, którym byli Niemcy. Myślę, że w najbliższym czasie nie tylko utrzymamy tę pozycję, ale ją wzmocnimy – powiedział agencji informacyjnej Newseria Jacek Siwiński, dyrektor generalny firmy Velux Polska, która ma blisko 25-proc. udział w wartości całego polskiego eksportu okien. W 2015 r. przychody polskich spółek Grupy Velux przekroczyły 1,5 mld zł, co oznaczało wzrost o 6,7 proc. Znacznie wyższą dynamiką wzrostu – aż 19-proc. – pochwalić się może firma z czysto polskim rodowodem Drutex SA, która w ubiegłym roku miała ponad 620 mln zł przychodów, głównie ze sprzedaży nowoczesnych systemów okienno-drzwiowych z PVC. Duży wpływ na świetną dynamikę wzrostu miała sprzedaż eksportowa, której udział w ogólnej sprzedaży firmy wynosi już 70 proc. Do najważniejszych rynków eksportowych Drutexu należą niezmiennie Niemcy, Włochy, Francja oraz USA. – Drutex od lat rozwija się w tempie dwucyfrowym. Rokrocznie inwestujemy dziesiątki, a nawet setki milionów złotych w rozwój firmy i produktów, co przekłada się na nasze kolejne sukcesy rynkowe. Od trzech lat prowadzimy też intensywne działania marketingowe na rynkach zagranicznych, a do współpracy zaprosiliśmy światowej klasy piłkarzy: Philippa Lahma, Andreę Pirlo i Jakuba Błaszczykowskiego. Te wszystkie czynniki wpływają na rosnące zainteresowanie naszymi produktami w Polsce i za granicą – mówi Leszek Gierszewski, prezes Drutex SA. Przez futbol swoje okna promowała też inna czołowa polska firma Oknoplast. Żeby przekonać Włochów do swoich wyrobów, Oknoplast został sponsorem Interu Mediolan, a następnie to samo powtórzył w Niemczech i we Francji, podpisując umowy z Borussią Dortmund i Olympique Lyon. Ostatnio firma zmieniła formę promocji swojej marki, skupiając się na organizacji oryginalnych premier nowych okien, przypominających premierowe imprezy znanych marek samochodów czy innych luksusowych dóbr konsumpcyjnych. Przykładem jest zorganizowana pod koniec kwietnia w Teatrze Szekspirowskim w Gdańsku premiera okna Pixel. – Multimedialna forma prezentacji nowego modelu okna to nie przypadek. Pixel to całkowita nowość w naszej ofercie, a także spojrzenie z innej perspektywy na ten produkt. Nie chcemy traktować okien tylko z punktu widzenia materiału budowlanego. Chcemy otworzyć nową erę, w której technologia będzie łączyła się z designem. Tak jak w nowym oknie, które dzięki większej po-wierzchni szyb wpuszcza do mieszkania do 22 proc. więcej światła – mówi Mikołaj Placek, prezes firmy Oknoplast. W 2015 r. Oknoplast odnotował rekordowe w historii swojej działalności wyniki sprzedaży. Firma sprzedała ponad milion okien w Polsce i za granicą (głównie we Francji, Włoszech i w Niemczech), co oznacza wzrost przychodów z 480 mln zł w 2014 r. do 520 mln zł w 2015 r. W ub.r. udział eksportu w strukturze sprzedaży przedsiębiorstwa wyniósł 70 proc., co czyni je największym polskim eksporterem pod względem wartości sprzedanych okien PVC. Bardzo znana na zagranicznych rynkach jest też firma Fakro, która powstała w 1991 r. jako spółka prywatna, oparta w 100 proc. na polskim kapitale. W ciągu 25 lat z małego rodzinnego zakładu rozwinęła się w międzynarodową korporację, która dziś zajmuje pozycję wicelidera na światowym rynku okien dachowych. Okna eksportuje też wiele innych polskich firm, chociaż w znacznej części już nie pod swoją marką. Nie zawsze są to produkty z najwyższej półki, ale z uwagi na solidne wykonanie i konkurencyjne ceny zyskują klientów w kraju i za granicą. Warto wspomnieć, że wyrobem stolarki okiennej trudni się w Polsce 2,5 tys. firm. Produkcja okien stała się polską specjalnością eksportową, która świetnie się rozwija. Eksperci Centrum Analiz Branżowych spodziewają się, że w tym roku sprzedaż zagraniczna może się zwiększyć o ok. 10 proc.
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze